عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۱۱۴
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
کتاب نیستان به مناسبت ایام سوگواری حضرت امام حسین(ع)، طرح محرم‌خوانی‌ها را تقدیم می‌کند.
عقیق:کتاب نیستان به مناسبت ایام سوگواری حضرت امام حسین (ع)، طرح محرم‌خوانی‌ها را تقدیم می‌کند. از جمله کتاب‌های پیشنهادی انتشارات کتاب نیستان برای مطالعه در دهه دوم محرم می‌توان به «پدر، عشق و پسر» به قلم سید مهدی شجاعی اشاره کرد که رمانی در رثای حضرت علی اکبر(ع) سرو جوانان کربلاست.
وقایع از زاویه‌ اول شخص و از زبان اسب آن حضرت «عقاب» روایت می‌شود و مخاطب راوی در داستان، لیلی بنت ابی‌مره، مادر گرامی حضرت علی‌اکبر (ع)است. فصول کتاب با عنوان «مجلس» نامگذاری شده و در هر مجلس، عقاب با زبانی عاطفی و دلنشین، صحنه‌ای از زندگی حضرت علی‌اکبر(ع) را روایت می‌کند و مجالس پایانی به شهادت حضرتش در کربلا اختصاص دارد.
کتاب پیشنهادی دیگر، «حضرت سکینه (س)، اسطوره ادب و عرفان» از سید مجتبی حسینی است که نگاهی به سلوک و زندگی حضرت سکینه(س) دارد.
کتاب حاضر از سه بخش تشکیل شده است. بخش نخست ترجه منتخبی از کتاب «بیوگرافی خانم‌های خاندان نبوت» است که توسط بنت النشاطی (استاد دانشگاه مغرب) به رشته تحریر درآمده است. بخش دوم اشاره‌ای است کوتاه به برخی لحظه‌ها و برش‌های زندگی و شخصیت حضرت سکینه بر اساس متون موجود که به طور ضمنی حاوی برخی صحنه‌هایی است که ایشان دیده و حضور داشته است. بخش سوم حاوی برداشت نویسنده از مطالعه متون مختلف در مورد این بزرگوار است که تحت عنوان «تحلیلی کوتاه از موقعیت حضرت سکینه» در متن آمده و پس از آن در پیوست، ذکری از فرزندان حضرت امام حسین (ع) شده که بر اساس متون شیعی گردآوری شده است.
کتاب پیشنهادی دیگر، «ضربان ذات» به قلم قربان ولیئی است که مثنوی عطش‌نامه در 240 بیت برای ارباب کربلاست:
سر اعظم، زمان کتمان است
تو بهاری، زمین زمستان است

خون پاک تو کار خواهد کرد
فصل‌ها را بهار خواهد کرد

در رگ برگ، آب خواهی شد
تپش آفتاب خواهی شد

تشنگان را تو مَشک خواهی داد
چشم‌ها را تو اشک خواهی داد

اشک‎ها را چراغ خواهی کرد
دشت‌ها را تو باغ خواهی کرد

رودها را تو راه خواهی برد
چشم را تا نگاه خواهی برد

ذکر مادام روح خواهی بود
سر فتح‌الفتوح خواهی بود

رهروان را تو راه خواهی شد
شبروان را تو ماه خواهی شد

با تو رهرو حضور خواهد یافت
اذن دیدار طور خواهد یافت

راه با تو تمام خواهد شد
ماه با تو تمام خواهد شد
کتاب دیگر «از دیار حبیب» نوشته سید مهدی شجاعی است که رمانی برای عاشقانه‌های حبیب بن مظاهر، پیرمرد جوان شده کربلا است.
کتاب «از دیار حبیب» از دریچه‌ای تازه به موضوع عاشورا و قیام الهی امام حسین(ع) نگاه کرده است.‌ این کتاب به داستانی کوتاه در حاشیه عاشورا می‌پردازد و قهرمان داستان حبیب بن مظاهر یکی از یاران با وفای امام حسین(ع) است.
کتاب پیشنهادی دیگر «با حسین تا مهدی» نوشته سید مجتبی حسینی است که نگاهی تحلیلی به رابطه حضرت حسین(ع) و حضرت حجت (عج) دارد.
نویسنده تلاش کرده با ارائه دیدگاهی متفاوت، حرکت حضرت حسین (ع) را در ارتباط با حرکت سایر پیامبران و امامان ببیند و با بهره‌گیری از یک نگرش کل‌گرا و عمق‌نگر، روایات معصومین(ع) و سیره آن بزرگواران را بررسی کند. در این رویکرد امام حسین (ع) تنها به عنوان یک رهبر غیرتمند و پایبند به اصول و یا … دیده نشده، بلکه امام معصومی است که اراده‌ای جز مشیت خدا ندارد؛ خدایی که همه پیامبران و ائمه را مأمور حرکتی فرجام‌مند کرده است.
پیشنهاد مطالعاتی بعدی «کرشمه خسروانی» به قلم سید مهدی شجاعی است که نمایشنامه‌ای برای نقش‌آفرینی جوانمردی حضرت حسین(ع) است.
فصل‌های کتاب به اقتضای نمایشنامه بودنش پرده نامیده شده‌اند و کتاب در سه پرده ماهور، نوا و همایون سامان داده شده‌اند. چاپ سوم کتاب «کرشمه خسروانی یا مخالف بیداد به سبک همایون» را انتشارات نیستان در 174 صفحه و با قیمت 3500 تومان روانه بازار کرده است.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین