عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۷۳۳۰
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸
برخي زائران در ايام اربعين امام حسين عليه السلام در دسته هاي مختلف عزاداري وارد حرم مطهر آن حضرت مي شوند، در حالي كه بدن و صورت خود را گل اندود كرده اند، فلسفه گل مالي در عزاي امام سوم شيعيان چيست.
عقیق:شيعيان و محبان اهل بيت عليهم السلام در ايام اربعين حسيني با تشكيل دسته هاي سينه زني و زنجير زني و راه انداختن آن در خيابان هاي منتهي به حرم مطهر آقا اباعبدالله الحسين عليه السلام به عزاداري مي پردازند.
اما برخي از عزاداران حسيني اقدام به گل اندود كردن بدن و صورت خود مي كنند كه با فلسفه گل مالي در عزاي امام سوم شيعيان آشنا مي شويم.
«گِل مالي»، آييني به يادگار مانده از پيشينيان قوم لـُـر است كه مردم خرم‌آباد در مواقع مصيبت از دست دادن عزيزترين افراد انجام مي‌دهند و شور مراسم گِل مالي در روز عاشوراي حسيني و عزاداري اباعبدالله الحسين(ع) ديده مي‌شود كه مردم اين شهرستان از روزها قبل از عاشورا خود را براي اين مراسم آماده مي‌كنند.
آيين ديرينه گِل‌‌اندازي مردم لر از اوج ارادت خالصانه‌شان بر خواسته است، روز قبل از عاشورا عده‌اي از جوانان هيئت اقدام به جمع‌آوري هيزم براي بر پا كردن آتش مي‌كنند و در صبح عاشورا عزاداران حسيني كه در گِل مي‌افتند به دور آتش جمع مي‌شوند تا از سرما حفظ شوند.
در روز تاسوعا عزاداران در مقابل خيمه‌ها و تكيه‌هاي شهر كه از نخستين روز محرم برپا كرده‌اند حوضچه‌هايي بزرگ و كوچك با آجر درست مي‌كنند و سپس خاك نرم و الك شده را مهيا كرده و در آن مي‌ريزند، بطري‌هاي گلاب را بر تپه‌اي از خاك رس در ميان حوضچه‌ها مي‌چينند تا در روز عاشورا اين خاك را با گلاب مخلوط كرده و گِل روز عاشورا را درست كنند.
سنت‌هاي عزاداري در لرستان قدمتي بسيار طولاني براي عرض ارادت به امام حسين (ع) دارد، عزاداران حسيني صبح عاشورا و هم‌زمان با طلوع آفتاب در محل تجمع هر يك از دسته‌هاي براي عزاداري حضور پيدا مي‌كنند.
سر و روي گل‌اندود شده چهره عزاداران سرور و سالار شهيدان در روز عاشورا است كه همه عاشقان حضرت سرتاپاي خود را با گِلي كه معطر به گلاب است آغشته مي‌كنند و دور آتش مي‌ايستند تا گل روي لباسشان خشك شود.
بعد از خشك شدن، عزاداران با اشعاري ازجمله «اين بدن از كيست كه سر ندارد ـ عزيز زهرا است كفن ندارد، زاده زهراست، عزيز زينب بي‌كس و ياور صحت ندارد» شروع به سينه‌زني مي‌كنند.
سينه‌زن‌ها دسته‌دسته گرد هم مي‌آيند، با سينه زدن دسته‌جات گردوغباري به آسمان بلند مي‌شود و روي چهره همه عزاداران حسيني مي‌نشيند كه غم و ماتم از چهره يك‌يك عزاداران حسيني ديده مي‌شود.












منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ن
|
Germany
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
0
1
الان کجای این متن به فلسفه گل مالی اشاره شده بود؟ :|
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین