عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۶۱۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
ابراهيم و محمد دو فرزند مسلم بن عقيل و از همراهان حسين بن علي(ع) هستند كه در واقعه كربلا حضور داشته و به شهادت رسيده‌اند؛ مرقد مطهر اين دو بزرگوار در راه كربلا – بغداد و در حومه شهر مسيّب قرار دارد.
عقیق: زائران ايراني كه از طريق پرواز تهران - بغداد عازم سفر زيارتي عتبات عاليات مي‌شوند، مدت يك روز از اين سفر پربار را براي زيارت امام موسي بن جعفر و امام جواد الائمه عليهم‌السلام راهي كاظمين شده و شب را در اين شهر مقدس به سر مي‌برند.
كاروان‌هايي كه وارد شهر كاظمين مي‌شوند، فرداي آن روز اول صبح بايد خود را براي عزيمت به شهر مقدس كربلا آماده كرده و راهي شوند؛ اما در بين راه و در غرب شهر مسيّب در كنار شط فرات، در چهار فرسخي كربلا، زيارتگاهي وجود دارد كه چشم هر بيننده‌اي را نوازش مي‌كند.
يكي از برنامه‌هاي زيارتي ويژه زائران ايراني، زيارت مرقد مطهر ابراهيم و محمد بن مسلم دو طفل مسلم بن عقيل است كه اكنون واسطه روزي مردم روستايي به نام خودشان يعني روستاي طفلان مسلم شده‌اند.
از مسيري با مسافت 200 يا 300 متر كه دو طرف آن را مغازه‌هاي مختلف احاطه كرده‌اند و بيشتر مغازه‌ها نيز اقدام به فروش رطب و خرما با مارك طفلان مسلم مي‌كنند، بايد بگذري تا به محل زيارتگاه وارد شوي، خروجت نيز از همين راه است؛ گويا روزي اين بندگان خدا به واسطه اين دو طفل مظلوم به دستشان مي‌رسد.
مردم اين روستا كه بيشتر به كشت خرما اشتغال دارند ادعا مي‌كنند كه قيمت فروش آنها از كل كشور عراق كمتر است؛ برخي از آنها خرما را به كيلويي دو هزار تا چهار هزار تومان مي‌فروشند كه البته به كيفيت خرمايي كه فصل برداشت آن نيز در اين منطقه شروع شده است، بستگي دارد.
آرامگاه طفلان مسلم در راه كربلا ـ بغداد، در حومه شهر مسيّب قرار دارد. اين دو كودك به نامهاي محمّد و ابراهيم، فرزندان حضرت مسلم ابن عقيل هستند كه پس از شهادت پدرشان به شهادت رسيدند، آرامگاه اين دو كودك صحن و سراي باشكوهي داشته و بر قبر هر يك گنبد و ضريحي قرار دارد.
طبق برخي از نقل‌ها دو فرزند مسلم كه مادرشان از فرزندان جعفر طيار بود، يك سال پس از شهادت مسلم، با بي وفايي مردم كوفه مواجه شده و سرانجام به دست فردي قسي القلب سرشان در كنار آب فرات از تن جدا مي شود و آب جسد اين دو را به نزديك كربلا آورده و مردم جسد آنها را از آب گرفته و همانجا به خاك مي‌سپارند.









منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین