عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۱۳۷۳
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
مجموعه چهل جلدی «نماز، بهترین سبک مدیریت کار و زندگی» برگرفته از این سخن حکیمانه رهبر انقلاب بوده که فرمودند کلمه به کلمه‌ نماز درس است.
عقیق:علی نورمحمدی، نویسنده و پژوهشگر در گفتگویی گفت: مجموعه چهل جلدی «نماز، بهترین سبک مدیریت کار و زندگی» برگرفته از این سخن حکیمانه رهبر انقلاب بوده که فرمودند کلمه به کلمه‌ نماز درس است.
نورمحمدی افزود: انگیزه اصلی تدوین کتاب آن بود که معنای هر کلمه از نماز را به طور دقیق دریافت کنیم و درس‌هایی را که کلمه به کلمه‌ نماز به ما می‌دهند ابتدا با رجوع به قرآن، دوم کلام معصوم و بعد با مراجعه به علم روز و عقل استخراج کنیم.
وی ادامه داد: برای نمونه توجه شما را به "بسم‌الله الرحمن الرحیم" جلب می‌کنم، در رابطه با کلمه "بسم" به قرآن مراجعه کردیم، خداوند در قرآن فرموده است "علم آدم اسماء کلها" (ما نامها را به انسان آموختیم) پس نشان می‌دهد که انسان اسم را باید یاد بگیرد.
این نویسنده خاطرنشان کرد: از سال 61 همزمان با کارهای اجرایی، فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را در این زمینه آغاز کردم اما از سال 87 گردآوری این مجموعه که چاپ اول آن اکنون موجود است، با تشکیل کارگروهی از اساتید دانشگاه و حوزه و با همکاری مرکز تخصصی نماز وابسته به ستاد اقامه نماز شروع شد که به لطف خدا پیش از اجلاس بیست‌ و چهارم نماز مجموعه‌ چهل جلد حاضر و در  این اجلاس معرفی شد.
وی ادامه داد: لزوم پرداختن به کلمات نماز را با واژه‌ «رحمان» مثال می‌زنم، "رحمان، رحیم، رحمة‌الله" سه کلمه‌ای هستند که هر کدام را به ترتیب 30، 30 و 5 مرتبه روزانه در نمازهایمان تکرار می‌کنیم.
این نویسنده و پژوهشگر بیان کرد: «رحم» گمشده‌ امروز جامعه‌ ماست، ما کشوری مسلمان هستیم و این ادعا را داریم که باید ز لحاظ آماری در تمام ابعاد انسانی سرآمد جهانیان باشیم ولی اگر تنها به یک مورد اشاره کنم متأسفانه ورودی پرونده به قوه قضاییه طبق آمار موثق سالانه شانزده میلیون پرونده است، در حالی که ژاپن با 127 میلیون نفر جمعیت 250 هزار ورودی پرونده در سال دارد، پس مشخص می‌شود که فرهنگ رحم خوب نهادینه نشده و  تبدیل به رفتار نگشته است چون معنای آن را خوب درک نکرده‌ایم.
وی گفت: رحم‌ معانی متفاوتی دارد که در یکی از جلدهای مجموعه تحت عنوان " نماز و بخشندگی" به آن پرداخته‌ایم، با توجه به آیات قرآن و سخنان معصومین و علم روز آورده‌ایم که بهداشت فردی یا تغذیه مناسب از جلوه‌های رحم انسان به خود است و کسی که برخود رحم نکند برجامعه‌ی خود هم رحمی ندارد، طبق آمارها 55 درصد مردم ایران چاق هستند و 71 درصد ورزش نمی‌کنند، همینطور در رابطه با مسئله‌ رحم به محیط زیست پیغمبر می‌فرمایند شما انتظار دارید که خدا به شما در قیامت رحم کند، آیا خود به یک پرنده (محیط زیست) رحم کرده‌اید؟
نورمحمدی تأکید کرد: مخاطبان این مجموعه چهل جلدی تمام افرادی هستند که نماز بر آنها واجب است و هر کس متناسب با سن و سواد خود می‌تواند برداشت کاربردی از کتاب داشته باشد.
این نویسنده با بیان اینکه از هر جلد هزار سری برای تیراژ اول آن در نظر گرفته شده، ادامه داد: دراین 40 جلد از 6 هزار و 400 آیه‌ قرآن، 2 هزار و 500 حدیث و همچنین متون علم روز متناسب با هر کلمه‌ نماز استفاده شده که به طور مثال در ارتباط با کلمه‌ی "رحمان" به منابع پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌های معتبر دنیا مراجعه کردیم تا ببینیم دراین ارتباط چه کارهایی انجام داده‌اند که در کنار کلام نورانی وحی و سخن معصومانمان از آنها دراین مجموعه کتابها استفاده کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه جذابیت کتاب در خلاصه بودن آن و پرهیز از زیاده‌گویی است بیان کرد: موضوعات کاملا دسته‌بندی شده و کاربردی هستند و هر فرد با دو ساعت مطالعه در روز می‌تواند یک جلد از این مجموعه را بخواند و از راهکارهای کاربردی نماز برای گره‌گشایی مشکلاتش بهره برد.
نورمحمدی در پایان متذکر شد: معنای واژه‌ نماز «تکریم کردن» است و اگر انسانی بخواهد مورد تکریم قرار گیرد باید به رازهای کلمات نماز در این‌باره پی ببرد و این مجموعه که یک کار نو و طبق نیاز مخاطب است، حول همین محور قرار دارد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین