عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۹۶۰
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸
مدیر عامل موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی خبر داد؛
مدیر عامل موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی از رونمایی قرآن نفیس «بایسنقر میرزا» در ۳ ماه آینده خبر داد.
عقیق: به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، مهندس «مسعود فرزانه» با اعلام این خبر اظهار کرد: قرآن نفیس به خط «بایسنقر میرزا» برای نخستین‌ بار در ابعاد ۵۰ در ۷۰ سانتی‌متر توسط مرکز آستان قدس رضوی تا پایان سال جاری در سطح ملی به چاپ رسیده و رونمایی می شود.
وی گفت: موزه آستان قدس رضوی دارای قرآن‌های نفیس بسیاری است که یکی از این قرآن‌ها به خط «بایسنقر» مشهور به بایسنقر میرزا است. 8 صفحه از قرآن معروف به بایسنقر میرزا در آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. این قرآن 144 صفحه‌ای، بزرگ‌ترین قرآن خطی جهان است که به خط محقق بر روی کاغذ خان‌بالغ نگارش شده و از جمله آثار نفیس گنجینه‌ قرآن و بخش مخطوطات آستان قدس رضوی به شمار می‌رود.
فرزانه ابراز کرد: بایسنقر میرزا از استادان برجسته و طراز اول خط محقق و ثلث در تاریخ خوشنویسی به‌ شمار می‌رود. او در خطوط شش‌گانه خوشنویسی شاگرد «شمس الدین محمّد بن حسام هروی» معروف به «شمس بایسنقری» بود. نگارش بزرگ‌ترین قرآن موجود به خط محقق، اثر ارزنده او است که هم‌اکنون برخى صفحات آن در موزه آستان قدس رضوى، کتابخانه ملى، موزه ایران و سایر موزه‌های جهان نگهدارى مى‌شود.
وی با اشاره به این نکته که حدود 30 عنوان اثر نفیس طی سال‌های اخیر باز نشر شده است، اظهار کرد: ما در آستان قدس رضوی در خصوص قرآن 6 ترجمه و6 خط گوناگون ارائه کردیم؛ ترجمه قرآن به زبان انگلیسی و اردو یکی از فعالیت‌های بین‌المللی ماست و آمادگی ترجمه قرآن به تمامی زبان‌های بین‌المللی را نیز داریم.
مدیر عامل موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی همچنین به سایر فعالیت‌ها و برنامه‌های این مؤسسه اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه بین‌المللی نیز ارتباطات خوبی با کشور عراق در زمینه احداث و توسعه چاپخانه و نیز با سایر کشورها در خصوص فروش آثار صورت گرفته است.


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین