عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۴۷۸۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۸
رییس گروه هیئات مذهبی و مداحان کشور:
رئیس گروه هیئات مذهبی و مداحان کشور گفت: تربیت فرهنگی در هیئت از اهمیت بالاتری نسبت به تبلیغ فرهنگی برخوردار است و مسئولان و مدیران هیئات مذهبی باید در این امر سرمایه‌گذاری کنند.
عقیق:ابراهیم غلامرضایی، رئیس گروه هیئات مذهبی و مداحان سازمان تبلیغات اسلامی کشور با اشاره به فعالیت ۹۵ هزار هیئت رسمی دارای مجوز فعالیت در کشور اظهار کرد: هیئات مذهبی بزرگترین و پرمخاطب‌ترین تشکل مردمی کشور است که اگر این تشکل، خوب هدایت شود بازوان فرهنگی و دینی جامعه خواهد بود.

وی افزود: دشمنان اسلام و انقلاب به خوبی اثرگذاری هیئات مذهبی در سطح کشور را شناخته‌اند و سعی دارند در این حوزه نفوذ و تحریف ایجاد کنند تا اذهان مردم را از واقعیت‌های قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دور کنند.

رئیس گروه هیئات مذهبی و مداحان سازمان تبلیغات اسلامی کشور با اشاره به برخی شائبه‌ها در رابطه با دخالت این سازمان در هیئات مذهبی و حکومتی شدن این تشکل مردمی خاطرنشان کرد: هیئات مذهبی همانگونه که در اساسنامه آن هم آمده تشکلی مردمی است که خود مردم متولی آن هستند اما نظام مقدس جمهوری اسلامی بر پایه ولایت فقیه استوار است و ارائه طریق و محتوا و نظارت بر عملکرد اعتقادی هیئات مذهبی امری حاکمیتی است.

غلامرضایی تصریح کرد: هیئات مذهبی از هر لحاظ کاملا مردمی اداره می‌شود، حتی سازمان تبلیغات اسلامی برای تأثیرگذاری ییشتر این تشکل و رفع مشکلات، پشتیبانی و کاهش آسیب‌های آن توسط خود هیئات مذهبی، در هر شهرستان نیز شورای هیئات مذهبی را که منتخب هیئات مذهبی است، ساماندهی کرده است.

وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی نقش نظارت محتوایی بر عملکرد و راهبری هیئات مذهبی را دارد تا انحراف و آسیبی به هیئت وارد نشود و هیئت را از هدف و مقصود اصلی منحرف نکند و این امر نه تنها به معنای حکومتی شدن هیئات مذهبی یا دخالت حاکمیت در فعالیت آنان نیست بلکه وظیفه ذاتی حاکمیت اسلامی است.

غلامرضایی با تأکید بر اینکه ریاست سازمان تبلیغات اسلامی با حکم مستقیم ولی فقیه و حاکم اسلامی تعیین می‌شود خاطرنشان کرد: رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نماینده ولی فقیه است، لذا ارائه طریق و نظارت و راهبری هیئات مذهبی در واقع نظارت حاکمیتی بر اصول اعتقادی و محتوایی هیئات مذهبی است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران نقش نظارت را در فعالیت دینی مهم دانست و تصریح کرد: عدم راهبری صحیح فعالیت های دینی در برخی کشورهای اسلامی با حمایت دشمنان اسلام، سبب ظهور برخی گروه‌های تندرو و انحرافی همچون داعش، طالبان، فرقه‌های تکفیری شده که چهره اسلام را در جهان خشن معرفی می‌کند.

غلامرضایی با اشاره به اینکه تأکید بسیاری از هیئات مذهبی کشور بر تبلیغ فرهنگی است، اظهار کرد: تربیت فرهنگی در هیئت از اهمیت بالاتری نسبت به تبلیغ فرهنگی برخوردار است و مسئولان و مدیران هیئات مذهبی باید در این امر سرمایه‌گذاری کنند.

این مؤلف کتب دینی افزود: تربیت فرهنگی در هیئات مذهبی یعنی روحانی‌پروری، مداح‌پروری، نخبه‌پروری، مدیرپروری، قاری‌پروری و در یک کلام، تربیت فرهنگی در هیئات مذهبی یعنی اینکه نیروهای خبره با فعالیت هیئات مذهبی پرورش و به جامعه معرفی شوند.

غلامرضایی، بهترین راهکار آسیب‌زدایی هیئات مذهبی را آموزش دانست و خاطرنشان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در این راستا همایش‌ها و دوره‌های آموزشی را برای تمامی هیئات مذهبی و مداحان کشوربرگزار کرد و در این دوره‌ها و همایش‌ها، بایدها و نبایدهای عزاداری بر اساس نیاز هر شهر و آسیب‌های موجود آن منطقه تبیین شد.

رئیس گروه هیئات مذهبی و مداحان سازمان تبلغات اسلامی، عزاداری سنتی مردم آران و بیدگل را الگویی برای سایر شهرهای کشور دانست و خاطرنشان کرد: بهترین نوع عزاداری، عزاداری سنتی است که بر دل و قلب مردم می‌نشیند و هیئات مذهبی باید این نوع عزاداری را حفظ و در جهت اشاعه آن تلاش کنند.

غلامرضایی، شور و شعور را دو رکن اصلی هیئت‌های مذهبی دانست و افزود: اگر از ظرفیت هیئات مذهبی به‌ عنوان بزرگترین تشکل مردمی کشور خوب استفاده نشود، علیرغم شور حسینی موجود، شعور حسینی محقق نخواهد شد.

این کارشناس دینی، سنت عزاداری تا نیمه شب را یکی از آسیب‌های برخی هیئات مذهبی دانست و اظهار کرد: این موضوع علاوه بر اینکه گاها نماز صبح را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، سبب ایذاء و آزار و اذیت مردم می‌شود و این امر شرعا حرام است و هیئات مذهبی نباید برای یک امر مستحب، فعل حرام انجام دهند.

ابراهیم غلامرضایی، محرم را بهار قرآن دانست و اظهار کرد: به هیئات مذهبی توصیه می‌شود قرآن را در رأس فعالیت خود قرار دهند و حداقل نیم ساعت قرائت قرآن را توسط قاریان داشته باشند و وعاظ نیز آیات منتصب به امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) را در جلسات عزاداری تبیین کنند.

رئیس گروه هیئات مذهبی و مداحان سازمان تبلیغات اسلامی، خطاب به مسئولان هیئات مذهبی توصیه کرد: مسئولیت در هیئات مذهبی و نوکری اهل‌بیت(ع) هدیه‌ای الهی است و نباید این هدیه الهی را با انحراف در عزاداری امام حسین(ع) از بین ببریم.

غلامرضایی مهم ترین شاخصه مسؤلان هیئات مذهبی را اخلاص دانست و با اشاره به دیدار جمعی از هیئات مذهبی با مرحوم آیت‌الله بهجت خاطرنشان کرد: این مرجع عالیقدر در این دیدار تأکید داشتند محفل امام‌حسین(ع) جای هیئت‌بازی نیست، بلکه مسئولیت هیئات مذهبی بسیار خطیر و حساس است.

این استاد دانشگاه، مداحان اهل‌بیت(ع) را از تأثیرگذارترین قشرهای مذهبی جامعه دانست و گفت: مداحان باید با مدح و مرثیه، خدانمایی و اهل بیت نمایی کنند نه خودنمایی، خودنمایی اثر روضه و شعر را از بین می برد. بسیاری از مداحان علیرغم اینکه صوت دلنشینی ندارند اما چون اخلاص دارند مدح و روضه شان در دل اثر می‌کند.

غلامرضایی تلاش برخی مداحان را برای گریاندن مخاطب به هر قیمت نادرست دانست و خاطر نشان کرد: مداحان نباید با ذکر مطالب غلو و دروغ بستن بر اهل بیت(ع) سعی در گریاندن مخاطب داشته باشند.

وی افزود: امام حسین (ع) از همه عزاداران اخلاص می خواهد و اگر اخلاص در کار باشد، عزاداری محرم و صفر روحیه همدلی را در هیئات مذهبی تقویت می‌کند.

رییس گروه هیئات مذهبی و مداحان کشور، امر به معروف و نهی از منکر را مشخصه و سمبل محرم دانست و خاطر نشان کرد: تذکر لسانی یکی از مواردی است که باید در هیئات مذهبی توجه ویژه ای به آن شود.

ابراهیم غلامرضایی، محتوای تبلیغات محیطی هیئات مذهبی را بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: گزیده خطبه های امام حسین (ع)، احادیث دینی و آیات موضوعی می تواند در تبلیغات محیطی پیام رسان خوبی برای مخاطب باشد.

این کارشناس دینی، محرم را فرصت تبلیغی خوبی برای روحانیان و مبلغان دینی دانست و خاطر نشان کرد: مبلغان فرصت حضور جوانان در هیئات مذهبی را مغتنم شمرده و خوراک فکری مخاطب را با موضوعات متنوع و تاثیرگذار دینی و تربیتی فراهم و در قالب سخنرانی ها و خطابه ها ارائه کنند.

غلامرضایی افزود: عزاداری امری مستحب است اما دانستن احکام شرعی واجب است، لذا بیان احکام شرعی از ضروریات جلسات مذهبی است که روحانی و مبلغ دینی باید در برنامه های خود بگنجانند.

وی حضور پرشور جوانان با دیدگاه ها و گرایش های مختلف در هیئات مذهبی و جلسات امام حسین(ع) را از شاخصه های این ایام دانست و خاطر نشان کرد: اگر جوانان فرهنگ صحیح عاشورایی را درک کنند، احدی نمی‌تواند به باورها و ارزش‌های آنها تعرض کرده و اصول اسلامی و انقلابی ما را نادیده بگیرد.

یادآور می‌شود؛ شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان و پنجمین شهر مذهبی کشور است و بیش از ۱۱۰ هیئت مذهبی دارای مجوز فعالیت از اداره تبلیغات اسلامی در این شهرستان فعالیت می‌کنند.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین