عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۲۶۹
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
به همت دفتر شعر جامعه ایمانی مشعر
کتاب «آینه بی‌غبار»، منتخب مراثی فاطمی هفت شاعر به گزینش استاد سید مهدی حسینی منتشر شد.
عقیق: کتاب «آینه بی‌غبار»، منتخب مراثی فاطمی هفت شاعر به همت دفتر شعر جامعه ایمانی مشعر و با گزینش استاد سید مهدی حسینی منتشر شد.

مسئول دفتر شعر مشعر، با اعلام این خبر افزود: انتخاب شعر خوب، استوار و سالم، تأثیرگذار و روشن‌گرانه همواره دغدغه ذاکران و مرثیه‌خوانان اهل معرفت و شناخت بوده است. از سوی دیگر، شعر«رثا» به جهت تکیه شاعر بر ذوق و احساس، همواره در معرض تهدید سقوط در ورطۀ دروغ‌سازی و یا سطحی‌نگری است؛ شاهد بر این سخن، وفور مراثی غیرقابل دفاع در شعر شاعران ولایی‌سُرای عصر ماست.

وی با اشاره به خطاهای برخی شاعران گفت: از بزرگ‌ترین نقایص شعری و از خطاهای غیرقابل اغماض برخی شاعران ولایی‌سُرا، نگاه سطحی به تاریخ اهل‌بیت، اتکا به مراثی شفاهی، سرایش مراثی صرفاً با هدف گریاندن مخاطب و... است که نهایتاً به غفلت از اهداف و وظایف مهم رسانۀ شعر در هیأت (ایجاد انگیزش حماسی، تقویت محبت و معرفت نسبت به اهل‌بیت با بیان مدایح ایشان) منجر شده است و امروزه، تحلیل، نقد و پالایش این شیوه مرسوم، وظیفه‌ای همگانی است.

مسئول دفتر شعر مشعر با اشاره به انتشار کتابی با موضوع منتخب مدایح فاطمی هفت شاعر ولایی در سال گذشته، گفت: «آینه بی‌غبار» دومین مجموعه گزینش و تحلیل بخشی از اشعار هفت شاعر پیش‌کسوت ولایی‌سُراست که با هدف تحقق این وظیفه، تهیه و ارائه شده است. در گزینش اشعار، دو هدف «معرفی شاعران پیش‌کسوت و برجسته‌سازی اشعار فاطمی ارزشمند ایشان» و «تأکید بر این نکته که شعر خوب، کهنه نمی‌شود» دنبال شده است.

وی گفت: افزون بر مراثی فاطمی، در این کتاب به این موضوعات پرداخته شده است: تعریف مرثیه، تاریخچۀ مرثیه از آغاز تاکنون و نقد آن، انواع مرثیه و معرفی مراثی مذهبی، نکاتی درباره مراثی مذهبی و نکاتی دربارۀ زبان حال و حدود آن.

آینه بی‌غبار در 252 صفحه و با قیمت 12هزار تومان در زمستان 94 منتشر شده است. برای تهیه این کتاب میتوانید به پایگاه پاتوق کتاب به نشانی bookroom.ir مراجعه فرمایید.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین