عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۰۴
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲
گفتاری از آیت‌الله العظمی سبحانی
حرم عسکریین را باید دوباره ساخت و می‌سازند، زیرا این یک پیام قرآنی است؛ چون آن جا معبد امام عسکری‌(ع) و امام زمان‌(عج) و امام هادی‌(ع) بوده است خانه اینها خانه عبادت است.
عقیق:آنچه در پی می‌خوانید گفتاری از حضرت آیت‌الله سبحانی است که در جمع اساتید تفسیر قرآن کریم در بیت "صاحب المیزان" که هم‌اکنون به عنوان "دارالقرآن علامه طباطبایی" فعالیت می‌کند ایراد شده است:

 

قال‌الحکیم فی محکم کتابه الکریم، اعوذ بالله من الشیطان الرجیم  وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ . (نحل آیه 44)

مکان‌ها در نگاه دینی ارزش و جایگاه‌های متفاوتی دارند و شرافت خود را از ساکنین خود و یا حوادثی که در آنجا اتفاق افتاده کسب می‌کنند، خداوند در آیه 36 سوره نور می‌فرماید: فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ

فی بیوت

در این آیه مبارکه نسبت به بیوت احترام خاصی قائل شده و تشریح می‌کند، خانه‌ای که در آن سحرگاهان و شبانگاهان و هنگام روز، خدا را دعا می‌کنند و تسبیح می‌کنند، از احترام خاصی برخودار است. «فی بیوت اذن‌الله ان ترفع» یعنی «امرالله ان ترفع». «رفع» این بیوت در چیست؟

نکته

رفع دو معنا دارد، رفع گاهی معنوی است و گاهی مادی. رفع معنوی به این است که آن را تکریم کنیم و اجازه ندهیم آلوده شود اما رفع خارجی و مادی این است که این نوع مکانها را مرکز علم و دانش قرار دهیم.

ما این تکریم را به وسیله آیه اثبات می‌کنیم، آثاری که از انبیا و اولیا بر جای مانده‌اند، مانند خانه‌ها آنها و... محترم است. هر خانه‌ای که رسول خدا‌(ص) امام یا فرد مومنی در آنجا نماز خوانده احترامش لازم است و بی‌احترامی به آن حرام.

وهابیت قرآن را نفهمیده‌ است

الان اگر به مکه مشرف شوید در آنجا در مقابل صفا و مروه «مکتبة مکه المکرمه» را مشاهده می‌کنید، آنجا مولد النبی‌(ص) و محل تولد آن حضرت بود، بعدها که «مولد‌النبی» را خراب کردند، کسانی که عرق دینی داشتند به گونه‌ای از پادشاه وقت اجازه گرفتند که آنجا را به کتابخانه تبدیل کنند، چون به طور کلی ویران شده بود و آلوده می‌شد.

‌اکنون نیز برخی با همان تفکر افراطی دور از معارف قرآن، همه اطراف آن مکان را خراب کرده‌اند و منتظرند روزی اصل آن را هم ویران کنند. تا این خانه‌ای که «فی بیوت اذن‌الله ان ترفع» است و پیامبر‌(ص) آنجا متولد شده و تسبیح گفته و نماز شب خوانده را خراب کنند. به جای این‌که آنجا را رفع کنند و ارزش و قداست معنوی به آن دهند با بولدوزر و کلنگ تخریب می‌کنند و از بین می‌برند،‌ بعد هم ادعا می‌کنند که ما الهی و قرآنی هستیم.

قرآن می‌فرماید «اذن الله ان ترفع» اذن خدا،‌امر است، این بیت نباید خراب شود و آلوده شود. اما گوش شنوایی نیست.

احیای حرم اهل‌بیت (ع)

 حرم عسکریین را باید دوباره ساخت و می‌سازند، زیرا این یک پیام قرآنی است؛ چون آن جا معبد امام عسکری‌(ع) و امام زمان‌(عج) و امام هادی‌(ع) بوده است خانه اینها خانه عبادت است.

بنابراین آیه مذکور بهترین دلیل برای حفظ آثاری است که در آنجا خدا را تسبیح گفته‌اند؛ البته در روایت است که از پیامبر‌(ص) سوال کردند این بیوت چیست؟ حضرت فرمود «بیوت‌الانبیا»، بعد ابوبکر سوال کرد که آیا بیت فاطمه‌(س) هم از همان است؟ حضرت اشاره کرد «نعم من افاضلها». کشف الغمه ج 1 ص319

بیوت علمای دین

بحمدالله خانه‌ علامه طباطبایی مصداق مبارک آیه «فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیها اسمه» است.

 حضرت علامه و فرزندان و دوستانش در اینجا مناجات‌هایی داشته‌اند، تمام ماه رمضان شب‌ها در اینجا بیدار بودند ما همسایه ایشان بودیم و اطلاع داشتیم. چه شب‌های طولانی زمستان و چه شب‌های کوتاه تابستان مشغول نوشتن، مطالعه، مناجات و عبادات بودند. بنابراین حفظ این خانه، یک نوع تکلیف اخلاقی و وجدانی برای ما است که بحمدالله جناب انصاری پیش قدم شدند و خانه را به صورت زیبا ترتیب داده‌اند و ما باید آن را تکریم کنیم.

منبع:خبرگزاری حوزه

211005


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین