عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۸۶۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۶
امیرمومنان امام علی (ع) می فرمایند: «... پس دنيا به بازى كردن با ايشان پرداخت و ايشان به بازى كردن با دنيا پرداختند، و آنچه را پس از زندگى دنيا خواهد آمد فراموش كردند.»
عقیق:پول پرستی و بندگی کردن برای پول از پست ترین اعمال و مورد نکوهش قرآن و روایات است.
چنان که خداوند در آیه 67 سوره مبارکه انبیاء می فرماید: «أُفٍّ لَكُمْ وَ لِما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ، أَ فَلا تَعْقِلُونَ؟* (ابراهيم «ع» به نمروديان گفت:) بيزارى باد بر شما و بر آنچه- جز خداى- مى‏پرستيد، مگر عقل نداريد»
پيامبر اکرم (ص) نیز می فرمایند: «هر كس دينار و درهم (پول) را بپرستد، ملعون است، ملعون.»
شيخ صدوق گفته است: «اين سخن پيامبر (ص): هر كس دينار و درهم را بپرستد به معنى كسى است كه زكات مال ندهد، و از مواسات با برادران (و دادن مقدارى از ثروت و امكانات خود به آنان) خوددارى كند، كه در اين صورت پرستش دينار و درهم (مال و ثروت) را به جاى پرستش آفريدگار خويش برگزيده است».
امیرمومنان امام على (ع) نیز فرموده اند: «هر كس دينار و درهم را دوست بدارد، بنده دنيا است.»
ایشان همچنین (در باره انسان دنيا دوست) می فرمایند: «... دنيا قلب او را ميرانده، و جان وى شيفته دنيا گشته است، او بنده دنيا است و بنده هر كس كه چيزى از دنيا در دست دارد؛ دنيا به هر سوى بگردد او نيز بگردد، و به هر جا روى آورد او نيز روى آورد.»
مولای متقیان (ع) می فرمایند: «دنيا را پرستيدند، چه پرستيدنى؟! و آن را برگزيدند، چه برگزيدنى؟!»
علاوه بر این، آن حضرت (ع) فرموده اند: «... در دنيا دچار حيرت شدند، و در نعمت آن غرق گشتند، و آن را پروردگار خويش گرفتند، پس دنيا به بازى كردن با ايشان پرداخت و ايشان به بازى كردن با دنيا پرداختند، و آنچه را پس از زندگى دنيا خواهد آمد فراموش كردند.»


پی نوشت ها:
معانی الاخبار
خصال
نهج البلاغه
بحارالانوار
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین