عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۴۱۳
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
معاون فرهنگی اوقاف گفت: تأسف می‌خورم که بودجه‌ای که به منشور توسعه فرهنگ قرآنی تخصیص یافته بود تاکنون با گذشته 9 ماه از سال هنوز یک تومان اختصاص داده نشده است.
عقیق:حجت‌الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در حاشیه برگزاری سی وهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اظهارداشت: این مسابقات تجلی‌گاه فعالیت‌های قرآنی است و به همین دلیل بزرگترین رویداد قرآنی کشور محسوب می‌شود.
 
وی با بیان اینکه مسابقات سراسری و ملی قابل مقایسه با مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نیست و سطح رقابت‌های سراسری در ایران از لحاظ ساختارهای فنی و تخصصی و از نظر داوری و نوع ارائه قاریان و حافظان به مراتب بالاتر از بین‌المللی در بسیاری از کشورهای دیگر است، افزود: مسابقات سراسری در کشوری برگزار می‌شود که حاکمیت و حرکت آن قرآنی بوده و قرآن به عنوان کتاب زندگی و استراتژی حرکت است.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: کشورهایی هستند که سابقه برگزاری 50 دوره‌ای مسابقات بین‌المللی را در کارنامه دارند، اما حاکمیت آنها بر اساس قرآن نیست و قرآن تنها ابزار و وسیله‌ای برای ساختار حکومتی آنهاست.
 
شرفخانی تصریح کرد: وجود و تربیت این تعداد از قاریان و حافظان قرآن کریم در کشور را مدیون نظام جمهوری اسلامی و حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری هستیم، چراکه امام راحل این باب را گشود و بعد از ایشان با تشویق و تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب شاهد شکوفایی و تجلی‌گاه قرآنی در جهان هستیم.
 
توسعه اقتصادی در گرو گسترش فرهنگ قرآنی است
 
وی در پاسخ به سئوالی در مورد دغدغه نخبگان قرآنی کشور در مورد وضعیت ناکافی تخصیص بودجه به فعالیت‌های قرآنی نیز گفت: اهمیت سرمایه‌گذاری در هیچ عرصه‌ای برای فرهنگ‌سازی به اندازه قرآن نیست، چون فرهنگی به جز فرهنگ قرآنی نداریم.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: تأسف می‌خورم که بودجه‌ای که به منشور توسعه فرهنگ قرآنی تخصیص یافته بود تاکنون با گذشته 9 ماه از سال هنوز یک تومان اختصاص داده نشده است.
 
شرفخانی کاهش آسیب‌های اجتماعی و بهبود اخلاق شهروندی را از پیامدهای توجه به فعالیت‌های قرآنی دانست و بیان داشت: اگر امروز مردم به فعالیت‌ در عرصه‌های مختلف نیاز دارند، آیا مردم به تنفس در فضای قرآنی نیاز ندارند؟
 
وی لزوم تخصیص اعتبار برابر به فعالیت‌های قرآنی در مقابل سایر حوزه‌های هنری، ورزشی و عمرانی، خاطرنشان کرد: چرا همیشه قرآن باید مظلوم باشد، در حالی که در یک نظام اسلامی به جای اینکه در صدر قرار بگیرد، در خط آخر تخصیص بودجه قرار گرفته است.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کمک به سلامت جامعه را مهمترین پیامد توجه به فعالیت‌های قرآنی عنوان کرد و افزود: برخی‌ها فکر می‌کنند که تخصیص اعتبار به قرآن به قشر خاصی تعلق می‌گیرد.
 
شرفخانی بیان داشت: توسعه اقتصادی بدون توسعه فرهنگی امکان ندارد و توسعه فرهنگی نیز در گرو توسعه قرآنی است که این امر در تمام جوامع ثابت شده است.
 
شرکت 1.2 میلیون نفر در طرح ملی حفظ قرآن
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به فضای قرآنی حاکم بر استان کرمانشاه، متذکر شد: ما معتقدیم که برگزاری مسابقات در سطح استان‌ها می‌تواند منجر به همگرایی و هماهنگی مسئولان و استعدادیابی و جذب جوانان به قرآن شود.
 
وی به فعالیت‌های فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و گفت: یک میلیون و 260 هزار نفر در طرح ملی حفظ قرآن کریم شرکت کرده‌اند و این نشان از حرکت جدی در عرصه تربیت نیروی انسانی است.
 
برگزاری آزمون سراسری حفظ قرآن /راه‌اندازی دو هزار و 700 مرکز فرهنگی قرآنی
 
شرفخانی از برگزاری آزمون سراسری حفظ قرآن کریم در 13 اسفندماه امسال خبر داد و افزود: آئین‌نامه برگزاری آزمون در 11 رشته در نشست 30 آذر معاونان فرهنگی ادارات اوقاف سراسر کشور در کرمانشاه تشریح می‌شود.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه بهره‌گیری از ظرفیت آستان امام‌زادگان برای کارهای فرهنگی و حضور سالانه 170 میلیون نفر در این اماکن را از دیگر اقدامات در زمینه فرهنگ‌سازی برشمرد و خاطرنشان کرد: در همین راستا در 2 هزار و 700 امام‌زاده مرکز فرهنگی قرآنی راه‌اندازی کرده‌ایم.
 
وی توجه به موقوفات قرآنی در جامعه را مورد تأکید قرار داد و اظهار کرد: امروز نسبت به بحث موقوفات قرآنی کم‌کاری کرده‌ایم؛ هرچند موقوفات خوبی نسبت به ائمه اطهار (ع) داریم، اما نسبت به قرآن کریم کم است.
 
شرفخانی لزوم معرفی الگوهای وقف در استان را یادآور شد و بیان داشت: طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی در استان کرمانشاه در زمینه وقف انجام شده و الگوهای خوبی برای معرفی در این استان وجود دارد.

منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین