عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۵۱۸
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
مراسم هفتگ هیئت یا زهرا(س) با مداحی کربلایی حسن حسینخانی
نفس مانند یک اسب چموش است و یک اصولی دارد که بتوان با این نفس تعامل کنیم. رسول خدا می فرماید این دعا را که خدایا یک لحظه من را به خودم و نفسم واگذار مکن را زیاد بخوانید.

گزارش تصویری


عقیق: مراسم هفتگی هیئت یا زهرا (س) با سخنرانی حجت الاسلام تقیان و مداحی کربلایی حسن حسینخانی سه شنبه شب در مسجد امام محمد باقر (ع) مهرآباد جنوبی برگزار شد .

  • در ادامه گزیده ای از سخنان حجت الاسلام تقیان را بخوانید:

_ اذان شعار توحیدی و بیان عقاید و اعتقادات ماست . اذان فریاد علیه شیطان است. مستحب است انسان در نمازهای یومیه اذان و اقامه بگوید و بعد نماز را ادا کند. در روایت داریم که بین اذان و اقامه یکی از جاهایی است که دعای انسان مستجاب می شود. غیر از نمازهای یومیه هیچ نمازی اذان و اقامه ندارد. مستحب است که در گوش راست نوزاد اذان و در گوش چپ نوزاد اقامه را بخوانیم.

_ وجود نازنین امام صادق(ع) می فرماید که انسان در چهار موضوع در ارتباط مستقیم است و تعامل دارد. اگر انسان راه این تعامل را بداند خیر دنیا و آخرت نصیبش می شود. انسان با خدا در تعامل است. انسان باید اصول بندگی را بداند تا سعادت دنیا و خیر آخرت نصیبت انسان شود. دومین مورد نفس انسان است. انسان به صورت مستقیم با نفسش در تعامل است و ارتباط دارد.

- انسان باید مشرف و مسلط به نفس باشد. موفق در کار کسی است که راه تعامل با نفس را بداند. نفس مانند یک اسب چموش است و یک اصولی دارد که بتوان با این نفس تعامل کنیم. رسول خدا می فرماید این دعا را که خدایا یک لحظه من را به خودم و نفسم واگذار مکن را زیاد بخوانید.

_ باید راه تعامل و معامله با نفس را بدانیم. امام صادق(ع) می فرماید که اصول و راه های مبارزه با نفس هفت مورد است. اول انسان باید در کوشش و برنامه ریزی باشد، یعنی باید انسان زحمت و تلاش و کوشش کند تا خداوند هم برکت را به او بدهد. تنبلی را باید کنار گذاشت.کسی موفق است که  فضیلت های نفسانی را در خود به وجود بیاورد و هر روز محاسبه ای با نفس خود داشته باشد و رذیلت های اخلاقی را از خود دور کند. این با تلاش و کوشش به دست می آید.

_ دومین اصل در مبارزه با نفس را امام صادق(ع) اینطور می فرمایند که همیشه در حال خوف و رجا باشیم. یعنی نه نا امید صددرصد باشیم و نه امیدوار صددر صد باشیم. نفس را باید در حالت خوف و رجا قرار دهیم تا بتوانیم با آن تعامل کنیم. سومین اصل در مبارزه با نفس تحمل آزار و اذیت است. در این دنیا همه اش سختی و مشکلات و گرفتاری است. در این مصیبت هایی که در دنیا برای انسان به وجود می آید و خدا انسان را با این مصیبت ها آزمایش می کند و درجه به انسان می دهد ،  حکمت هایی وجود دارد انسان باید تحمل کند و از خدا کمک بخواهد.

_ چهارمین اصل در مبارزه با نفس این است که به صورتی با نفس تعامل کنیم که صدق داشته باشیم و راست بگوییم. صداقت به انسان آبرو می دهد. پنجمین مورد اخلاص است. لذا باید انسان در هر عملی که انجام می دهد اخلاص داشته باشد. هر کاری که انجام می دهد برای خدا باشد.

_ مورد ششم مبارزه با نفس این است که هر چه نفسمان خواست را برعکس آن را انجام دهیم. مخالف هوای نفس عمل کنیم و توکلمان با خدا باشد.دست خدا بالاترین دست ها است. هفتمین مورد مبارزه با نفس این است که انسان خود را به فقر عادت دهد و به حداقل اکتفا کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین