عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۱۴۰۸
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
آیت الله حاج سید محمدباقر خوانساری" از علمای بزرگ تهران و از شاگردان آیات عظام بروجردی(ره)، خویی، اراکی و گلپایگانی، در تهران دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.
عقیق: آیت الله حاج سید محمدباقر خوانساری، فرزند آیت الله العظمی سید محمدتقی خوانساری(ره) و از علمای بزرگ تهران و از شاگردان آیات عظام بروجردی(ره)، خویی، اراکی، سید عبدالهادی شاهرودی، حجت کوه کمره ای و  گلپایگانی، پس از یک عمر مجاهدت علمی، تعلیم، هدایت و تلاش در امور خیریه، شامگاه سه شنبه 27 بهمن ماه، در تهران دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.

*شمه ای از حیات پربار

آيت الله سيد محمدباقر خوانساري فرزند فرزند آیت الله العظمی سید محمدتقی خوانساری(ره)، در سال 1340 قمري برابر با 1306 شمسي (سال تأسيس حوزه علميّه قم) در خانواده اي مذهبي در شهرستان اراك متولد شد. سيد محمدباقر پس از گذراندن مدارس جديد، در سلك روحانيّت درآمد. وي پس از گذراندن دروس مقدّماتي صرف، نحو، معاني، منطق و رجال دروس مقدّماتي فقه و اصول را از محضر فضلاي حوزه فرا گرفت و آن گاه وارد مراحل سطوح عاليه فقه و اصول و فلسفه شد.

ایشان رسائل را نزد آية اللّه العظمي والد قدّس سرّه، مكاسب را نزد آية اللّه العظمي اراكي، كفايه را نزد آية اللّه العظمي آقاي حاج سيّد احمد خوانساري، منظومه سبزواري را در قم از اساتيد فن فرا گرفت. سپس حدود هشت سال در خارج فقه آية اللّه العظمي بروجردي و درس خارج فقه و اصول آية اللّه والد و مدتي نيز در همان اوان به درس خارج فقه و اصول آية اللّه العظمي حجّت كوه كمره اي رفت.

آیت الله خوانساری پس از درگذشت پدرش، براي تكميل دروس حوزوي راهي حوزه علميه نجف اشرف گرديد و در آن حوزه مقدّسه در درس جمعي از اعلام آن زمان نجف، همچون آيات عظام گلپايگاني، اصطهباناتي، شاهرودي، حكيم، شيرازي و خويي به تحصيل پرداخت، ولي عمده تحصيلاتش در نجف، شركت در درس هاي آية اللّه العظمي سيّد عبدالهادي شيرازي و آية اللّه العظمي خويي بود و مقداري هم اسفار را در نجف اشرف در محضر حجة الاسلام و المسلمين آقاي آقا شيخ صدرا بادكوبه كه در منزل به طور خصوصي براي وي و آية اللّه شهيد صدر تدريس داشتند، فرا گرفت و دو سال آخر اقامت در نجف را به تدريس و تأليف پرداخت.

ایشان در كنار فراگيري علوم ديني از فعاليت هاي فرهنگي و سیاسی نيز غافل نبود که می توان به حمايت از نهضت امام خميني(ره) اشاره کرد.

مرحوم آیت الله خوانساری  پس از پيروزي انقلاب اسلامي، بنا به حكم امام(ره) و بر اساس تقاضاي جمعي از مومنان بازار تهران، براي اداره مسجد امام خميني(ره) به تهران رفت و به ارشاد و تبليغ مردم پرداخت.

از جمله آثار ماندگار آیت الله خوانساری می توان به تاسیس مدرسه علمیه مجهزی با همین نام  در شهر مقدس قم  اشاره کرد.

روحش شاد و یادش گرامی


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین