عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۱۷۴
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹
نشست خبری سردار محسن انصاری قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران و رئیس ستاد بزرگداشت روز شهدا برگزار شد و طی آن سردار انصاری برنامه‌های این روز را تشریح کرد.
عقیق:نشست خبری سردار محسن انصاری قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران و رئیس ستاد بزرگداشت روز شهدا امروز 15 اسفندماه در سالن شهید رسول‌زاده برگزار شد. سردار انصاری در این نشست با اشاره به سالروز تشکیل بنیاد شهید، گفت: در سال 58 و در روز 22 اسفندماه فرمان تاریخی امام (ره) برای تشکیل بنیاد شهید و امور ایثارگران تشکیل شد. زمانیکه امام درسال 58 نظام‌سازی می‌کردند تشخیص دادند بعد از تشکیل سپاه و بسیج، بنیاد شهید به عنوان پشتوانه قوی برای رزمندگان تشکیل شود. بنیاد خدمات خوبی را در حوزه فرهنگی، خدماتی و معیشتی داشته است.

وی ادامه داد: در تیرماه سال 83 و در جلسه 544 شورای عالی انقلاب فرهنگی روز 22 اسفندماه به عنوان روز بزرگداشت شهدا مطرح و تصویب شد. این روز در تقویم‌ها وجود داشت اما تا دو سال پیش هیچ برنامه خاصی در آن اجرا نمی‌شود از دو سال پیش تاکنون برنامه ریزی صورت گرفت تا فعالیت‌هایی به منظور بزرگداشت این روز انجام گیرد. نظرسنجی مردمی در رابطه با اطلاع از وجود چنین روزی نشان دهنده آن بود که تنها یک درصد مردم با این روز آشنا هستند اما بعد از یک سال فعالیت نظرسنجی دقیقی در یک مرکز معتبر نظرسنجی صورت گرفت و این درصد اطلاع رسانی در بین مردم به 17 درصد افزایش یافت. این موضوع ما را تشویق کرد که در این راه قدم مثبتی داشته باشیم.

13 درصد شهدای دفاع مقدس در اسفند ماه به شهادت رسیدند

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه بیشترین شهید در اسفند ماه به شهادت رسیده‌اند گفت: 13 درصد شهدای دفاع مقدس در اسفندماه به شهادت رسیده‌اند که برخی از شهدای شاخص آن عبارتند از شهیدان باکری، همت، خرازی، اسکندرلو، ابوعمار و ... بدین ترتیب به لحاظ فراوانی اسفندماه بین ماه‌های سال بیشترین درصد شهید را داراست. نظرسنجی سال 93 در رابطه با روز شهید به 35 درصد ارتقا پیدا کرد و ما را برآن داشت که گزارشی شفاهی خدمت مقام معظم رهبری برای روز بزرگداشت شهدا داشته باشیم که ایشان فرمودند«کار بجا و خوبی بود».بدین ترتیب ما گواهی کارهایمان را از ایشان گرفتیم و تشویق شدیم که سالهای‌ بعد هم این فعالیت‌ها ادامه پیدا کند.

سردار انصاری افزود: امسال از ظرفیتی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و نقش تأثیرگذاری که پیدا کرده‌اند در برنامه‌هایمان استفاده خواهیم کرد. معتقدیم فرهنگ ایثار هرچقدر هم ترویج پیدا کند باز هم نیاز به تأکید آن است. درسال جاری برای اولین بار شعاری برای روز بزرگداشت شهدا درنظر گرفتیم. با توجه به شاخص‌های شعار با عنوان « راه شهیدان ادامه دارد» را در نظر گرفتیم و در نظر داریم طی چند روزی که برنامه‌های این بزرگداشت برگزار می‌شود شعار عنوان شده را در گزارشاتمان داشته باشیم. 

دومین همایش جبهه مجازی حوزه ایثار و شهادت با حضور 500 فعال مجازی

وی با اشاره به جزئیات برنامه‌های بزرگداشت روز شهدا گفت: برنامه‌ها از روز یک شنبه با دومین همایش جبهه مجازی حوزه ایثار و شهادت آغاز می‌شود این برنامه فردا(یک شنبه 16 اسفند) در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس با حضور 500 وبلاگ نویس و فعال فضای مجازی در حوزه ایثار و شهادت برگزار می‌شود. جبهه مجازی حوزه ایثار و شهادت هیئت موسسی دارد و شرح افراد حاضر در آن فردا طی این مراسم معرفی خواهد شد. در روز دوشنبه 17 اسفندماه از مروجین فرهنگ ایثار و شهادت تقدیر خواهند شد. 100 نفر از این افراد طی مراسمی در سالن سیدالشهدا واقع در میدان هفت تیر تجلیل می‌شوند.

رئیس ستاد بزرگداشت روز شهدا ادامه داد: در روز سه شنبه 18 اسفندماه اعضای ستاد بزرگداشت و مسئولان بنیاد به همراه نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید در قم با مراجع عظام تقلید دیدار خواهند داشت زیرا آنها را از مروجین فرهنگ ایثار و شهادت می‌دانیم. بعد از ظهر همان روز اجتماعی با حضور 200 نفر از ائمه جماعات در قم به همین منظور برگزار خواهیم کرد. روز چهارشنبه 19 اسفندماه تعدادی از خانواده شهدا و کارکنان بنیاد شهید در حرم امام راحل با آرمان‌های ایشان تجدیدبیعت خواهند کرد و همچنین صبحگاه مشترک برادران بسیج در پایگاه‌های بسیج بنیاد شهید در سراسر کشور برگزار می‌شود. همچنین روز چهارشنبه کنگره بزرگداشت دو هزار شهید نیروی انتظامی که متولی برگزاری آن ناجا می‌باشد با مشارکت بنیاد شهید در سیستان و بلوچستان برگزار خواهد شد.

سردار انصاری افزود: صبح پنج شنبه 20 اسفند ماه همزمان با هفته درختکاری مراسم سمبلیک درختکاری در سراسر کشور برگزار می‌شود و به این منظور با یاد و خاطره هر شهید یک درخت کاشته می‌شود همچنین در آن روز سالن ورزشی آسایشگاه بقیةالله واقع در زعفرانیه افتتاح خواهد شد. بعد ازظهر پنج شنبه در سراسر کشور برنامه حضور در مهمانی لاله‌ها و غبارروبی گلزارهای مطهر شهدا را داریم  وبدین ترتیب پرچم گلزارها در سراسر کشور تعویض خواهد شد و در تهران پرچم بارگاه ملکوتی سیدالشهدا (ع) و حرم حضرت علی(ع) در گلزار شهدا به اهتزاز درخواهد آمد.

سومین کنگره ملی بزرگداشت شهدا در تهران با حضور رئیس جمهور

وی با اشاره به برنامه‌های روز جمعه 21 اسفندماه 94 نیز گفت: مراکزی که در روز صبح جمعه در سراسر کشور دعای ندبه برگزار می‌کنند قرائت این هفته را به نیابت از شهدا برپا خواهند کرد همچنین خانواده شهدا، کارکنان و مسئولین بنیاد شهید در نمازهای جمعه حضور پیدا می‌کنند و حجت الاسلام شهیدی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران سخنرانی خواهد کرد. در شهرستان‌های دیگر نیز مدیران کل استانی بنیاد شهید و امور ایثارگران سخنرانی خواهند داشت. همچنین دومین همایش توجیحی و آموزشی مشاورین ایثارگر استانداران سراسر کشور در کردان کرج برگزار خواهد شد. مراسم کوهپیمایی بسیجیان با یاد و خاطره شهدا در این روز برگزار خواهد شد.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به آخرین برنامه ستاد بزرگداشت روز شهدا اظهار داشت: در روز شنبه 22 اسفند سومین کنگره ملی بزرگداشت شهدا در تهران با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود. این کنگره در سالهای 92 و 93 با حضور خانواده شهدا برگزار شد و امسال نیز برای سومین بار با حضور رئیس جمهور برپا خواهد شد.

به طور متوسط در طول سال نزدیک به 400 هزار دیدار با خانواده شهدا در سراسر کشور داریم

سردار انصاری با اشاره به طرح «سپاس» و دیدار از خانواده شهدا و ایثارگران در سراسر کشور گفت: به طور متوسط در طول سال نزدیک به 400 هزار دیدار در سراسر کشور داریم و هر سال از 22 بهمن ماه تا 22 اسفندماه 22 هزار دیدار از خانواده شهدا در سراسر کشور انجام می‌شود که به آن عنوان مراجعه معکوس می‌دهیم زیرا معتقدیم ایثارگر نباید به بنیاد مراجعه کند بلکه ما باید به او سربزنیم. اما با استناد به فرمایش رهبری که فرمودند به خانواده شهدا برای سپاسگذاری در نظام سربزنید عنوان طرح سپاس را بر آن نهادینه کردیم. در سال 92  و در کل کشور به طور دقیق 344 هزار و 803 دیدار با خانواده شهدا  داشته‌ایم، درسال 93، 434 هزار و 32 و درسال 94 تا 11 اسفندماه 370 هزار و 623 دیدار داشته‌ایم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین