عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۲۶۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
مدیر سامانه اینترنتی نذر گفت: هدف از راه اندازی این سامانه سهیم شدن در کمک به زائران کربلای معلی همزمان با حفظ میزبانی مردم عراق در مسیر این پیاده روی بوده است.
عقیق:چندی است که مسیر پیاده روی به سمت کربلا به همت مسئولین ایرانی و عراقی برای زائران ایرانی با وجود همه تهدیدات موجود در این کشور هموار شده و مورد استقبال مردم ایران قرار گرفته است. این مراسم هرساله با نظم و برنامه ریزی دقیق تری برگزار می شود. در سال جاری به جهت ساماندهی هر چه بیشتر این مراسم سامانه اینترنتی نذر www.nazr.net راه اندازی شده که هموطنان ایرانی می توانند نذورات خود را جهت استفاده زائرین مسیر کربلا در این سامانه واریز نمایند. در همین راستا با مدیریت این سامانه اینترنتی، مرتضی ارجمندی مصاحبه ای انجام شده که پیش روی شماست:

*دغدغه های شما به منظور راه اندازی سامانه اینترنتی جذب مشارکت های مردمی چه بوده و با چه اهدافی صورت گرفته است؟

دو هدف عمده موجب شده تا به فکر راه اندازی چنین سامانه ای بیفتیم. اول آنکه چگونه می توان عموم مردم ایران را در حرکت عظیم پیاده روی اربعین دخیل نمود و دومین دغدغه و شاید پیچیده ترین کارکرد تأسیس این سامانه، چگونگی سهیم شدن در کمک به زائران کربلای معلی همزمان با حفظ میزبانی مردم عراق در مسیر این پیاده روی بوده است. در واقع این سامانه با جمع آوری نذورات نقدی و غیر نقدی مردم متدین ایران سعی کرده در راستای خدمت به زائرین مسیر پیاده روی اربعین به برادان عراقی خود کمک کرده باشد.

*با توجه به اینکه از دیرباز فرهنگ اعتقادی نذر در جامعه ایرانی به صورت چهره به چهره صورت می گرفته، چرا فضای مجازی و حوزه وب را برای جمع آوری نذورات مردمی انتخاب کرده اید؟

همان طور که خودتان بدان اشاره کردید همواره فرهنگ نذر در کشور ما به صورت سنتی صورت می گرفته ولی با توجه به گستردگی فضای شهری و دغدغه های فراوان هر یک از اقشار جامعه، رساندن نذورات به فرد معتمد با استفاده از روش های سنتی کمی دشوار شده و زمان بسیاری از مردم را می گیرد. استفاده از فضای مجازی برای جمع آوری نذورات موجب تسهیل این امر در میان خیرین عزیز گردیده و هر یک از مردم با ورود به سامانه اینترنتی به راحتی قادر خواهند بود نذورات خود را پرداخت نمایند.  

*مردم چگونه می توانند صحت و سقم فعالیت چنین سامانه اینترنتی که برای جمع آوری نذورات مردمی ایجاد شده را شناسایی نمایند؟  

در حال حاضر هر فردی که خواستار فعالیت در فضای مجازی می باشد باید یک سری از سازوکارهای قانونی را رعایت کرده و پشتوانه های قانونی برای ایجاد چنین سامانه هایی داشته باشد. به همین منظور سایت نذر یا همان سامانه جذب مشارکت های مردمی بر اساس تفاهم و همکاری با سازمان عتبات و عالیات (به عنوان متولی مشارکت های مردمی مراسم اربعین) و نظارت این سازمان بر فعالیت این سایت، موجب جلب اعتماد مردمی شده است. به طور کلی تر اگر شما وارد سایت عتبات و عالیات بشوید، در ذیل آن لینک سامانه جذب مشارکت های مردمی برای کمک به زائران اربعین وجود داشته و خود این امر بیانگر اطمینان مردم از عملکرد این سامانه زیر نظر سازمان عتبات و عالیات می باشد.

*شما برای برخی از شهرستان ها که ضریب نفوذ شبکه اینترنتی گسترده نیست چه تمهیداتی در نظر گرفته ­اید؟

پایگاه های مردمی در برخی از شهرستان ها راه اندازی شده تا کسانی که دسترسی لازم به شبکه اینترنتی را ندارند هم بتوانند نذورات خود را به دست زائرین گرامی برسانند. البته جهت آشنایی با این سامانه اینترنتی پلاکاردهای تبلیغاتی در برخی از شهرستان ها نصب شده تا اطلاع رسانی لازم در اقصی نقاط کشور صورت گرفته باشد.

*نحوه ثبت نام و ادای نذورات توسط مردم در سایت نذر به چه صورت است؟

وقتی شما وارد سامانه جذب مشارکت های مردمی می شوید با سه گزینه اصلی روبرو هستید که شامل نذورات نقدی، نذورات کالایی و بخش خادمین می باشد. در بخش نذورات نقدی هموطنان عزیز، رقم میزان نذری که داشته اند را وارد نموده و حتی مصرف این کمک نقدی را هم تعیین می نمایند. در بخش نذورات کالایی نیز مردم عزیز می توانند از میان کالاهای معرفی شده که بر اساس نیاز مسیر پیاده روی اربعین مشخص گردیده؛ مواردی را انتخاب کرده و هزینه آن را از طریق درگاه پرداخت اینترنتی بپردازند. هیچ محدودیتی در انتخاب کالاها وجود ندارد؛ ولو اینکه خیرین خواستار نذر کردن یک عدد آب معدنی برای کمک به مسیر پیاده روی باشند. در بخش خادمین نیز هر فردی که توانایی یا تخصص خاصی برای کمک در برگزاری مراسم اربعین را دارا می باشد ثبت نام کرده و آمادگی خود را اعلام می دارد. پس از ثبت نام خادمین، پیامکی از طریق سامانه به آنها ارسال گردیده که ظرف سه روزآینده در صورت لزوم با آنها تماس گرفته می شود.

*پس از ثبت نام در بخش خادمین و بیان توانایی ها، هر یک از ثبت نام شدگان چگونه در برگزاری مراسم پیاده روی کربلا به کار گرفته می شوند؟

نحوه به کارگیری هر یک از ثبت نام کنندگان متفاوت است به عنوان مثال فردی که گرافیست بوده؛ قابلیت طراحی و تنظیم تابلوهای تبلیغاتی مراسم اربعین را دارد و یا فردی که آشپز متبحری بوده و یا پزشک حاذقی است در مسیر پیاده روی اربعین توانایی کمک به زائرین را دارا می باشد. توجه داشته باشد که هر یک از افرادی که نیت کرده و خود را به عنوان خادم زائرین کربلا معرفی می نمایند ثواب و اجر این خدمت به زائرین به پای­شان نوشته شده حتی اگر نیازی به تخصص آنها وجود نداشته و یا به کار گرفته نشوند.

طبیعتا زمانی که متخصصین در حوزه های مختلف تحت عنوان خادمین در سامانه ثبت نام نمایند، یک بانک اطلاعاتی ایجاد می گردد. آیا از این بانک اطلاعاتی در سال های آتی نیز استفاده می شود؟

اجازه بدهید گستره دید شما را وسیع تر از برگزاری مراسم اربعین کنم. در صورت تمایل خادمین عزیز، می توان از آنها در مراسم های خیریه مختلف در طی یک سال استفاده نموده و صرفا خدمت آنها را مختص به مقوله برگزاری پیاده روی اربعین نکنیم.

*چه تغییراتی در جهت بهبود سایت نذر در آینده رخ خواهد داد و شما چه چشم اندازی برای آن پیش بینی می کنید؟

ان شاءا... در آینده نسخه های عربی و انگلیسی این سامانه نیز به روز رسانی شده تا دسترسی همه مردم جهان به ویژه مسلمانان و شیعیان نیز به سایت نذر آسان گردد. بسیاری از شیعیان جهان که توانایی حضور در مراسم پیاده روی اربعین ماه را نداشته ولی می خواهند نذورات خود به زائرین اباعبدالله الحسین برسانند، قادر خواهند بود از طریق سامانه اینترنتی ایجاد شده به زبان های عربی و یا انگلیسی نذورات خود را ارسال نمایند.

این حرکت عظیم خود بهترین نشانگر وحدت رویه در میان همه آزادی خواهان جهان بوده و به جرأت می توان گفت این تجمع عظیم در دنیا بی سابقه است. حال اگر پیاده روی مسیر کربلا را نماد وحدت رویه تعبیر و تفسیر نماییم می توان گفت سامانه جمع آوری نذورات تحت عنوان سایت نذر نیز نماینده همین حرکت عظیم آزادی خواهان در فضای مجازی بوده تا در راه تسهیل این حرکت مردمی قدم بردارد. امیدوارم عنایات سید و سالار شهیدان در این اقدام خدا پسندانه و معنوی همواره پشتیبان ما باشد.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین