عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۳۰۴۱
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹
آیت الله نوری همدانی عنوان کرد:
آیت الله نوری همدانی گفت: اعتکاف نشان دهنده برنامه اسلام برای خودسازی افراد است. باید خلوت کردن در ایام اعتکاف تقویت شود و برنامه های مساجد نباید فرصت خلوت کردن را از معتکفین بگیرد.
عقیق:حجت الاسلام سید علیرضا تکیه ای رییس ستاد مرکزی اعتکاف به همراه جمعی از اعضای این ستاد‌ با حضور در بیت آیت الله العظمی نوری همدانی، با این مرجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت الله نوری همدانی در این دیدار با بیان این که مسأله اعتکاف امری مهم و ضروی است، اظهار داشت: اعتکاف نشان دهنده برنامه اسلام برای خودسازی افراد است و مدیران این جریان کار مهمی بر عهده دارند چراکه مدیریت خود امری ضروری است و هر مجموعه ای به مدیر نیاز دارد و برای آن که یک تشکل خوب و مطلوب به فعالیت خود ادامه دهد باید مدیر آن مرکز در تمام ابعاد احتیاجات و نیازهای مجموعه را برآورده کند.

وی افزود: در میان انسان ها فقط معصومین کامل هستند؛ اما بقیه ناپخته و خام هستند و خداوند این دنیا را محل تکامل قرار داده که یکی از این راه ها عمل عبادی و معنوی اعتکاف است چرا که فقط انسان در میان موجودات جهان ظرفیت تکامل را دارد. استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این که هر انسانی برای تکامل به چهار اصل ضروری احتیاج دارد، گفتند: نسختین اصل علم است چراکه انسان جاهل نمی تواند در راه علم گام بردارد؛ اسلام سواد و علم را برای همه لازم می داند و این که چرا قرن ها مسلمان ها در جهل به سر می بردند مسأله ای مهم است و نشان دهنده آن است که دشمنان در کمین بوده و نمی گذارند معارف اسلام عملی شود.

این مرجع تقلید با تأکید بر دومین اصل برای تکامل آن را ایمان به خدا دانستند و ابراز داشتند: علم بدون ایمان نه تنها فایده ای ندارد بلکه باعث تخریب انسان می شود، همچنان که خداوند در قرآن کریم علم همراه با ایمان را باعث درجه پیدا کردن انسان می داند؛ امروز دشمن سعی دارد تردیدهایی ایجاد کند و دین مردم را از آن ها بگیرد که حوزه های علمیه دراین زمینه مسؤول هستند و باید پاسخگو باشند.

آیت الله نوری همدانی مدظله ادامه داد: چندی پیش که جمعی از فضلا حوزه علمیه به خدمت رهبری معظم رسیدند ایشان تأکید کردند که مردم و نهادها باید انقلابی بمانند که این صحبت هشدار به وجود جریان های ضد انقلاب است؛ بنابراین باید سعی کنیم فرمایش ایشان را در حد توان خودمان عملی کنیم. ایشان سومین اصل در تکامل انسان را عقل دانستند و گفتند: عقل با علم تفاوت دارد؛ علم یعنی فهم و دانستن که با کتاب و درس و استاد حاصل می شود ولی عقل یعنی تشخیص حق از باطل که از آن تعبیر به بصیرت می شود و چه بسا افرادی که علم دارند ولی قدرت تشخیص حق از باطل را ندارند.

آیت الله نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما علم را درجه بندی می کنیم و فردی را عالم تر از دیگری می دانیم ولی تا به حال نشده است که کسی عقل را درجه بندی کند چرا که عقل و قدرت تشخیص حق از باطل بیشتر به عمل انسان مربوط است و به همین خاطر درجه بندی آن کارآسانی نیست؛ عقل بر علم برتری دارد، همچنانکه قرآن هم اولوالباب و صاحبان تشخیص حق از باطل را ستایش می کند.

وی با بیان این که اصل چهارم تعهد و تقوا است و از اصول مهم است، بار دیگر به اهمیت اعتکاف اشاره و تصریح کردند: اعتکاف عبادت و بندگی خدا است و انسان به هر اندازه در راه عبادت خداوند زحمت بکشد بیشتر اثر آن را می بیند؛ اما باید دانست که در میان عبادات تفکر از اهمیت بسیاری برخوردار است همچنانکه برخی از بزرگان نیمه های شب ساعت های روی سجاده نشسته و فکر می کردند؛ بنابراین باید خلوت کردن در ایام اعتکاف تقویت شود و برنامه های مساجد آن چنان متراکم نشود که فرصت خلوت کردن را از معتکفین بگیرد.

این مرجع تقلید در پایان یادآور شد: امروز بایستی اصول، معیارها، برکات و ثمرات انقلاب را برای مردم بیان کنیم چراکه دو جریان همیشه وجود داشته است؛ نخست استکبار و نفاق و صهیونیزم است که هیچ گاه دست از پای نمی کشد و جریان دوم هم بیداری اسلامی است که نباید در برابر دشمن کوتاه بیاید.


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین