عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۷۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
پای درس اخلاق آیت‌الله علوی گرگانی:
آیت‌الله علوی گرگانی از مراجع تقلید می‌گوید: یکی از چیزهایی که بشر را گرفتار کرده، زبان است. هیچ عضوی به اندازه زبان برای صاحبش دردسر درست نمی‌کند.

عقیق:موعظه و نصیحت، کلید سعادت و رستگاری در دنیا و آخرت است. موعظه، دل‌ها را صفا می‌بخشد و چشم و جان را به جهان پُر رمز و راز معنویت می‌گشاید. خداوند متعال در قرآن کریم یکی از مهمترین تکالیف حضرت رسول(ص) را ارشاد مردم از راه پند و اندرز و موعظه معرفی می‌کند.

به همین منظور، فرازهایی از درس اخلاق آیت‌الله سیدمحمد علوی گرگانی از مراجع تقلید را برای علاقه‌مندان بازنشر می‌کنیم:

یکی از چیزهایی که بشر را گرفتار کرده، زبان است. هیچ عضوی به اندازه زبان برای صاحبش دردسر درست نمی‌کند. طبق اخباری که آمده هر صبح بین زبان و سایر اعضای بدن یک نوع مکالماتی واقع می‌شود و از یکدیگر احوال‌پرسی می‌کنند و آنها به زبان می‌گویند اگر تو بگذاری، حال ما خوب است.

خداوند متعال کلید کفر و ایمان را به دست زبان داده است؛ اگر کسی «لا اله الا الله» بگوید پاک می‌شود و اگر زبان انکار کند، کافر می‌شود. بنابراین مسئولیت زبان زیاد است تمام فتنه‌هایی که در جامعه و بین انسان‌هابه وجود می‌آید به وسیله زبان است اگر صاحبش آن را آزاد بگذارد و در مقابل، زبان وسیله خیر است.

با زبان، مردم از ضلالت‌ها و گمراهی رهایی می‌یابند و به سوی سعادت و خوشبختی رهنمون می‌شوند، زبان مفتاح کل خیر است و با او دل‌های مرده زنده می‌شوند اگر دل پذیرای نصیحت باشد و چه بسا دل‌های پژمرده‌ای که دیگر زنده نمی‌شوند. ابوجهل با اینکه چند سال با پیغمبر اکرم(ص) همراه بود و با آن همه معجزاتی که از رسول‌الله دید، آخرالامر با دل مرده از دنیا رفت و به قدری خبیث و فرومایه بود که در وقت مرگ گفت به پیغمبر بگویید مبغوض‌ترین افراد در نزد من تو هستی!

اولیای ما خیلی زحمت کشیدند که مردم به راه راست هدایت شوند اما بعضی از آنها بر قلب‌هایشان مهر خورده بود و دیگر قابل اصلاح نبودند.«الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُکَلِّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ»؛ امروز بر دهان‌هاى آنها مهر مى‌ز‏نیم و دست‌هایشان با ما سخن مى‏‌گویند و پاهایشان بدانچه فراهم مى‏‌ساختند گواهى مى‏‌دهند.

شما عزیزان روحانی وظیفه دارید دین اسلام را تبلیغ کنید، سعی کنید تبلیغ شما عملی باشد؛ یعنی با عملتان مردم را احیا کنید. اگر عمل‌تان با آنچه که در منبر می‌گویید فرق داشته باشد سخنان شما در مردم اصلاً اثر نمی‌کند زیرا مردم الگوی عملی می‌خواهند.

خود را مجسمه تقوا کنید و آنچه را می‌گویید خود عمل کنید، آن وقت خواهید دید جامعه از برکت وجود شما متحول خواهد شد. خدا رحمت کند پدر بزرگوارم مرحوم آیت‌الله حاج آقا سجاد را. هرگاه به گرگان می‌رفتم سؤال می‌کردند از سال گذشته تا به حال چقدر تفاوت کردی؟ آیا رفتار و اخلاقت بهتر شده یا خیر؟ مرحوم آیت‌الله آقای شیخ محمدتقی آملی که از رجال علم و تقوا بودند می‌فرمود: در اوایل طلبگی، طلاب دارای روحیات بسیار عالی هستند ای کاش آن روحیات باقی بماند. شما عزیزان باید روحیه صفا و اخلاص و معنویت را دائماً در خود حفظ کنید.

پیغمبر اکرم(ص) فرمود: ای ابن مسعود! زبانت را حفظ کن؛ زیرا خدا فرمود: روزی می‌آید که زبان‌ها را می‌بندیم و با دست‌هایشان سخن می‌گویند و پاهایشان شهادت می‌دهند. «یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ» این آیه نیز دلیل بر شهادت دادن اعضا و جوارح در قیامت است.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین