عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۰۰۵
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۷
مجموعه ای از اسناد و عکس های موجود در مدیریت امور اسناد آستان قدس رضوی، حمله مزدوران رژیم پهلوی به بیمارستان امام رضا(ع) مشهد را در ۲۳ آذرماه ۱۳۵۷ روایت می کند.
عقیق:به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، کارشناس واحد مطالعات انقلاب اسلامی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی عنوان کرد: نمونه ای از اعلامیه های علما مبنی بر محکومیت این واقعه اسفناک در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد و فهرست نام مجروحین این حمله وحشیانه در آرشیو مدیریت امور اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می شود.
فاطمه خندان افزود: در این آرشیو همچنین عکس هایی از تحصن مردم در بیمارستان امام رضا(ع) به چشم می خورد که نشان دهنده حضور اقشار مختلف مردم در محکومیت این جنایت فجیع دارد.
وی با اشاره به اعلامیه مراجع عالیقدر و بیوت عظام در 25 آذرماه 1357 گفت: اعلامیه ای به مناسبت عزا و تعطیلی عمومی این فاجعه دلخراش در 17 محرم الحرام 1399 برابر با 27 آذرماه 1357 منتشر شده است.
وی ابراز کرد: در این اعلامیه به بیان شرح کوتاهی از این فاجعه مرگبار پرداخته شده که در آن تعدادی طفل بیمار و 17 نفر از جمله 4پزشک مجروح شدند و در نهایت یکی از اطفال مجروح و 2 بیمار بستری بیمارستان درگذشتند. در این اعلامیه همچنین لزوم حفظ همبستگی و ادامه مبارزات علیه رژیم پهلوی توسط اقشار مختلف مردم همچون کشاورزان، تجار و ... ذکر شده است.
خندان اضافه کرد: از دیگر اسناد ارزشمند مجموعه مدیریت اسناد آستان قدس رضوی، مکاتبه بیوت عظام در مشهد با آیت الله صدوقی در یزد پیرامون حمله مسلحانه به بیمارستان امام رضا(ع) مشهدمقدس است که در پاسخ به تلگراف این عالم بزرگ یزد و اعلام همبستگی برادران مسلمان یزد با تحصن کنندگان مشهد ارسال شده است.
وی بیان کرد: از اوائل ماه محرم 1399 برابر با آذرماه 1357، پزشکان و کارمندان بیمارستان های مختلف مشهد علیه رژیم پهلوی و اعمال خشونت بار ارتش با انقلاب مردمی اعلام همبستگی کرده بودند که در نهایت موجب حمله چماق داران اجیرشده سلطنت طلب در 22 آذر آن سال به بیمارستان 17 شهریور شد.
وی ادامه داد: در 23 آذرماه نیز پرسنل بیمارستان امام رضا(ع) در محوطه این بیمارستان تجمع کرده تا همبستگی خود را با کارمندان بیمارستان 17 شهریور نشان دهند که به دنبال این عمل و سرنگونی مجسمه داخل محوطه بیمارستان، گروهی چماق به دست وارد بیمارستان شده و به طرف بخش اطفال، داخلی و کارکنان حمله کردند.
کارشناس واحد مطالعات انقلاب اسلامی مدیریت اسناد آستان قدس رضوی گفت: خبر حمله به بیمارستان در کمتر از یک ساعت در تمامی مراکز تجمع مردم مانند مراکز مذهبی، مساجد و بیوت مراجع منتشر شد و در کوتاه ‌ترین زمان هزاران نفر از مردم در میدان بیمارستان تجمع کرده و بر علیه رژیم و جنایت‌ هایش شعار ‌دادند که با افزایش جمعیت و ایستادگی مردم و سردادن شعار، نیروهای نظامی در خارج از بیمارستان گارد گرفته و به صورت مستقیم به سمت مردم تیراندازی کردند.
وی اضافه کرد: بازتاب های وسیع حرکت گسترده مردم و تلاش مدبرانه رهبری انقلاب در مشهد در مقابله با حمله مأموران رژیم به بیمارستان امام رضا، این واقعه را نه تنها در تاریخ انقلاب در مشهد بلکه به عنوان فصلی اگرچه خونین و تلخ اما پر افتخار از صفحات تاریخ انقلاب در ایران و در حافظه انقلابیون جهان جاودانه کرد.
وی یادآور شد: در مدیریت امور اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه‌ ها، موزه‌ ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مجموعه ای از ناب ترین و باارزش ترین اسناد تاریخی موجود است که پژوهشگران می ‌توانند با مراجعه به ساختمان بنیاد پژوهش ‌های اسلامی واقع در ضلع شرقی دوربرگردان طبرسی حرم مطهّر رضوی از این گنجینه نفیس و ارزشمند استفاده کنند.


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین