عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۲۹۰
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴
نگاهی به یک اقدام ارزشمند/
حر بن یزید ریاحی در پاسخ به کلام امام حسین علیه السلام که فرمودند: «سَکَلَتکَ اُمُک» احترام کرده و به احترام حضرت زهرا سلام الله علیها پاسخی نداد و شهید طیب حاج رضایی هم از جسارت به امام خمینی(ره) امتناع کرد و به شهادت رسید.
عقیق:با توجه به ماهيت اصلي عاشورا و باورمان از حادثه قيام عاشورا در اولين لحظه كه اسم عاشورا مي‌آيد كلمه جهاد براي ما تداعی خواهد شد، جهادی كه با توجه به شرايط و تمام سختی‌ها به معنای واقعی كلمه معنا پيدا خواهد کرد؛ بنابراين برای نسل حاضر وظيفه به مراتب سخت تر خواهد بود تا بتوان فرهنگ عاشورا و جهاد را به نسل‌های حال و آينده منتقل كرد.
جهاد مترو

با توجه به مطالب گفته شده می‌طلبد كه فرهنگ جهاد را با الگو قرار دادن عاشورا برای وقايع حاضر به عموم مردم منتقل كنیم.

از زمان شروع ايام محرم وقتي وارد فضاي مترو می‌شويم شاهد طرح هايی بوديم كه شاید در ابتدا ذهن مخاطب را درگير مي‌كرد كه چرا مقايسه چنین مقایسه‌ای نسبت به واقعه عاشورا و قيام امام حسين (ع) صورت گرفته وليكن با گذر زمان و ديدن ديگر طرح های موجود در فضاي ايستگاه‌هاي مترو و با ديدن كامل متن‌هاي موجود متوجه خواهيم شد كه اصلا بحث مقايسه در كار نبوده و بلكه با توجه به مقوله عاشورا كه هدف اصلی آن جهاد و رساندن آن به نسل آينده است مخاطب را با خود همراه مي‌كند.

جهاد مترو

در طرح های موجود در ايستگاه‌هاي مترو با يه جمله كليدي روبرو خواهيم شد كه "جهاد ادامه دارد".

شايد كه اين كلمه تمام حرف‌ها و حديث‌هايی كه نسبت تشابه و مقايسه را لحاظ مي‌كند از بين ببرد و مخاطبان واقعي را به سمت هدف اصلي مقوله واقعه عاشورا كه همان جهاد همسو كند.

در عصر حاضر مي‌طلبد كه افراد با تامل و انديشه بيشتر نسبت به مسائل مختلف تدبير و انديشه داشته باشند و نسبت به موارد مختلف مواضع سياسي و جناحي خود را اعمال نكنند.

جهاد مترو

غرض اصلی آن است که با مشابهت دادن میان وقايع و همین طور شهداي صدر اسلام با شهدای امروز جامعه، مصداق بارز كلام امام (ره) و مقام معظم رهبري پیاده شود.

جهاد مترو

اقدام معاونت فرهنگي اجتماعي مترو تهران مصداق بارزي است از کلام امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب كه با نصب اين طرح ها در فضای ايستگاه‌هاي مترو مخاطب را با خود همراه می‌کنند. زیرا قرن‌ها از حادثه عاشورا گذشته و ديگر اينكه با توجه به واقعه كربلا و قيام سالار شهيدان امام حسين(ع) مي‌توان مواردي مشابه در عصر نزديكتر و حال حاضر به شمار آورد و نشان داد كه هدف اصلي عاشورا كه همان جهاد است با جمله "جهاد ادامه دارد" به مخاطب و به نسل آينده القاء و منتقل كند بدون آنكه خواسته باشد افراد مختلف را در زمان و شرايط مختلف بررسي كند و قياسي دور از ذهن را به وجود آورد.

جهاد مترو

امام خمینی (ره) فرمودند: خون شهیدان ما امتداد خون پاک شهیدان کربلاست طراحی شده است و در این مطلب، رشادت و یا نحوه رسیدن آن شهید به امام حسین علیه السلام بیان شده و شباهت شهید انقلاب و یا دفاع مقدس هم ذکر شده و با جمله جهاد ادامه دارد… کار به پایان رسیده که اشاره به کلمه ادامه بر اساس همان امتداد انتخاب شده است.

در توضیح بیشتر می‌توان گفت به عنوان مثال، حر بن یزید ریاحی در پاسخ به کلام امام حسین علیه السلام که فرمودند: «سَکَلَتکَ اُمُک» احترام کرده و به احترام حضرت زهرا سلام الله علیها پاسخی نداد و شهید طیب حاج رضایی هم از جسارت به امام خمینی(ره) امتناع کرد و به شهادت رسید.

جهاد مترو

لذا این جمله از امام خمینی(ره) بسیار زیباست که می‌فرماید:گوارا باد بر شهیدان، لذت انس و همجواری‌شان با انبیای عظام، اولیای کرام و شهدای صدر اسلام و گوارا باد بر آنان نعمت رضوان من الله الاکبر و یا این جمله زیبا از ایشان که می‌فرمایند: شهدای انقلاب بزرگ چون شهدای صدر اسلام در پیشگاه مقدس ربوبی، ارزشمند و مورد عنایت حق تعالی و اولیای اسلام ارزشمند خواهند بود، و یا اشاره زیبای رهبر معظم انقلاب که فرمودند شهیدان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی از جمله عزیزترین شهدای طول تاریخند ضمنا این نکته نیز زیباست که قیام سالار شهیدان اسلام را زنده کرد و امام خمینی(ره) هم فرمودند:شما قیام کردید و اسلام را زنده کردید و خداوند به شما زندگی ابدی خواهد داد​.


منبع:مشرق

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین