عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۰۷۴
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
دفتر نشر فرهنگ اسلامي منتشر كرد‎:
يك بسته فرهنگي بي‌نظير از چهره‌‌‌هاي معصومين عليهم‌‌‌السلام نوشته مرحوم دكتر سيد جعفر شهيدي از سوي دفتر نشر فرهنگ اسلامي‎ منتشر شده است.
عقیق: اديب نامدار، مورخ بزرگ، مرحوم دكتر سيدجعفر شهيدي، يكي از مفاخر تاريخ علم و ادب اسلام و ايران است.
دكتر شهيدي، آثار گرانبهايي در حوزه‌‌‌ي تاريخ و سيره‌‌‌ي معصومين عليهم‌‌‌السلام را از خود به يادگار نهاد، كه در جامعه‌‌‌ي مخاطبان ايراني و غيرايراني خود، فوق‌‌‌العاده تأثيرگذار بوده، به گونه‌‌‌اي كه بعضي از آثار او تاكنون دهها بار به چاپ رسيده است.
يكي از افتخارات دفتر نشر فرهنگ اسلامي اين است كه دكتر شهيدي در زمان حيات خود، نشر قابل توجهّي از آثار خود را به دفتر نشر فرهنگ اسلامي سپرد، اين آثار، در عين برخورداري از ژرفاي علمي، با زباني سليس، به مطالب اصلي و غيرحاشيه‌‌‌اي پرداخته و به همين دليل با استقبال وسيع خوانندگان رو به رو شده است.
اين بسته‌‌‌ي فرهنگي، با نام چهره‌‌‌هاي معصومين عليهم‌‌‌السلام، شامل 5 جلد كتاب، از آثار ماندگار مرحوم دكتر سيدجعفر شهيدي است كه قبل از اين به صورت جدا از هم، بارها و بارها به تجديد چاپ رسيده، و اينك در كنار هم، به شكل يك مجموعه، تقديم خوانندگان عزيز مي‌‌‌شود.

اين كتابها، شامل موارد ذيل است:
علي از زبان علي، يا زندگاني اميرمؤمنان علي عليه‌‌‌السلام
اين كتاب، دربرگيرنده‌‌‌ي 28 فصل است كه در هر فصل، خواننده با گوشه‌‌‌هايي از شخصيّت امام علي(ع)، زندگي، اخلاق، رفتار، و نيز با فرازهايي متعدد از اوضاع اجتماعي و سياسي زمان ايشان و نوع عملكردهاي آن حضرت، آشنا مي‌‌‌شود:
فصل اول: علي(ع)، ابوطالب، فاطمه بنت اسد، اسدالله، حيدر، سال تولد، ولادت در كعبه.
فصل دوم: در كنار پيغمبر، نخستين مسلمان، وصّي رسول‌‌‌الله، نگهباني او از رسول خدا.
فصل سوم: ظهور اسلام، بيم قريش از انتشار اسلام، سختگيري قريش بر مسلمانان، دربندان بني‌‌‌هاشم در شعب ابي‌‌‌طالب، توطئه قريش براي كشتن رسول خدا، خوابيدن حضرت علي(ع) در جاي پيامبر، رفتن علي(ع) از مكه به مدينه، برادري مهاجر و انصار.
فصل چهارم: علي در ميدانهاي جنگ بدر، زناشويي با دختر پيامبر، نبرد احد، احزاب، رويارويي علي با عمروبن عبدود و...
فصل پنجم: صلح حديبيّه، جنگ خيبر، كشته شدن مرحب به دست علي(ع) و پيروزي مسلمانان.
فصل ششم: فتح مكه، شركت علي(ع) در سريه‌‌‌ها، رفتن ايشان به فدك، رفتن به يمن، ماجراي غدير، گماردن ايشان به امامت به فرمان پيامبر(ص).
فصل هفتم: رحلت رسول خدا، گردآمدگان در سقيفه، زنده شدن جاهليت ديرين.
فصل هشتم: غسل پيامبر، گزيده شدن ابوبكر به خلافت، سخنان دختر پيامبر در مسجد مدينه، رحلت فاطمه سلام‌‌‌الله عليها، سخنان ايشان به هنگام خاك‌‌‌سپاري دختر پيامبر.
فصل نهم: مرتد شدن قبائل، سخنان علي(ع) به ابوسفيان، سخنان علي(ع) درباره‌‌‌ي خلافت و شكيبايي او برابر مخالفان، راهنمايهاي آن حضـرت در دوران گوشه‌‌‌نشيني، داوريهاي حضرت، سفارشهاي حضرت درباره‌‌‌ي قرآن.
فصل دهم: خلافت عمر، تعيين شوراي شش نفره، برگزيده شدن عثمان براي خلافت.
فصل يازدهم: فرمانداران نالايق، رفتارهاي خلاف اسلام، آغاز ناخرسندي از عثمان، اندرز دادن به عثمان و پاسخهاي او، و ...
فصل دوازدهم: ماجراهاي ابوذر، خرده‌‌‌گيريهاي ابوذر، تبعيد شدن ابوذر، رفت و آمدهاي علي(ع) ميان عثمان و شورشيان، كشته شدن عثمان.
فصل سيزدهم: گردآمدن مردم براي بيعت علي(ع)، جواب‌‌‌هاي حضرت در چگونگي بيعت، سرپيچيدگان از بيعت، عدالت علي(ع)، در بيت-المال، فرار امويان از مدينه.
فصل چهاردهم: فرستادن عاملان به ايالات، توطئه‌‌‌هاي معاويه، گله‌‌‌هاي علي(ع) از طلحه و زبير، و بيرون رفتن آنان از مدينه و اقامت در مكه.
فصل پانزدهم: طلحه و زبير، رفتار عثمان با طلحه، سخنان علي(ع) درباره‌‌‌ي طلحه، عذرآوري زبير در جدايي از علي(ع).
فصل شانزدهم: عايشه، ناخشنودي او از علي(ع)، ناخشنودي عايشه از عثمان، رفتن عايشه به مكه، خواندن مردم به خونخواهي عثمان.
فصل هفدهم: جدايي‌‌‌طلبان و رفتن آنها به بصره، خريداري شتر براي عايشه، سخنان علي(ع) درباره‌‌‌ي جدايي‌‌‌طلبان و...
فصل هجدهم: رفتن علي(ع) به عراق، نامه‌‌‌ي ايشان به مردم كوفه، خطبه‌‌‌ي ايشان درباره‌‌‌ي تفرقه مسلمانان، نامه به عثمان پسر حنيف، و...
فصل نوزدهم: مخالفت ابوموسي با علي(ع)، رفتن نماينده علي(ع) به بصره و گفتگوي او با طلحه و زبير و عايشه، رخصـت ندادن علي(ع) براي شـروع جنـگ، جنگ جمل، سخنان علي(ع) درباره‌‌‌ي عايشه، تقسيم بيت‌‌‌المال و...
فصل بيستم: نامه علي(ع) به معاويه، ماجراهاي عمروبن‌‌‌عاص و معاويه و...
فصل بيست و يكم: روانه شدن علي(ع) به شام، ماجراهاي شريح، معاويه و درخواست حكومت شام، درگيري با شاميان، محرّم و تعطيل جنگ، از سرگيري جنگ، نيرنگ عمروبن‌‌‌عاص و خواندن سپاهيان علي(ع) به حكم قرآن، دو دلي در سپاه علي، توقف جنگ صفين.
فصل بيست و دوم: گزيدن داوران، فريب خوردن سپاهيان علي(ع)، فريب خوردن ابوموسي اشعري، منصوب شدن معاويه به خلافت، خرده-گيري سپاهيان علي در اين‌‌‌باره، تشكيل خوارج، رفتن خوارج به نهروان، جنگ نهروان، پيروزي سپاه علي(ع)، پايان جنگ.
فصل بيست و سوم: خوارج چه كساني بودند و چه مي‌‌‌گفتند؟
فصل بيست و چهارم: آمادگي علي(ع) در جنگ با شاميان، بهانه آوردن سپاهيان علي(ع)، گله‌‌‌هاي علي(ع) از مردم، آماده شدن معاويه براي دست‌‌‌اندازي به عراق، شعارهاي جاهلي مردم بصره، خطبه‌‌‌ي قاصعه و...
فصل بيست و پنجم: سالهاي پر رنج، سخنان علي(ع) در نكوهش سپاهيان خود، نامه‌‌‌ي معاويه به طرفداران خود، فرستادن مالك به مصر، شهادت مالك، كشته شدن محمدبن ابوبكر، سخنان علي(ع) درباره معاويه؛ درخواست مرگ خود از خدا.
فصل بيست و ششم: شهادت حضرت علي(ع)؛ توطئه خوارج براي كشتن او، ابن ملجم مرادي، افسانه‌‌‌ي قطام، رفتار علي(ع) در ماهي كه شهيد شد.
فصل بيست و هفتم: علي(ع) چگونه شهيد شد، آخرين سخنان او، سفارشات او، وصيّت‌‌‌هاي او.
فصل بيست و هشتم: وصيّت‌‌‌هاي علي(ع) به امام حسن، عهدنامه مالك‌‌‌اشتر.

زندگاني فاطمه زهرا سلام‌‌‌الله عليها
اين كتاب نيز كه دربرگيرنده‌‌‌ي 29 فصل مي‌‌‌باشد، كندوكاوي است پردامنه و فراگير، راجع به شخصيت استثنايي حضرت فاطمه، از تولد تا شهادت.

سرفصلهاي كليدي اين كتاب، شامل موارد ذيل است:
تحليل اسناد درباره‌‌‌ي تولد ايشان، اطلاعاتي راجع به حضرت خديجه، حرمت فاطمه(س)، ماجراهاي خواستگاري از ايشان؛ جهيزيه، عروسي، خانه‌‌‌ي شوهر، ولادت امام حسن(ع)، نبرد احد، ماجراي چادر دختر پيامبر، فروختن گردن بند، عبادات و دعاهاي ايشان، ماجراي فدك، فتح مكه، حجه‌‌‌الوداع، بيماري پيامبر، رحلت پيامبر، سقيفه‌‌‌ي بني ساعده، تصرف فدك، گفتگوي ايشان با ابوبكر، خطبه‌‌‌ي ايشان در مسجد، پاسخ ابوبكر، احتجاج دختر پيامبر با خليفه، گفتگوي ايشان با حضرت علي(ع)، فاطمه(س) در بستر بيماري، وصيت‌‌‌هاي ايشان، به خاك‌‌‌سپاري ايشان، درد دل حضرت علي(ع) در كنار قبر زهرا(س). قبر ايشان كجاست؟ اشعار ستايشگران، فرزندان حضرت فاطمه(س) و...

قيام حسين عليه‌‌‌السلام
اين كتاب كه به راستي پژوهشي تازه، پيرامون قيام امام حسين(ع) است، در 30 فصل ارائه گرديده و شامل اطلاعاتي بسيار دقيق درباره‌‌‌ي اين حادثه‌‌‌ي شگفت مي‌‌‌باشد.
مرحوم شهيدي در بخشي از مقدمه‌‌‌ي اين كتاب، مي‌‌‌نويسد:
«... كمتر حادثه‌‌‌اي تاريخي است كه از رنگ تبليغات سياسي امويان و عباسيان و يا تعصّبات ديني و مذاهب مختلف بركنار مانده و حقيقت آن دگرگون نشده باشد. لذا درباره‌‌‌ي تحليل اين حادثه تا آنجا كه ممكن بوده است از هيچ كوششي دريغ نكرده‌‌‌ام و رويدادها را يكي با ديگري سنجيده و با ديگر وقايع مقايسه كرده‌‌‌ام ...»
اين كتاب، يك كتاب تحليلي است؛ يعني بيش از آنكه به شرح وقايع متعدد سال 61 هجري كه منجر به عاشورا شد بپردازد، به تحليل مسائل تاريخي، اجتماعي و سياسي آن دوره و مقدّمات آن پرداخته و 17 فصل از كتاب را به آن اختصاص داده است. و البته در فصلهاي بعدي به شرح وقايع نيز اشاراتي متعدد و خواندني دارد.
خوانندگاني كه مي‌‌‌خواهند علاوه بر فهم شور و احساس قيام حسين(ع)، اطلاعاتي دقيق و پردامنه، راجع به دلائل تاريخي ـ سياسي، و مقدمات فراهم شدن اين قيام داشته باشند، مطالعه‌‌‌ي اين كتاب ارزشمند، به آنان كمك شاياني خواهد كرد.

زندگاني علي‌‌‌بن‌‌‌الحسين(ع)
اين كتاب، شامل 17 فصل است و نويسنده سعي بر آن داشته با دقت نظر بر مستندات قطعي، شرحي مفصل از زندگاني حضرت سجاد(ع) را پيش روي خوانندگان قرار دهد.
مرحوم سيدجعفر شهيدي، در بخشي از مقدمه‌‌‌ي كتاب، آورده است:
« ...اكنون كه توفيقي دست داد تا اين كتاب را فراهم آورم، كوششي فراوان به كار رفت كه بر منطق و مدرك تكيه كنم، نه بر عاطفه و احساس. من در اين كتاب، آنچه نوشته‌‌‌ام چيزي است كه تاريخ‌‌‌نويسان و جامعه‌‌‌شناسان مسلمان و حتي غير مسلمانان، آن را پذيرفته‌‌‌اند. چيزي ننوشته‌‌‌ام كه درك آن براي مردم روزگار ما آسان نباشد، و از سوي ديگر نتيجه‌‌‌ي عملي بر آن مترتب نشود. از ميان همه‌‌‌ي نوشته‌‌‌ها، آن را گزيده‌‌‌ام كه تاريخ، درست يا نزديك به درست ضبط كرده است. بدين ترتيب در اين كتاب كوشيده‌‌‌ام با نشان دادن آنچه در سندهاست سيمايي از ظاهر اين امام بزرگوار نشان دهم. اما بايد بگويم درك مقام او از روي حقيقت و واقع، پيداست كه در توانايي كسي مانند من نيست... و نمي‌‌‌گويم آنچه فراهم كرده‌‌‌ام، حقيقت محض است؛ حقيقت محض را جز خداي بزرگ نمي‌‌‌داند.»
نويسنده در پايان كتاب، توضيحاتي مفيد و خواندني، راجع به «رساله‌‌‌ي حقوق» امام سجاد(ع)، «ترجمه‌‌‌ي رساله‌‌‌ي برابر ضبط صدوق در حضال»، «صحيفه‌‌‌ي سجاديه» و «قرآن به خط امام علي‌‌‌بن‌‌‌الحسين» اضافه كرده است.

زندگاني امام صادق، جعفربن محمد عليه‌‌‌السلام
اين كتاب، شامل 15 فصل است كه طي آن، نويسنده به معرفي كامل آن امام همام، چه از نظر فردي، و چه اجتماعي و سياسي، و بخصوص مسال علمي و فقاهتي پرداخته است.
چهار فصل پاياني اين كتاب، فصولي است كه بر شرح زندگي آن حضرت اضافه شده و خوانندگان را با نكات و مواردي شيرين و خواندني، آشنا مي‌‌‌كند:
ـ گلچيني از سخنان گهربار آن حضرت.
ـ شعرهايي كه به امام جعفر صادق(ع) منسوب است.
ـ برخي از شعرهايي كه شاعران عرب در مدح امام سروده‌‌‌اند.
ـ برخي از شعرهايي كه فارسي زبانان در ستايش آن حضرت گفته‌‌‌اند.

شناسنامه اين 5 كتاب:
1. زندگاني اميرمؤمنان علي(ع): چاپ سي و هشتم/ 221 صفحه/ 90000 ريال
2. زندگاني فاطمه زهرا(س): چاپ پنجاه و هشتم/ 296 صفحه/ 120000 ريال
3. قيام حسين(ع): چاپ چهل و نهم/ 220 صفحه/ 90000 ريال
4. زندگاني علي‌‌‌بن الحسين(ع): چاپ هجدهم/ 96000 ريال
5. زندگاني امام صادق(ع): چاپ دوازدهم/ 60000 ريال
اين مجموعه، به صورت يك بسته، به مبلغ 50 هزار تومان در اختيار خوانندگان است. هر پنج كتاب، حاوي فهرست مآخذ، نمايه اشخاص، نمايه اقوام، نمايه كتب، و نمايه اماكن است.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین