عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۷۳۰۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷
دعا آداب گوناگونی دارد که بدون رعایت آنها نمی توان به اجابت انها طمع داشت برای مثال یکی از آداب آن چیزی است که امیرمومنان (ع) تصریح کرده اند.
عقیق:بنابر آموزه های روایی فرستادن صلوات و درود بر پيامبر (ص) و خاندان مطهر ایشان بسیار مورد تاکید است و ثواب و آثار فراوانی را به عامل به آن می رساند.
ابو البخترى از امام صادق (ع) از پدرانش از رسول خدا (ص) نقل كرده است كه فرمودند: «روز قيامت من در كنار ميزانم، هر كس گناهانش از حسناتش بيشتر باشد، آن صلوات هايى را كه بر من فرستاده است مى‏ آورم تا حسناتش را به وسيله آن سنگين كنم.»
همچنین، عبد السّلام بن نعيم مى‏ گويد: به امام صادق (ع) گفتم: من داخل كعبه شدم و دعايى جز صلوات بر پيامبر (ص) به خاطرم نيامد. فرمودند: «كسى داراى فضيلت و ثواب بيشتر از تو از خانه خدا بيرون نيامده است.»
حارث اعور مى ‏گويد: اميرمؤمنان على بن ابى طالب (ع) فرمودند: «هيچ دعايى به آسمان راه ندارد تا اينكه بر محمّد (ص) و خاندانش صلوات فرستاده شود.»
محمّد بن ابى عمير از يكى از راويان نقل كرده است كه امام صادق (ع) فرموده اند: «در برخى كتاب ها يافتم كه هر كس بر محمّد و آل محمّد صلوات بفرستد خداوند يك صد حسنه براى او مى‏نويسد، و هر كس بگويد: «صلّى اللَّه على محمّد و اهل بيته» خداوند هزار حسنه براى او خواهد نوشت.»
جالب آنکه در روایات برای صلوات در برخی اوقات ثواب های خاص نیز برشمرده شده است.
صباح بن سيابه مى‏ گويد: امام صادق (ع) به من فرمودند: «آيا دعايى به تو بياموزم كه چهره‏ات را از آتش دوزخ حفظ كند؟» گفتم: آرى. فرمودند: «پس از سپيده صبح صد مرتبه بگو: «اللّهم صلّ على محمّد و آل محمّد» تا خداوند چهره تو را از آتش دوزخ حفظ كند.»
محمّد بن فضيل از امام رضا (ع) نقل كرده است كه رسول خدا (ص) فرموده اند: «هر كس روز جمعه صد بار بر من صلوات بفرستد، خداوند شصت حاجت او را روا مى‏كند، سى حاجت آن براى دنيا و سى حاجت براى آخرت است.»
ابن ابى عمير مى‏ گويد: حمّاد بن عثمان از امام صادق (ع) پرسيد: بهترين اعمال در روز جمعه چيست؟ فرمودند: «اينكه بعد از نماز عصر، يك صد [و يك‏] بار بر محمّد و آل محمّد درود بفرستى، و هر چه بر آن بيفزايى بهتر است.»
و احمد بن ابى عبد اللَّه مى‏گويد: در روايتى كه عبد اللَّه بن سيابه و ابو اسماعيل از ناجيه از يكى از دو امام (امام باقر و صادق عليهما السلام) نقل كرده است فرمودند: «هنگامى كه نماز جمعه به جاى آوردى بگو: «اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد الأوصياء المرضيتين بافضل صلواتك، و بارك عليهم بافضل بركاتك، و السّلام عليه و عليهم، و على ارواحهم و اجسادهم و رحمة اللَّه و بركاته» تا خداوند يك صد هزار حسنه براى تو بنويسد، و صد هزار گناه از تو را محو نمايد، و صد هزار حاجت تو را بر آورده سازد، و صد هزار درجه مقام تو را بالا ببرد.»
علاوه بر این و بنابر توصیه و سفارش روایات صلوات را باید بر پیامبر (ص) و خاندان ایشان اختصاص داد نه اینکه خاندان آن حضرت (ص) را نادیده گرفت.
عمّار ساباطى مى‏ گويد: نزد امام صادق (ع) بودم كه مردى گفت: «اللّهمّ صلّ على محمّد و اهل بيت محمّد» امام صادق (ع) به او فرمودند: «اى مرد، صلوات را بر ما تنگ ساختى، مگر نمى‏ دانى كه اهل بيت همان پنج تن اصحاب كسايند؟» آن مرد گفت: پس چگونه بگويم؟ فرمودند: «بگو: «اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد» تا ما و شيعيان ما را نيز شامل شود.»


پی نوشت :
برگرفته از ثواب الأعمال و عقاب الأعمال
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین