عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۲۴۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۸
مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم(ع)مطرح کرد؛
انسان مانند گوشی های تلفن امروزی نیاز به شارژ دارد؛ دعا قطعا در این باره نقش مهمی می تواند ایفا کند و امید دوباره و انگیزه قوی در برابر تحمل مشکلات و برطرف کردن آن ها به انسان می بخشد.
عقیق:حجت الاسلام مهدی اسماعیلی، مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم (ع) با اشاره به نقش امیدآفرینی دعا در سبک زندگی اظهار کرد: انسان موجودی است که خدا او را به گونه ای خلق کرده که بدون تکیه گاه در زندگی مادی و دنیای خود نمی تواند دوام آورد.
 
وی بقای انسان را به داشتن تکیه گاهِ محکم مشروط دانست و گفت: برای حرکت رو به جلو باید انسان پناهگاهی داشته باشد تا به آن پناه ببرد به ویژه ما مسلمانان و طیف افرادی که به دین به دیده عزت می نگرند و خدا را به عنوان خالق قبول دارند، تکیه بر قدرت لایزال و نامحدود و نیرومند می تواند دوام زندگی آنها را تضمین کند.
 
حجت الاسلام اسماعیلی ادامه داد: در این راستا این امیدآفرینی از متن همه دعاها از هر فرازی و دعایی فهمیده می شود به دلیل اینکه در آغاز هر دعا وقتی به درگاه خدا تضرع می کنیم و با او سخن می گوییم و او را به صفات بی مثال می خوانیم و می دانیم او تنها موجوی است که حکمرانی علی المطلق و قدرت لایتناهی دارد که می توان به او تکیه کرد و در پیچ و خم ها و تاریکی های زندگی به او پناه برد.
 
به گفته این پژوهشگر دینی لذا برای فرد خداباور که در این دنیا هیچ تضمینی نمی تواند برای بقا و سلامتی خود پیدا کند، خداوند تنها تکیه گاه و پناه گاه است که از قِبَل دعا می تواند این امید را در خود تقویت کند.
 
وی از جمله آثار دعا را تزریق روح امید به جان آدمی برشمرد و بیان کرد: با دعا و مناجات، انگیزه و امید به دل انسان راه پیدا می کند و می تواند آن را نیز به دیگران انتقال دهد چرا که می داند همه چیز در عالم تحت ید الهی است و با وجود چنین خدایی می توان نیرو گرفت و به پیش رفت که هر یک از فرازهای دعا این مساله را به ما القا می کند و می آموزد.
 
حجت الاسلام اسماعیلی تصریح کرد: ادعیه و فرازهای هر دعا که از اهل بیت علیهم السلام به ما رسیده است بیانگر قدرت و حاکمیت خدایی است که هیچ قدرتی در برابر او برابری نمی کند و انسان با قرائت دعا و درک این مساله می تواند امید تازه ای در دل خود زنده کند.
 
مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم (ع) دعا را به مانند امری که روح انسان را شارژ می کند تشبیه کرد و گفت: انسان مانند گوشی های تلفن امروزی نیاز به شارژ دارد؛ دعا قطعا در این باره نقش مهمی می تواند ایفا کند و امید دوباره و انگیزه قوی در برابر تحمل مشکلات و برطرف کردن آن ها به انسان می بخشد.
 
وی نقش دعا را در امیدوار شدن به زندگی را مهم دانست و ابراز کرد: امیدورای به معنای بیمه شدن در برابر خطراتی است که زندگی انسان را تهدید می کند که این امر با دعا تحقق می یابد چرا که ما با توجه به سیره اهل بیت علیهم السلام از دعا انتظار امید داریم.
 
حجت الاسلام اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: دعا و امیدواری که نتیجه آن است موجب می شود انسان از چیزی در زندگی خود نترسد و خوف نداشته باشد چرا که معتقد است پناهگاه و مامنی به نام خداوند قادر دارد که در همه شرایط مراقب و جان پناه اوست؛ بنابراین، دلیلی برای ترس پیدا نمی کند در حقیقت انسانی که با دعا مانوس است، خوف را به امید و روحیه تبدیل می کند که این مساله را ما از لسان ائمه اطهار (ع) استخراج می کنیم. از این رو، دعا می تواند در امید دوباره به زندگی و تحمل سختی ها نقش غیر قابل انکاری داشته باشد.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین