عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۱۶۱۰
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
کتاب شناسی
مفاهیم و محتوای خطبه فدکیه، همان آموزه های وحیانی و بازتاب تابش وحی بر روح فاطمه(س) اطهر است؛ روح محمدیِ (ص) فاطمه با طنین وحی هماهنگ است و عظمت آن، جبرئیل را از آسمان به زمین فرود می آورد.
عقیق: کتاب «مبانی قرآنی خطبۀ فدکیه» اثر غلامعلی عباسی فردویی (دفتر اول: فروغ خداشناسی) به موضوعاتی چون: خداشناسی، فاطمه الزهرا(س) قبل از هجرت، خطبه فدك و نقد و تفسير می ‌پردازد.

کتاب یاد شده که از سوی پژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی(ره) منتشر شده در یک مقدمه، سرچشمه نور و 10پرتو از خطبۀ فدکیه به تبیین موضوع پرداخته است.

برخی از مهم ترین عناوین کتاب عبارتند از: «آفاق الهام»، «گستره نعمت از نگاه فاطمه (س)»، «زلالی از زمزم حمد»، «قلب و عقل»، «عقل در نگاه قرآن»، «شگفتی های آفرینش»، «هدف از آفرینش»، «ربوبیت یا فلسفه رسالت»، «تعالی طلبی انسان»، «تجلیات مقام بندگی»، «شناخت قرب»، «آفرینش در پرتو ولایت»، «اسلام بر اوج عزت»، «دریچه ای به معاد»، «فرهنگ عمل گرایی»، «بازتاب اعمال بد و نیک در همین دنیا».

در قسمتی از کتاب آمده است: اکنون که در پرتو سخن حضرت فاطمه (س): «وَ تَنْبِيهاً عَلَى طَاعَتِهِ» این دریچۀ علمی، کلامی –که انسان موجودی است انتخاب گر و در قبال خود مسئول- گشوده شد، چون بدون تردید بیدارباش فاطمه (س) بر آن نامردمانی بود که در مقابل فرمان خدای متعال بر طبل مخالفت کوبیده و از شیپور شیطان نواخته بودند. فاطمه (س) فرمود: شما مردم بر سر دو راهیِ انتخاب، بد مسیری را پیموده و بد گزینه ای را انتخاب کردید با آن که می توانستید راه درست را انتخاب کنید.

... حضرت فاطمه (س) با لطافت سخن خویش: «وَ تَنْبِيهاً عَلَى طَاعَتِهِ» پرده از رخسار این حقیقت برمی دارد و هشدار می دهد که «حجت باطنی» عقل پیوسته تو را به سوی خدا و اطاعت او فرا می خواند؛ چون قادر متعال منعم و آفریدگار توست و طاعت از منعم و مولی، فرمان عقل و ارشاد شرع است.

کتاب «مبانی قرآنی خطبۀ فدکیه» اثر غلامعلی عباسی فردویی (دفتر اول: فروغ خداشناسی) در 358 صفحه از سوی انتشارات زائر منتشر شده است.

علاقه مندان برای تهیه کتاب به نشانی: قم، میدان شهداء، انتشارات زائر مراجعه نمایند.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین