عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۱۷۴
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
با حضور علماء و مسئولان برگزار شد؛
مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت حضرت آیت الله قاضی طباطبایی پیش از ظهر امروز با حضور علماء، روحانیون، مسئولان کشوری و استانی و اقشار مختلف مردم آذربایجان در مسجد مقبره تبریز برگزار شد.
عقیق:این مراسم پیش ازظهر امروز از سوی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان و خانواده آیت الله شهید قاضی طباطبایی برگزار شد و با استقبال خیل کثیری از امت شهید پرور تبریز مواجه گردید و مردم با قرائت فاتحه و آیاتی از کلام الله مجید ،روح ملکوتی این عالم جلیل القدر را میهمان خود می کردند.

حجت الاسلام برگی  در این مراسم با اشاره به تاریخ آذربایجان و بررسی ابعاد شخصیتی آیت الله شهید قاضی طباطبایی، گفت: مردم آذربایجان به این شهید والا مقام لقب خمینی آذربایجان داده بودند و این به خاطر ولایتمداری، لحضه شناسی و استکبار ستیزی شهید قاضی بود که از ایشان یک نمونه و الگوی کامل و جامعه اسلامی ساخته بود.

گفتنی است، شهيد آيت‌الله محمدعلي قاضي طباطبايي، در سال 1293 شمسي در تبريز متولد شد. در سال 1316 هنگام قيام مردم تبريز به اتفاق پدرش، به خاطر مبارزه، به تهران تبعيد گرديد و پس از چند ماه تبعيد در تهران و ري به تبريز بازگشت.

ایشان در سال 1318 جهت ادامه تحصيل علوم ديني به قم عزيمت کرد و درسال 1328 راهي نجف گرديد و در اين دو شهر از محضر علما و بزرگان کسب فيض نمود.

شهيد قاضي طباطبايي در سال 41، با شروع نهضت اسلامي، به علت فعاليت عليه رژيم، توسط مأموران دستگير و به زندان قزل قلعه منتقل و سپس به شهرهاي بافت و کرمان و زنجان و پس از آن به عراق تبعيد شد ولي پس از يکسال به ايران بازگشت و به هدايت مردم و روشنگري و تبليغ اسلام پرداخت و تا پيروزي انقلاب اسلامي به مبارزات خود و ارشاد مردم ادامه داد.

شهيد قاضي طباطبايي اولین شهید محراب در دهم آبان 1358 شمسي، مصادف با عيد قربان، نماز عيد را اقامه کرد و در همان شب در راه مراجعت به منزل توسط منافقين مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به فيض شهادت نائل آمد.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین