عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۹۱۶۸
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۱
رجایی رامشه عنوان کرد:
گروه اقتصاد: عضو هیئت‌علمی مؤسسه امام خمینی(ره) اظهار کرد: در زمانه پیامبر(ص) فضای کسب‌و‌کار بسیار ناامن بود لذا ایشان امنیت در فضای کسب و کار را پدید آوردند و حتی شکستن درختی در غزوه‌ها و جنگ‌ها را ممنوع کردند.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم رجایی رامشه، عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، به بررسی نحوه نظارت پیامبر اسلام(ص) بر بازار اسلامی پرداخت و اظهار کرد: در مورد نظارت پیامبر بر بازاری که در تمدن اسلامی شکل گرفت باید گفت که ایشان وارد چند بازار شده و فرمودند این بازار مناسب شما نیست اما در نهایت وارد بازار دیگری شدند که فرمودند این بازاری مناسب است و باید از آن حمایت کنید.

ایجاد امنیت برای کسب‌وکار توسط پیامبر اسلام

وی افزود: بازار آن موقع به گستردگی فضای کسب‌و‌کار وسیع امروزه نبود و به دلیل کوچک بودن مدینه، فضای کسب‌و‌کار هم رونق چندانی نداشت البته منظور از بازار صرفا فروشگاه‌های در کنار هم نیست بلکه بازار، عرصه تولید و بنگاه‌های تولیدی را هم شامل می‌شود.

رجایی ادامه داد: در زمانه پیامبر(ص) فضای کسب‌و‌کار بسیار ناامن بود لذا ایشان امنیت در فضای کسب و کار را پدید آوردند. کسب‌و‌کار آن موقع عمدتا کشاورزی و دامی بود اما ایشان امنیتی پدید آوردند که حتی شکستن درختی در غزوه‌ها و جنگ‌ها را ممنوع کردند.

عدم دخالت پیامبر اسلام در قیمت‌گذاری در بازار اسلامی

عضو هیئت‌علمی مؤسسه امام خمینی(ره) اظهار کرد: از سوی دیگر پیامبر اسلام(ص)، بسیاری از زمین‌ها و مراتع را به افراد مختلف واگذار کردند و اکنون سندهای بسیاری از این واگذاری‌ها موجود است و در مجموع فضای کسب‌و‌کار را رونق بخشیدند.

وی ادامه داد: البته ایشان ساختارهای لازم برای رونق کسب‌و‌کار را فراهم کردند اما اینکه به صورت مستقیم در بازار دخالت کرده و مثلا قیمت‌گذاری کرده باشند وجود نداشته است و حتی چند روایت وجود دارد که از ایشان درخواست قیمت‌گذاری شد اما ایشان نپذیرفتند و فرمودند قیمت در بازار و توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

تلاش پیامبر اسلام برای رونق تولید و عرضه کالا

عضو هیئت‌علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: در فقه هم آمده است که قیمت‌گذاری در بازار اسلامی توسط حکومت جایز نیست و دلیلی هم که برای این امر آورده می‌شود همین عکس‌العمل پیامبر اسلام(ص) است.

رجایی اظهار کرد: هرچند بازاری که در مدینه وجود داشت همانند بازارهای امروزی نبود اما اسنادی که آیت‌الله احمدی میانجی از نامه‌های پیامبر اسلام(ص) جمع کرده، نشان می‌دهد حضرت رسول مرتب بر بازار اسلامی نظارت می‌کردند؛ بدین معنا که به فکر تولید و عرضه کالا بودند.

وی ادامه داد: لذا گاهی زمین‌ها یا مراتعی را واگذار می‌کردند که منوط به ایمان آوردن فرد مورد نظر بود و گاهی سند زمین‌هایی که واگذار کرده بودند را بعد از مدتی پس می‌گرفتند؛ چراکه متوجه می‌شدند بر روی این زمین‌ها عمران و آبادانی لازم صورت نمی‌گیرد و همه این موارد نوعی نظارت محسوب می‌شود.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین