عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۲۴۷
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
معرفي اماكن شهر نجف اشرف؛
از مقابر معلوم‌ و مقام‌هاي‌ مشهور در نجف‌ اشرف‌ مقبره‌ هو‌د و صالح‌‌ عليهماالسلام است كه‌ در اوايل‌ وادي‌‌ السلام‌‌ قرار دارد.محل دفن و مزار حضرت هود‌ و صالح‌ پيغمبر عليهماالسلام معلوم و مشخص نبود، تا اين كه سيد بحرالعلوم در وادى السلام نجف اشرف فرمود: اين جا را حفر كنيد، حفر كردند. لوحى ظاهر شد كه بر روى آن نوشته شده بود: «هذا قَبْرُ هُودٍ وَ صالحٍ» اين قبر‌ حضرت هود‌ و صالح‌ عليهماالسلام است.
عقیق:مزار حضرت هود(ع)

كسي كه از باب طوسي وارد قبرستان وادي السلام مي شود، چند قدمي كه پيش مي رود گنبد سبز زيبايي را در سمت راست خود مي بيند كه بر طاق آن نوشته شده: «مقام هود وصالح».

حضرت هود يكي از انبياي الهي است كه نام مباركش هفت بار در قرآن آمده و يك سوره نيز به نام ايشان مي باشد.هود از نوادگان حضرت نوح بوده و با هفت واسطه به او مي رسد.ايشان را به اين خاطر هود مي گفتند كه از گمراهي قومش نجات يافته بود و از طرف خداوند براي هدايت قومش انتخاب شده بود.

حضرت هود در سن چهل سالگي بر قومي به نام عاد مبعوث شد.محل سكونت اين قوم در احقاف بوده است.آنها مردمي قوي و تنومند بودند و با دستان خويش كوه ها را مي شكافتند.همچنين صاحب شهرهاي آباد و خرم بودند.آنها قومي طغيانگر،شهوت پرست ،گمراه و لجوج بودند و حاضر نبودند دست از كارهاي خلاف خود بردارند.

پس از آنكه هود قوم خود را كه حدود هفتصد و شصت سال طول كشيد هدايت نمود و آنان همچنان طغيان مي كردند خداوند متعال باد بسيار شديدي بر آنها نازل كرد كه به مدت هفت شب وهشت روز بر آنها وزيد و يكايك آنها را نيست و نابود نموده و بدنهايشان را قطعه قطعه نمود به طوريكه حتي يكي از آنها نيز زنده نماندند وفقط هود واطرافيانش از اين عذاب نجات يافتند.آنها بعد از پايان عذاب و نابودي كافرين به سرزمين حضرموت كوچ كرده و تا آخر عمر در آنجا زندگي نمودند.

مزار حضرت صالح(ع)

در كنار قبر حضرت هود پيامبر ديگري بنام حضرت صالح قرار دارد . حضرت صالح از پيامبران عظيم الشاني است كه نام مباركش 9 بار در قرآن ذكر شده است.ايشان در 16 سالگي به پيامبري مبعوث و تا 120 سالگي به ارشاد قومش پرداخت ولي جز اندكي به او ايمان نياوردند.ايشان 280 سال عمر كرد وقبرش در وادي السلام نجف مي باشد.

خداوند بنده خود صالح را به ميان قوم ثمود فرستاد تا آنها را از گمراهي و بت پرستي نجات دهد. حضرت صالح عاقبت از ارشاد قومش مايوس شد و به آنها پيشنهادي كرد.او به مردم گفت كه من از خداي شما چيزي درخواست مي كنم كه اگر اجابت كرد من از ميان شما مي روم و شما نيز از خداي من درخواستي كنيد.قوم ثمود اين پيشنهاد را قبول كردند.بنا شد اول صالح از بتها درخواستي نمايد.روز و ساعت تعيين شده فرا رسيد و مردم به كنار بت ها رفته وغذاهاي خود را به پاي آنها ريخته وسپس به عنوان تبرك مصرف كردند.حضرت صالح نيز به آن مكان رفته ودرخواست خود را از بت بزرگي درخواست نمود.اما بت هيچ جوابي به اونداد.

مردم از صالح خواستند درخواست خود را از بتي ديگر بخواهد واو چنين كرد اما باز هم هيچ صدايي از بت نيامد .روز اول اينگونه سپري شد و آبروي مردم و بتها نزد صالح رفت.در روز دوم قرار شد مردم از حضرت صالح درخواستي نمايند.درخواست آنها اين بود كه يك ناقه ( شتر ماده) كه بچه 10 ماهه اي در شكم دارد از دل كوهي بيرون آيد.بنا به درخواست صالح خداوند ناقه اي را از دل كوهي بيرون آورد كه موجب تعجب همگان شد.باز به درخواست مردم ناقه در همان دم بچه اي را به دنيا آورد.آن 70 نفر تصميم گرفتند ماجرا را به اطلاع قوم خود برسانند اما در ميانه راه 64 نفر مرتد شدند كه از افراد باقي مانده نيز بعدا يك نفر ديگر كافر شد و بعد از مدتي آن ناقه را كه معجزه الهي بود كشتند .

بعد از اين ماجرا هر كسي گناه را به دوش ديگري مي انداخت.صالح به آنها گفت كه اگر بچه ناقه را سالم به نزد من بياوريد شايد عذاب الهي از شما برداشته شود اما آنها هر چه گشتند اثري از او نيافتند. قوم ثمود با بي شرمي به نزد صالح رفتند وبه او گفتند اگر تو فرستاده خدايي پس عذابي كه به ما وعده داده بودي عملي كن.خداوند به صالح گفت كه تا سه روز ديگر عذاب من نازل خواهد شد.بنا به پيشگوئي صالح روز اول چهره كافران زرد ودر روز دوم سرخ و در روز سوم سياه شد وسپس جبرئيل بر آنها نازل شد وبا صيحه اي بلند پرده گوش آنها پاره و قلبشان شكافته و جگرهايشان متلاشي شد.صبح آن شب نيز خداوند صاعقه اي بر آنها فرستاد و تارو پودشان را نيست و نابود نمود.همه نابود شدند به جز صالح وافراد با ايماني كه به او ايمان آورده بودند.

در صحن شريف حضرت هود و صالح قبر آيت الله آصفي نماينده سابق مقام معظم رهبري در كشور عراق نيز مي باشد.

پی نوشت:
كتاب تاريخ انبياء نويسنده سيد هاشم رسولي محلاتي
منبع:حج


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین