عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۴۷۳
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۹
در نشست مشترک علما و چهره‌های تقریبی بیان شد
افتتاحیه نشست مشترک علما و چهره‌های تقریبی شیعه و اهل تسنن مناطق تلفیقی خراسان رضوی با عنوان «جریان شناسی تشیع انگلیسی، تسنن آمریکایی» با حضور علمای شیعه و سنی در مشهد برگزار شد.
عقیق:نخستین دبیرکل مجمع تقریبی مذاهب اسلامی گفت: برای ایجاد وحدت میان مسلمانان و حاکم کردن اندیشه‌های تقریبی، پیش از هر چیز باید منشأ اصلی اختلاف را یافت.
آیت الله واعظ زاده خراسانی با اشاره به آیه مبارکه  «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا»  گفت: نکاتی در این آیه شریفه هست که اگر مسلمانان به آن توجه کنند، موضوع وحدت تا حد زیادی حل خواهد شد.
وی افزود: منشأ اختلافات در  قرآن نیست، بلکه وجود اختلاف  در فهم منابع اسلامی و قرآنی است، موضوعی که باید مسلمانان از آن بپرهیزند و بپذیرند که تفرقه و فرقه فرقه شدن به صلاح جهان اسلام نمی‌باشد. منافقین از صدر اسلام تا دو نسل پس از پیامبر(ص) همواره  روایاتی نقل می‌کردند تا نشان دهند، قرآن تحریف شده است. همچنین آن‌ها احادیث جعلی به شکل‌های گوناگون از صحابه و اهل بیت(ع) نقل می‌کردند تا اجتماع مسلمانان را متفرق کنند، عنوانی که بصراحت در آیات نورانی قرآن از آن پرهیز شده است.  
وی با بیان اینکه 11 سال در محضر مرحوم بروجردی بودم و متوجه شدم، یکی از دغدغه‌های اصلی ایشان موضوع وحدت بین مسلمین است، گفت:  یک روز نشسته بودیم که ایشان فرمودند، دو اختلاف اصلی میان شیعه و اهل سنت هست، اول مسأله خلافت و دیگری مرجعیت علمی پس از پیامبر(ص). ایشان فرمودند، موضوع خلافت بحث روز نیست و زمان نسبت به این موضوع سپری شده است و ابراز اختلافات در این ارتباط نتیجه ای جز تفرقه نخواهد داشت. می‌ماند موضوع دوم که مرجعیت علمی است. وقتی کتاب و سنت ما یکی است و اختلاف در مباحث کلامی در درون مذهب تشیع به رسمیت شناخته شده است، چرا باید این اختلافات در فهم قرآن و سنت مانع وحدت شود.  
آیت الله واعظ زاده خراسانی در ادامه به نقش تقریبی
 آیت الله بروجردی اشاره کرد و افزود: در قاهره مجله ای به نام «رساله الاسلام» منتشر می‌شد که در سال 1327 شمسی آن را برای پدرم فرستادند و من به دقت این مجله را مطالعه می‌کردم. نخستین کاری که در جهت اندیشه‌های تقریبی در مجمع تقریب مذاهب انجام دادیم، این بود که در 15 جلد آن را چاپ کردیم که یک دوره کامل آن نزد من و یک دوره را به رهبر معظم انقلاب ارایه دادند که از همه کسانی که در این زمینه دغدغه دارند، توصیه می‌کنم این دوره را ببینند.
وی افزود: پس از درگذشت آیت الله بروجردی، این مجله متوقف شده بود که بعد  متوجه شدیم این مجله از سوی ایشان حمایت مالی می‌شده است.   
امام جمعه اهل سنت تربت جام نیز در این مراسم گفت: مهم‌ترین چالش امروز، فرقه گرایی است که اکنون جهان اسلام را دچار کرده است.  
 مولوی شرف الدین جامی الاحمدی به ماجرای مسجد ضرار در صدر اسلام و نقش تفرقه‌افکنانه آن اشاره کرد و افزود: با دور شدن از صدر اسلام متأسفانه  تفرقه میان امت اسلام بیشتر شده که اختلاف‌های کلامی، به عامل تضعیف اسلام منجر شده است. وی حرکت پنهان جهان سلطه در این ارتباط را عامل مهم اختلاف عنوان کرد و افزود: در حالی که اسلام آب زلالی است که از سرچشمه توحید نشأت گرفته است، دشمنان بقای خود را در ایجاد تفرقه می‌دانند.
وی گفت: گرچه ما در برخی از جزئیات کم اهمیت اختلاف نظر داریم، اما عوامل وحدت آفرین فراوان است و جای تعجب است که با وجود مؤلفه‌های مشترک ، باید کار به جایی برسد که مسلمانان یکدیگر را تکفیر نمایند.
مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: این نشست تخصصی از جمله فعالیت‌هایی است که به یک جریان تقریبی در کشور و خراسان مبدل شده است.
حجت الاسلام والمسلمین مرویان حسینی افزود: این نشست متوجه به مسایلی است که امروزه متأسفانه جهان اسلام را گرفتار کرده است. دو جریان تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی بسان دو تیغه قیچی درجهت تضعیف مسلمانان، وحدت مسلمانان را نشانه گرفته است.
وی عنوان کرد: این دو جریان وحدت ستیز، با وجود  شعارهایی متفاوت، هر دو با پشتوانه و حمایت  استکبار از سویی در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی سکوت اختیار کرده و از سوی دیگر با جنایت‌های خود در یمن، همسو با جهان سلطه فتنه‌افکنی می‌کنند.
وی با بیان اینکه  از فعالیت‌های تقریبی حمایت می‌کنیم، گفت: جسارت به عالمان  فرهیخته، نفوذ میان علمای حوزه علمیه و مراسم مذهبی نیز از اقدام‌های دیگر این دو جریان است که ضرورت آگاه سازی  و اطلاع‌رسانی را می‌طلبد.

منبع:قدس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین