عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۷۲۸
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
در خانه هایی که خداوند اذن داده و رفعت یابد و یاد خدا در آن برده شود.

عقیق: فی بُیُوتٍ اَذِنَ اللهُ اَن یُرفَعَ وَ یَذکَرَ فیها اِسمُهُ؛ در خانه هایی که خداوند اذن داده و رفعت یابد ویاد خدا در آن برده شود.

معمولاً­ دیدگاه ما نسبت به خانه دیدگاهی محدود و کوتاه فقط برای استراحت و آسایش است در حالیکه اسلام خانه را پایگاهی مقدس و چند منظوره می­داند که یک منظور از آن رفاه و آسایش و سکونت است و از آنجا که حضرت علی(ع)و فاطمه زهرا(س) رفتارشان معرف و نمونه ای از خواسته های اسلام است به عنوان سندی مهم زندگی و خانه حضرت زهرا(س) را مورد بررسی قرار می دهیم.

خانه حضرت زهرا(س) علاوه بر استراحتگاه و محلی برای سکونت و کسب آرامش است عاطفی و تبادل عواطف انسانی و لذت های مشروع استفاده های دیگر نیز داشته است از جمله:

1)  مدرسه ای برای آموزش دادن فرزندان و تربیت آنان و تربیت خادم خود فضه می باشد.

2)  دارالتعلیمی برای زنان مدینه برای پاسخگویی به سئوالات آنان و رفع شبهات اعتقادی آنان می باشد.

3)  دارالحکمه ای برای اصحاب خاص پیامبر همچون سلمان و جابر و ... می باشد.

4)  معبدی برای عبادت و محرابی برای نیایش با خدای بزرگ می باشد.

5)  میهمانخانه ای برای پذیرایی از مستمندان و میهمانان می باشد.

6)  کارخانه ای برای کار و تلاش و تأمین نیاز های خانوادگی می باشد. لذا حضرت زهرا(س) در آن آسیابانی می کند و ریسندگی و بافندگی دارد.

7)  قطعه ای نورانی و سرزمینی ملکوتی است که دائمأ فرشتگان آسمان بر آن رفت و آمد می کنند.

8) و بالآخره یک سنگر و یا میدان جنگی تمام عیار بر علیه منافقین در برابر تهاجم آنان به ولیّ بر حق زمان مولی امیرالمؤمنین(ع) است که در این میدان، شهید، محسن فاطمه (ع) است. مجروح و در نهایت شهیده این جهاد، خود فاطمه(س) است و اسیر این جنگ، شوهر فاطمه (س) است در این میدان جنگ، منافقین بر حسب شواهد متعدد تاریخی از آتش، غلاف شمشیر، و سربازان نظامی و حرمت شکنی، حمله به زنان و کودکان استفاده کردند.

با این توصیف از خانه زهرا(س) و علی(ع) می توان به یکی از زیباترین تعاریف زهد هم دست یافت چرا که زهد یعنی انسان از حداقل امکانات مادی بیشترین بهره­های ممکن و یا غیر اقتصادی را برداشت کند.

 

211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین