عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۰۴۶
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷
اگرچه علاقمندی ها به زندگی انسان رنگ و جهت می دهد و زمینه تلاش او را فراهم می کند؛ اما در این میان هستند علاقه هایی که مسیر تباهی او را رقم زده و اندوه ها را به سویش سرازیر می کنند.
عقیق: اگرچه تلاش برای برخورداری از مال و نعمت های مادی در اسلام توصیه شده است و از تلاش برای تامین معاش به جهاد در راه خدا تعبیر می شود اما آموزه های دینی ما را از مال دوستی که باعث می شود انسان بنده و  عبد مال شود، نهی می کنند.
آنچنان که خداوند در آیه 46 سوره مبارکه کهف می فرماید: «دارايى و فرزندان زيور زندگى دنيايند و نيكى هاى ماندگار، نزد پروردگارت بهتر و مايه اميدوارى بيشترى است».
پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «هر امّتى گوساله اى [چون گوساله سامرى] دارد كه آن را مى پرستند و گوساله اين امت، دينارها و درهم ها هستند.»
امیرمومنان امام علی (ع) نیز فرموده اند: «مال، صاحبش را در دنيا گرامى مى سازد و نزد خداى سبحان او را خوار مى كند.»
و همچنین از ایشان است که: «من، سَرور مؤمنانم و مال، سرور ستمگران، مال، رياست نمى كند بلكه به وسيله آن رياست مى شود.»
مولای متقیان همچنین در نکوهش مال دوستی می فرمایند: «ثروت و دارايى، سرچشمه اندوه ها است.»
و نیز از آن حضرت (ع) است: «به اندازه دارايى، غم و اندوه ها دوچندان مى شود.»
علاوه بر این، پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «شيطان، كه خدايش لعنت كناد، گفت: شخص دارا در يكى از سه مورد از چنگ من نخواهد رَست و صبح و شب با اين سه پيش او مى روم: به دست آوردن مال از راه غيرحلال، خرج كردن نابجاى آن و اين كه مال را محبوب او مى گردانم و در نتيجه، حق و حقوق آن را نمى پردازد.»
جالب آنکه روایات و آموزه های دینی علاوه بر نکوهش مال دوستی و حبّ مال، آثار و عواقب سوئی را نیز که بر این صفت آدمی مترتب است را نیز تصریح کرده اند.
از حضرت عیسی بن مریم (ع) است که فرمودند: «به دارايى هاى دنياپرستان منگريد؛ زيرا درخشش اموال آنان نور ايمان شما را مى برد.»
امیرمومنان علی (ع) نیز مال دوستى را سبب تباهی آينده و بروز فتنه ها، سستی دین و تباهی یقین معرفی می کنند.
همچنین، امام علی (ع) می فرمایند: «هر گاه خداوند سبحان بنده اى را دوست بدارد، مال و ثروت را منفور او گرداند و آرزوهايش را كوتاه سازد. هر گاه خداوند بدِ بنده اى را بخواهد، مال و ثروت را محبوب او گرداند و آرزوهايش را بگستراند.»
و از رسول گرامی اسلام (ص) است که فرمودند: «هيچ بنده اى به سلطانى نزديك نشد مگر اينكه از خداى متعال دور گشت، و مال و ثروتش زياد نشد مگر اينكه حسابش سخت گرديد، و پيروانش بسيار نشدند مگر اينكه شيطان هايش زياد شدند.»


پی نوشت ها:
غررالحکم
میزان الحکمه
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین