عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۹۷۲۵
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶
قدیمی ترین مساجد جهان که پس از اسلام مسلمانان آن را ساخته اند، شامل مسجد عمروبن عاص، مسجد کوفه و مسجد«قبه الصخره» است.
عقیق: پس از معرفی سه مسجد، قباء، مسجدالنبی(صل الله و علیه  و آله و سلم) و مسجد بصره در عراق که از قدیمی ترین مساجد جهان به شمار می روند، به معرفی سه مسجد دیگر، مسجد کوفه، مسجد عمروبن عاص در مصر و مسجد قبه الصخره در فلسطین اشغالی می پردازیم.

مسجد کوفه

مسجد کوفه یکی از مساجد چهارگانه بزرگ جهان اسلام است که در شهر کوفه عراق ساخته شده ‌است. این مسجد در ۱۲ کیلومتری شمال شهر نجف اشرف واقع است. گفته می‌شود این مسجد ابتدا توسط حضرت آدم ساخته شده است. در دهه‌های اول هجری قمری این مسجد توسط «سعد بن ابی وقاص» بازسازی و سپس توسط «علی ابن ابی طالب(علیه السلام)» مرکزی مهم برای خلافت در نظر گرفته شد. مقبره برخی از بزرگان و علمای دینی در آنجا قرار دارد. گفته می‌شود پس از ظهور حجت بن حسن (عج)  این مسجد وسعت بسیاری خواهد یافت. این مسجد یکی از مکان هایی است که شیعیان حتی اگر آن جا مسافر باشند می توانند نماز خود را تمام بخوانند.

مسجد جامع عمروبن عاص

مسجد جامع عمرو بن العاص، اولین مسجدی است که در مصر و نیز در تمام آفریقا بنا شده ‌است. این مسجد به امر صحابی عمرو بن عاص ساخته شد که فاتح مصر خود او بود. این مسجد در ابتدا کوچک بود و طول آن 25 متر و عرض آن 15 متر بود که از چوب و نخل ساخته شده است. این مسجد در موازی رود نیل قرار دارد. این مسجد سال 79 هجری قمری زمان عبدالعزیز مروان بازسازی شد و آخرین بازسازی سال 1798 میلادی انجام گرفته است.

قبه الصخره

قبه الصخره، یکی از مهم ‌ترین آثار معماری اسلامی بعد از مسجدالاقصی در بیت‌المقدس است. این مسجد تقدس خاصی نزد مسلمانان دارد. همچنین یکی از قدیمی ‌ترین نمونه‌های هنر معماری ارزشمند تمدن اسلامی است. اکثر مردم گمان می‌کنند که مسجدالاقصی همان قبه الصخره است، در حالی که متفاوت است. عبدالملک مروان، خلیفه اموی در یادبود مکانی که پیامبر اکرم(صل الله و علیه و آله و سلم) از آن به معراج رفتند، مسجدی را بنا کرد. صخره مقدسی که پیامبر اکرم(صل الله و علیه و آله و سلم) از روی آن به معراج رفتند در داخل قبه الصخره و درست در وسط آن قرار دارد. در داخل این صخره غاری وجود دارد که حدوداً ده نفر می‌توانند در آن نماز بخوانند و به همین جهت این محوطه را «مسجد صخره» می‌نامند.

کف مسجد الصخره در حدود ۳ متر پایین تر از کف «قبه الصخره» است. داخل مسجد الصخره به وسیله برق روشن می شود. «صخره مقدس» و «مسجد الصخره» در داخل آن قرار دارد، در حقیقت یک قطعه سنگ واحد بزرگی است که در اصل قله کوهی بوده ‌است و لذا سطح بیرونی آن به صورت هرمی از کف «قبه الصخره» به اندازه یک متر و نیم بلندتر بوده و بر آمده می ‌باشد. این صخره که سخت است دارای رنگ سفید مایل به کرم و تقریباً مانند نوعی مرمر به نظر می‌رسد. در اثر زلزله سال ۱۰۶۷، ترکی بر روی صخره ایجاد شد که هم اکنون قابل مشاهده ‌است.



منبع:شبستان



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین