عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۰۰۴
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸
يك روانشناس دینی عنوان كرد:
پژوهشگر برگزیده حوزه دین با بيان اينكه در اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی «توحید درمانی» اساس كار است، گفت: خداوند متعال بهترین روانشناس انسان است.
عقیق:به نقل از پايگاه اطلاع رساني آستان قدس رضوي، مسعود جان‌بزرگی در سلسله جلسات دوره دستیاری تخصصی راهنمایی، مشاوره و روان درمانی با رویکرد اسلامی درحرم مطهر رضوي به بحث «پذیرفتن معنویت برای انسان در روانشناسی» و «پذیرفتن توجه انسان به معاد در روان‌شناسی» پرداخت و گفت: در روان‌شناسی، از دهه 90 به بعد، معنویت انسان مورد توجه قرار گرفت و تحقیقات به این سمت و سو رفت که انسان را نمی‌توان فاقد معنویت تصویر کرد.
جان‌بزرگی گفت: سیستم وجودي انسان  بر اساس مفهوم نظری دینی خود نظم جو، تقواپذیر و تقوا طلب تنظيم شده است و انسان موجودی برنامه‌ریزی شده است که قابل تغییر نیست.
وی خاطر نشان كرد: «مبدا ادارک»، «معاد»، «هستی» و «خود انسان» چهار فضای اصلی میدان‌های ادراکی انسان است و «مبدا» و «معاد» مبنای درک انسانی است و تمام روان‌درمانگری‌ها به شکل غیرمستقیم به این دو می‌پردازند.
وی با اشاره به اينكه امام صادق(ع) در روايتي هستی اصلی انسان را عقل او دانسته‌اند، افزود: در روان‌شناسی اسلامی ما انسان را حیوان ناطق تعریف نمی‌کنیم  وسزاوار نیست که انسان با حیوان مقایسه شود چراکه انسان دارای عقل است.
جان‌بزرگی گفت: خداوند بهترین روانشناس انسان است و در قرآن کریم آمده است که سیستم وجودی انسان به گونه‌ای است که برای انسان شدن هیچ چیزی کم ندارد چرا كه خداوند انسان را با اعتدال خلق کرده است.
این استاد دانشگاه افزود: اگر انسان دارای تعادل باشد توانایی کنترل نفس خود و تشخیص فجور و تقوا را دارد و انسان در هر درجه‌ای از زندگی به یک تعادل می‌رسد.
ياد آوري مي شود، دوره دستیاری تخصصی راهنمایی، مشاوره و روان درمانی با رویکرد اسلامی در قالب عناوین و سرفصل‌های درسی حوزه روانشناسی و علوم اسلامی با حضور اساتید متخصص و مجرب کشوری و با هدف افزایش دانش و مهارت های مشاوره ای از سوي سوی موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی در حال برگزاري است.


منبع:قدس
211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین