عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۸۵
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰
تلطیف عبادت و پرداختن به محتوی و بهبود حالتهای دعا، و عبادات از جمله عبادت خالصانه،نماز با توجه، دعای همراه گریه، اطعام همراه با اکرام تهی دستان در زندگی فاطمه زهرا(س) به راحتی قابل مشاهده و اثبات است

 عقیق: عبادت حضرت فاطمه زهرا يك عبادت خشك و بي روح نبود، بلكه حضرت فاطمه چون عالمه و محدثه بود، عبادت او توأم با خشوع و خلوص بود كه اين‌گونه عبادت سازنده و باعث تكامل روح است.

مکان عبادت در سیره حضرت زهرا(س)

حضرت زهرا در خانه، محرابی جهت عبادت خود ترتیب داده بودند و این یک عمل ارزشمند و مستحبی است که در روایات اسلامی به آن توصیه شده است.ایشان معمولاً در هنگام عبادت به محراب رفته و در آن مکان مخصوص به عبادت و راز و نیاز با خدا می ایستادند و این سیره و روش بر اساس همان خواسته اسلام می باشد که برای زن ترجیحاً عبادت پیشنهاد کرده و توصیه می نماید.

زمان  عبادت در سیره حضرت زهرا(س)

در زندگی حضرت زهرا(س) بحث زمان شناسی و از جمله زمان شناسی در باب عبادات به شکل جدی مراعات شده است. استفاده از شب جمعه و سحرخیزی در آن و بهره برداری عصر جمعه هنگام غروب خورشید برای دعا و عبادت همچنین برنامه ریزی حضرت برای درک شب قدر و بیداری و احیاء آن شب، عبادات و مناجات و حالت ارتباط خالصانه با خدا در هنگانم برخورد با مشکلات و در حالت آسایش و رفاه مناجات در هنگام شهادت در آخرین لحظات زندگی، بخشی از نمونه های زمان شناسی استفاده از زمان های مناسب و حساس برای ایجاد ارتباط با خداست.

کیفیت عبادات در سیره حضرت زهرا(س)

تلطیف عبادت و پرداختن به محتوی و بهبود حالتهای دعا، و عبادات از جمله عبادت خالصانه،نماز با توجه، دعای همراه گریه، اطعام همراه با اکرام تهی دستان در زندگی فاطمه زهرا(س) به راحتی قابل مشاهده و اثبات است که به دو نمونه از آن اشاره می کنیم.

1_ حالت عارفانه فاطمه(س) در نماز:

کانت فاطمه(س) تنهج فی الصلاة من خیفة الله.(1)

متی قامت فی محرابها بین یدی ربها جل جلاله زهر نورها لملائکة السماء کما یزهر نور الکواکب لاهل الارض و یقول الله عزوجل لملائکته: یا ملائکتی انظروا فاطمة سیدة امائی قائمة بین یدی ترتعد(ترعد) فرائضها من خیفتی و قد اقبلت بقلبها علی عبادتی. اشهدکم انی قد امنت شیعتها من النار.(2)

هر وقت در محراب عبادتش در مقابل پروردگارش می ایستد، نورش برای فرشتگان آسمان درخشش دارد، همانند نور ستارگان آسمان که برای مردم زمین می درخشد.در این هنگام ، خدای عزوجل به فرشتگانش می فرماید: ای فرشتگان من! نگاه کنید به بنده من فاطمه که سرور همه بندگان من از جنس زنان می باشد. به او نگاه کنید که چگونه ما بین پهلو و شانه هایش از خوف عظمت من می لرزد و با قلبش به عبادت من روی آورده است. شما ملائکه را شاهد می گیرم که شیعیان او را از آتش دوزخ در امان داشتم.

2_نمونه دوم در مورد اطعام خالصانه و لوجه الله حضرت زهرا(س) که خداوند متعال در آیه سوره دهر می فرماید:

انما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاء و لا شکورا ...

و همین کار لوجه الله بود که فاطمه زهرا(س) را وجیهة عندالله نمود که در دعای توسل می خوانیم یا وجیهة عندالله اشفعی لنا عندالله.

کمیت عبادت در سیره حضرت زهرا(س)

در کنار کیفیت و تلطیف عبادات، کمیت و تکثیر عبادات نیز موضوعیت دارد چنانچه خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: فاقرواء ما تیسر من القرآن.(3)

و در جای دیگر در باب ذکر خدا می فرماید: یا ایها الذین امنوا اذکروالله ذکراً کثیراً.(4)

فاطمه زهرا(س) علاوه بر پرداختن به کیفیت در عبادت توجه به کثرت و کمیت آن نیز داشتند. لذا در نقلهای تاریخی آمده که او را عابدترین افراد می خواندند.(5) و از شدت و کثرت عبادت پاهایش متورم شده بود.(6) واشکهای فراوان فاطمه(س) بدر مقام عبادت(7) و دعاهای متعدد در تعقیب نماز و غیر آن داشت و تسبیخات معروف فاطمه(س) که خود نیز ذکر کثیر است و انفاقهای خالصانه و بسیار زیاد او و ...

 

پی نوشت ها:

1_(فاطمه زهرا(س) بجهة قلب المصطفی/ص 214)

2_ (فاطمه زهرا(س) بجهة قلب المصطفی/ص215)

3_ (فاطمه زهرا(س) بجهة قلب المصطفی/ص 214)

4_ (فاطمه زهرا(س) بجهة قلب المصطفی/ص 215)

5_(فاطمه زهرا(س) بجهة قلب المصطفی/ص 214)

6_( رأیت أمی فاطمة(س) قامت فی محرابها لیلة حمعتها فلم تزل راکعة ساجدة حتی اتضح عمود الصبح .... )(فاطمه زهرا(س) بجهة قلب المصطفی/ص 214)

7_ (فاطمه زهرا(س) بجهة قلب المصطفی/ص 214)

211008

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین