عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۱۸۸۶
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
انسان اندوخته های فراوانی در دنیا دارند اما هستند اندوخته هایی که هیچ ثروتی توان رقابت با آنها را ندارد.
عقیق:انسان موجوی عاطفی است و به ارتباط با همنوعان به ویژه دوستان نیاز دارد البته نه هر دوستی و این مسئله ای است که آموزه های دینی ما نیز بر آن تصریح دارند.

امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: «دوست ، نزديكترين خويشاوند و بهترین اندوخته ها است.»

امام صادق (ع) نیز فرموده اند: «منزلت دوست چندان والاست كه حتى دوزخيان نيز پيش از خويشاوند از او كمك مى طلبند و او را صدا مى زنند. خداوند از زبان دوزخيان مى گويد: «ما را شفيعانى نيست و نه دوستى مهربان».

دوست به اندازه ای اهمیت دارد که بنابر روایات می توان از طریق دوستان شخصیت یک فرد را شناسایی کرد.

پیامبر اکرم (ص) در این باره فرموده اند: «آدمى بر آيين دوست خود است؛ پس هر يك از شما مواظب باشد كه با چه كسى دوستى مى كند.»

امیرمومنان علی (ع) نیز می فرمایند: «همنشين، مانند وصله لباس است؛ بنا بر اين، دوست همگون با خودت انتخاب كن [كه وصله ناجور نباشد]، همراه نيز چون دوست است؛ پس همراه سازگار برگزين.»

همان حضرت (ع) فرموده اند: «از همنشينى با يار بد بگريز؛ زيرا كه او همدم خود را هلاك مى كند و همنشين خود را به نابودى مى كشاند.»

امام صادق (ع) در توصیه به چگونگی انتخاب دوستان می فرمایند: «هر يك از برادرانت كه سه بار از تو خشمگين شد و درباره سخن تو بدى نگفت، او را به دوستى خود برگزين.»

امام جواد (ع) می فرمایند: «زنهار از همنشينى با بدكار؛ زيرا او همچون شمشير آخته است كه ظاهرش زيباست و نشانى كه مى گذارد، زشت.»

پیامبر اکرم (ص) نیز فرموده اند: «همنشينى با كسى كه آنچه براى خودش مى بيند و مى پسندد براى تو نمى بيند، خيرى براى تو در بر ندارد.»


پی نوشت:

غررالحکم

بحارالانوار

میزان الحکمه

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین