عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۶۲۳
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱
مسئول کمیته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به مناسبت ایام‌الله دهه فجر را نشریح کرد.
عقیق:به نقل از (ایسنا)، حجت‌الاسلام حمیدرضا سلیمانی در نشست خبری که به منظور تشریح برنامه های ایام‌الله دهه فجر برگزار شد، گفت: نخستین مکان هدایت و نجات بشر خانه خدا و مسجد است؛ مسجد از مهم ترین نهادهای جامعه اسلامی به شمار می‌آید و همواره در تاریخ اسلام نقش بنیادین و محوری در شکل‌گیری تمدن اسلامی ایفا کرده است.

وی افزود: میزان اثربخشی مسجد را می‌توان در نهضت‌های دینی و سیاسی اسلام مشاهده کرد که در دوران اخیر در انقلاب اسلامی به اوج خود رسید. مسجد نقطه شروع نهضت امام راحل قیام و خروش مردم است.

مسئول کمیته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی، عنوان کرد: پیوند مسجد و انقلاب اسلامی پیوندی ناگستنی و همیشگی است که چرا که مسجد پایگاه عبادت و سیاست، مظهر آمیختگی دنیا و آخرت است.

وی افزود: یکی از کمیته‌هایی که زیر نظر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کند کمیته مساجد است که به منظور تبیین نقش مساجد در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی و فراهم‌سازی زمینه حضور و مشارکت هرچه بیشتر نمازگزاران مساجد در امر برنامه ریزی و برگزاری مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و آیین‌های گرامی‌داشت ایام‌الله دهه فجر و آشنایی آنان با دستاوردهای انقلاب اسلامی کمیته مساجد تشکیل می‌شود.

مسئول کمیته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی، بیان کرد: ترکیب اعضای کمیته مرکزی مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی متشکل از نمایندگان شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان بسیج مساجد و محلات، ستاد اقامه نماز، مجمع تقریب مذاهب اسلامی، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، مرکز رسیدگی به امور مساجد، مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و خبرگزاری شبستان است.

رئیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد افزود: مسئولیت این کمیته به عهده ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور است و دبیر این ستاد به عنوان مسئول کمیته است.

سلیمانی با اشاره به ترکیب اعضا و مسئولیت کمیته در سطح استان‌ها اظهار کرد: ترکیب اعضای کمیته در استان و شهرستان مشابه کمیته مرکزی مسئولیت آن در استان‌ها و شهرستان‌ها به عهده نماینده ولی فقیه و امام جمعه مرکز استان و شهرستان است و مسئول کمیته از سوی ایشان تعیین و معرفی می‌شود.

مسئول کمیته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی، افزود: کمیته در شهرستان ها با نام «کمیته مساجد و تشکل‌های اسلامی» فعالیت کرده و افزون بر وظایف کمیته مساجدف عهده‌دار وظیفه کمیته انجمن‌ها، هیئات و کانون‌های اسلامی نیز است.

وی با اشاره به وظایف و ماموریت‌های این کمیته، عنوان کرد: برنامه‌ریزی مناسب برای تشکیل ستادهای مردمی دهه فجر در مساجد به منظور فراهم سازی زمینه مشارکت و حضور اقشار مختلف مردم در آیین‌های گرامی‌داشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از طریق برگزاری مراسم مختلف فرهنگی، علمی، هنری و ورزشی، فراهم سازی زمینه آشنایی هرچه بیشتر اقشار مختلف با آرمان‌ها، ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی از جمله وظایف و ماموریت‌های این کمیته است.

سلیمانی گفت: برنامه ریزی در راستای پاسخگویی به سوالات و رفع شبهات و نیز جلب و جذب جوانان و آشناسازی آنان به مواضع اصولی و آرمان‌های انقلاب، بهره گیری از توانمندی های مردمی در جهت شادابی و طراوت مراسم ایام الله دهه مبارک فجر به ویژه مراسم دوازدهم و بیست و دوم بهمن، انجام برنامه ریزی شایسته به منظور تکریم از مقام والای ایثارگران انقلاب اسلامی و خانواده های ایشان، از جمله دیگر برنامه‌هاست.

مسئول کمیته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی، افزود: برگزاری همایش‌های کاربردی به منظور تکریم از مقام والای ایثارگران انقلاب اسلامی و خانواده معظم ایشان، برگزاری همایش های کاربردی و حضور ائمه جماعات و اصحاب مساجد در جهت تقویت مشارکت های مردمی و گسترش بیش از پیش برنامه ها در سطح مساجد، برنامه ریزی و انجام هماهنگی لازم به منظور اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در پایان مراسم یوم الله 22 بهمن از دیگر وظایف و ماموریت های این کمیته است.

وی با اشاره به برنامه های کمیته مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی، در ادامه گفت: این برنامه‌ها بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و اعلام شده از مراکز استان‌ها و نیز مصوبات کمیته‌های استانی و مرکزی استخراج شده است که برنامه های قطعی به همراه آمار و ارقام دقیق بعد از دهه فجر قابل استخراج و اعلام است که اهم این برنامه ها به شرح ذیل است:

1 پیش بینی مشارکت بیش از 38 هزار مسجد در آیین های گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی(با بهره مندی از ظرفیت کلیه دستگاه های عضو کمیته و همچنین مشارکت های مردمی)

2- پیش بینی اجرای بالغ بر 114 هزار برنامه، مراسم و طرح با مشارکت دستگاه های عضو کمیته در سطح مساجد کشور

3- برگزاری جشنواره مسجد، پایگاه انقلاب در 15 رشته با همت 15 استان

4- اجرای برنامه سراسری 10 شب، 10 مسجد در سراسر کشور (مراکز استان ها و شب های مهم)

5- برگزاری مرحله پایانی هفتمین جشنواره آواها و نغمه های آسمانی با حضور گروه های برتر سرود مساجد (14 تا 16 بهمن ماه در همدان)

6- برگزاری اولین دوره مسابقات قرآنی ویژه فعالان قرآنی مساجد روستایی کشور (21 تا 23 بهمن، روستای روتان، سیریک استان هرمزگان)

7- پیش بینی فعالیت حداقل شش هزار ستاد مردمی محلی با محوریت مساجد 8- تقدیر از 110 ستاد مردمی محلی فعال در سطح کشور با محوریت مساجد

9- برگزاری بالغ بر 2 هزار نشست تخصصی و بصیرت در سطح مساجد

10- برگزاری شش هزار مراسم شاخص در 2 هزار و 370 مسجد محوری با همکاری اعضای کمیته

11- افتتاح کتابخانه ها، کانون های فرهنگی هنری مساجد و خانه های نور در سطح کشور (بالغ بر 217 باب)

12- آغاز مرحله اجرایی اهدای کتاب و تجهیزات به کتابخانه های مساجد به ارزش 20 میلیارد ریال (2 میلیارد تومان)

13- تشکیل جلسات ختم قرآن کریم در مساجد سراسر کشور و نثار ثواب قرائت قرآن به روح پرفتوح امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی با بهره مندی از ظرفیت 29 هزار مرکز مجری طرح تلاوت نور

14- بزرگداشت و برگزاری یادواره شهدای انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم در مساجد (بالغ بر 200 مراسم)

15- برگزاری محافل قرآنی (محفل انس با قرآن) پیش بینی برگزاری یک هزار برنامه

16- فعالیت شبکه مبلغان و مبلغات در مساجد کشور به ویژه مساجد مناطق محروم و روستایی به همت سازمان تبلیغات اسلامی (بیش از 11 هزار و 300 مبلغ)

17- استفاده از ظرفیت پایگاه های اطلاع رسانی تحت پوشش دستگاه های عضو کمیته مساجد مانند خبرگزاری شبستان، خبرگزاری مهر، تبیان و راسخون در راستای اطلاع رسانی برنامه های شاخص مساجد

18- برپایی نمایشگاه های مختلف فرهنگی هنری از جمله نمایشگاه های کتاب در جوار مساجد با همکاری کلیه دستگاه های عضو با موضوعاتی نظیر انقلاب، عفاف و حجاب، بصیرت، بیداری اسلامی، جنگ نرم، سبک زندگی

19- برپایی شب های خاطره و شعر در مساجد محوری و نقش آفرینی در شکل گیری انقلاب

20- برنامه ریزی لازم به منظور برپایی نماز جماعت ظهر و عصر روز 22 بهمن با محوریت ستاد اقامه نماز کشور و با همکاری کلیه دستگاه های عضو کمیته در سراسر کشور

21- برپایی غرفه های فرهنگی و دینی در مسیرهای راهپیمایی با بهره مندی از ظرفیت تشکل های مردمی وابسته به مساجد

22- برگزاری بالغ بر یک هزار جلسه کمیته مساجد در سطوح ملی، استانی و شهرستانی به منظور برنامه ریزی شایسته برای این ایام

23- دیدار با خانواده معظم شهدا و تجلیل از ایشان به خصوص شهدای انقلاب اسلامی

24- توزیع اقلام تبلیغی در سطح مسیرهای راهپیمایی سراسر کشور

25- حضور جدی و موثر در برنامه میهمانی لاله ها (اولین پنجشنبه دهه مبارک فجر)

26- برگزاری مراسم تجدید پیمان با آرمان های امام راحل در منزل قدیمی حضرت امام (ره) در شهر خمین، شهر مقدس قم و جماران

27- برنامه ریزی لازم به منظور حضور گسترده ائمه جماعات به همراه اصحاب مسجد در مراسم 12 و 22 بهمن

28- تمرکز جدی بر روی بازخوانی وصیت نامه حضرت امام راحل در قالب نشست های تخصصی و برگزاری مسابقات

29- استفاده از فضای مجازی و سامانه های پیامکی برای برگزاری مسابقات و انعکاس محتوای مناسب با ایام الله دهه فجر

30- معرفی مساجدی که پایگاه انقلاب و نقش آفرین بوده اند از طریق رسانه ها و تمرکز برخی برنامه ها در این مساجد

31- توجه ویژه به اجرای برنامه های مشترک با رویکرد تقویت وحدت بین مسلمانان

32- تجلیل از نخبگان مساجد در ایام الله دهه فجر

33- آذین بندی مساجد با همکاری اصحاب مسجد و شهرداری ها

34- اجرای برنامه نمایشی (تئاتر) توسط گروه های مسجدی

35- برپایی ایستگاه های فرهنگی و هنری در مسیرهای راهپیمایی (با مشارکت دستگاه های عضو)

36- گردهمایی فعالان مساجد (ائمه محترم جماعات، هیئات امنا، مدیران کانون ها، فرماندهان پایگاه ها و ... قبل و در طول ایام الله دهه فجر)

37- برگزاری مسابقات کتابخوانی با موضوعات مرتبط با ایام الله دهه فجر در سراسر کشور

38- اجرای گروه های سرود مساجد در برنامه های گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی

39- برگزاری مسابقات ورزشی در رشته های مختلف با حضور ورزشکاران مساجد

40- برگزاری مسابقات و نمایشگاه های هنری در سطح مساجد

41- اکران فیلم های مستند و سینمایی مرتبط با انقلاب اسلامی و همچنین مضامین انقلابی و ارزشی

42- برگزاری اردوهای فرهنگی تفریحی از جمله بازدید از موزه عبرت

43- برپایی نمایشگاه های دستاوردهای انقلاب اسلامی و همچنین روزنامه ها و مستندات مرتبط با فجر 57

44- برگزاری مسابقات وبلاگ نویسی با موضوعات انقلاب اسلامی

45- برگزاری مسابقه نشریات دیواری و تولید نشریات مکتوب و الکترونیکی

46- حضور مسئولان استان و شهرستان در مساجد با هدف بررسی مشکلات محلات و تلاش در جهت رفع مشکلات

47- مشارکت گسترده اصحاب مسجد در مراسم گلبانگ الله اکبر در شب 22 بهمن ساعت 21

48- اختصاص صفحه ویژه اخبار کمیته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی در خبرگزاری شبستان

49- برگزاری سه برنامه قرآنی تحت عنوان جشن نور با مشارک شبکه قرآن و معارف سیما در سه استان اردبیل، هرمزگان و یزد.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین