عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۰۳۸
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: سزاوار نیست پس از اتمام انتخابات، گروه ها به یکدیگر طعنه زده؛ به همدیگر فخرفروشی کنند و خود را پیروز بدانند؛ چراکه این کارها فاصله ها را زیاد کرده؛ کینه هایی به وجود می آورد و آثار نامطلوب را در آینده به صورت کارشکنی ها ظاهر خواهد کرد.
عقیق:حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم با اشاره به مباحث پس از انتخابات، اظهار داشتند: امروز انتخابات به اتمام رسیده و اکنون نوبت تلاش برای حل مشکلات از سوی منتخبین مردم است.

ایشان ابراز داشتند: انتخابات بحمدالله با استقبال پرشور مردم و نظم و آرامش کامل پایان یافت و ملت ما از این آزمون تاریخی سربلند درآمدند؛ ولی برای حفظ این نعمت رعایت اموری لازم است.

*مردم با هوشیاری معتدل های طرفین را برای مجلس انتخاب کردند

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی بر خلاف آنچه برخی می پندارند، کاملا به سود کشور و نظام است؛ زیرا مردم با هوشیاری کامل، معتدل های طرفین را پذیرفتند و در مجموع ضریب خطا کم بود؛ بنابراین به نظر می رسد مجلس آینده، مجلسی توانمند، تأثیرگذار و متعلق به تمام جناح ها خواهد بود.

*جناح ها به یکدیگر طعنه نزنند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه دادند: سزاوار نیست در این شرایط گروه ها به یکدیگر طعنه زده؛ به همدیگر فخرفروشی کنند و خود را پیروز بدانند؛ چراکه این کارها فاصله ها را زیاد کرده؛ کینه هایی به وجود می آورد و آثار نامطلوب را در آینده به صورت کارشکنی ها ظاهر خواهد کرد.

این مفسر قرآن کریم تصریح کردند: اگر فرد یا گروهی از بعضی نتیجه ها ناراضی باشند، باید به افکار مردم و آراء آنان احترام بگذارند و همه برای رفع مشکلات دست به دست هم بدهند؛ زیرا حجم مشکلات به قدری زیاد است که با همکاری عمومی مرتفع خواهد شد.

*مسئولان دولتی نتیجه انتخابات را دلیل بر رضایت مردم از وضع موجود ندانند

این استاد خارج فقه حوزه بیان داشتند: مبادا مسئولین دولتی نتیجه انتخابات را دلیل بر رضایت مردم از وضع موجود تلقی کنند؛ چراکه باید توجه داشت مردم در مسائل اقتصادی انتقاد فراوان دارند و امروز مسئله اشتغال به صورت پیچیده ای در آمده و حتی برخی از کارخانجات تعطیل شده است.

*امروز مسائل فرهنگی کشور رضایت بخش نیست

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که امروز مسائل فرهنگی نیز در کشور رضایت بخش نیست، اذعان داشتند: امیدواریم دولت محترم با نیرویی که از این انتخابات می گیرد، بتواند بر این مشکلات فائق گردد و همه باید دعا کنیم.

معظم له در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام، اظهار داشتند: حضرت در این روایت فرمودند: «آفَهُ الجَمالِ الخَیلاءُ وَ آفَهُ الحَدیثِ الکَذِبُ وَ آفَهُ العِلمِ النِّسیانُ/ خود پسندى آفت جمال است، دروغ آفت سخن است فراموشى آفت دانش است».

ایشان با بیان این مطلب که هر نعمتی آفت دارد و باید مراقب آفت ها بود، ابراز داشتند: با خودپسندی مردم از انسان متنفر شده و از او دوری می کنند؛ همچنین با دروغ، مردم به انسان بی اعتماد خواهند شد.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه، باید مراقب علوم بود، خاطرنشان ساختند: امام حسن (علیه السلام) در روایتی فرمودند: «علم را با نوشتن مهار کنید».

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: یادداشت برداری و خلاصه برداری از مطالب بسیار مفید برای حفظ علم است.

این مفسر قرآن کریم بیان داشتند: نظم در نوشتار و پیوند دادن مطالب با مباحث زندگی از نکات بسیار مهم در حفظ علوم است.

این استاد خارج فقه حوزه اظهار داشتند: فراموشی هنگامی به سراغ انسان می آید که شخص خود را از مباحث علمی دور کرده و از آن جدا شود؛ پس می توان با مراجعه مکرر به علوم، به مغز ورزش داد و حالت فراموشی را از آن گرفت.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین