عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۵۴۷
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۴
گفتاری از غلامحسین ابراهیمی‌دینانی
چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: برخی از مردم دعا می‌کنند اما دعایشان مستجاب نمی‌شود و سپس تعجب می‌کنند که چرا هیچگاه دعایشان مستجاب نشده است. اینها باید بدانند که زبان دعایشان زبان استجابت و قابلیت نبوده است.
عقیق:غلامحسین ابراهیمی‌دینانی چهره ماندگار فلسفه ایران در برنامه اخیر معرفت (شبکه چهارم سیما) عنوان کرد: حاج ملاهادی سبزواری معتقد است همانطور که امور دنیوی زکات دارد، امور معنوی هم دارای زکات است و زکات تعقلات و ادراکات انسان ترویج اندیشه‌های متعالی حکیمانه است.
وی با اشاره به اینکه زکات اندیشه‌های متعالی حکیم باید به چه کسی برسد، گفت: مستحق واقعی این اندیشه‌ها کسانی هستند که دارای استعداد و آمادگی لازم‌اند کسی که دوست ندارد یا استعداد این را ندارد که چنین حکمت‌هایی را بیافریند، نباید به او تعلیم داد.
دینانی با اشاره به اینکه برخی از مردم دعا می‌کنند اما دعایشان مستجابت نمی‌شود و سپس تعجب می‌کنند که چرا هیچگاه دعایشان مستجاب نشده، عنوان کرد: اینها باید بدانند که زبان دعایشان زبان استجابت و قابلیت نیست اگر کسی قابلیت داشته باشد و با زبان استعداد دعا کند، یعنی کلمه‌ای که می‌گوید با حال و شخصیتش  متناسب باشد دراین صورت دعایش مستجاب می‌شود.
عضو مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در ادامه افزود: بنابراین زبان قال یک درجه است که اگر با زبان استعداد همراه باشد دعای انسان را مستجاب می‌کند که اگر نشود، زبان قال مطابق زبان استعداد نیست. یک حکیم عملش را به کسی می‌گوید که شنونده آن را داشته باشد حکمای بزرگ نظیر سقراط، افلاطون، ارسطو، ابن سینا و ... حکمت و علمشان را به کسی می‌آموختند که می‌دانستند استعدادش را دارد ابن سینا به این بزرگی چهار شاگرد داشت که البته شاگردانش هم مستعد بودند.
دینانی با بیان اینکه دنیای امروز تغییر کرده و یک استعداد دانشگاه بدون انتخاب باید به همه شاگردانش علوم و حکمت را تعلیم دهد، اظهار داشت: بنابراین این استاد نیست که شاگردش را انتخاب می‌کند درحالیکه در گذشته اینگونه نبود.
وی همچنین اظهار داشت: حکما و ادبا به دفعات مکرر درباره اهمیت استعداد افراد برای فراگیری علوم و حکمت سخن گفته‌اند از جمله سعدی شیرازی می‌گوید:

زمین شوره سنبل برنیارد/ درو تخم عمل ضایع مگردان
باران که در لطافت طبعش خلاف نیست/ در باغ لاله روید و در شوره‌بوم خس
دینانی با اشاره به قاعده کلی استعدادیابی در سراسر عالم گفت: با وجود اینکه فیض الهی عام است و خداوند می‌فرماید یَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِیَّةِ، این فیض دائم از سوی حق تعالی از ازل تا ابد بوده است با این وجود در برخی جاها بعضی انسان‌ها از این فیض متنعم می‌شوند و برخی نمی‌شوند، و این دلیل بر بخل فیض الهی نیست.
چهره ماندگار فلسفه ایران اظهار داشت: استعداد همه موجودات شناخته شده است از سنگ و چوب و آب و آتش و این استعدادها هم تخلف ناپذیر است اما بهرحال انسان‌ها موجودات پیچیده‌ای هستند و بسیار دشوار می‌توان استعداد آنها را شناخت و در تمام عالم هستی موجودی پیچیده تر از انسان نیست به همین جهت هم گاهی انسان حتی خودش نیز خودش را نمی‌تواند بشناسد چه برسد به دیگران.


منبع:فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین