عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۴۶۴۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۶
کتاب «مصباح الهدی» مجموعه‌ای از سخنان آیت‌الله حسین وحید خراسانی است که از سوی انتشارات مدرسه باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.
عقیق: حدیث کربلا و غربت سید الشهدا (ع) همواره در دل‌های غمین و محزون شیعیان و محبانش نهادینه گشته، و انوار معرفتش به حُکم «مومنان در باطن خود، معرفتی مخصوص نسبت به امام حسین (علیه السلام) دارند» در نهانخانه جان و دل اهل ایمان پرتو انداخته است؛ و از این روست که انبیای عظام الهی در این مصیبت اشک ریزان و سوخته و نالانند، چنانکه ابراهیم خلیل الله در عزای اباعبدالله (علیه السلام) از شدت حزن و اندوه بی‌تابی کرده و فرمود: «انی سقیم لما یحل بالحسین (علیه السلام)»: «من بیمارم، از آنچه بر حسین (علیه السلام) وارد می‌شود».

کتاب «مصباح الهدی» مجموعه‌ای از بیانات حضرت آیت الله العظمی حسین وحید خراسانی است که در بیست و هفت مجلس ایراد گردیده است.  این مجالس اغلب در مسجد اعظم قم برگزار شده و مخاطب آن فضلا و اندیشمندان حوزوی (اعم از مدرسین سطوح عالیه و مجتهدین) بوده، و لذا برخی فصل‌های کتاب در سطح گفتار متناسب با چنین مخاطبانی است.

فصل اول با عنوان «لرزیدن اظله عرش و گریه جمیع خلائق» به معرفی سید الشهداء در زیارت آن حضرت پرداخته و گوشه‌ای از عزاداری عالم امکان را مطرح نموده است. دومین فصل با عنوان «عینیت حقیقت محمدیه و حقیقت حسینیه» به اهمیت تبلیغ اعتقادات ناب شیعه و اهمیت محبت سیدالشهداء (علیه السلام) اختصاص یافته است.

«تربت امام حسین (ع)» سرآغاز سومین فصل است که به اسرار تربت حسینی پرداخته است. چهارمین عنوان «شناخت عاشورا» است که بیانگر اهمیت و عظمت این روز است. فصل پنجم در تبیین «دوازده مرتبه معرفت و توحید» به عظمت واقعه کربلا و معرفت به مبدا و نتیجه آن است.

«درجه مختص به اباعبدالله الحسین (ع)» در ششمین فصل مطرح شده و «اکسیر وجود امام حسین (علیه السلام)» که برترین دعوت به سوی خدا و سیر در آفاق و انفس و سبیل الله اعظم است در فصل هفتم بیان شده است. هشتمین فصل به «علم امام حسین (علیه السلام) عین علم پیامبر (صلی الله علیه و آله)» اختصاص یافته و مجلس نهم بیانگر «توحید و نبوت و امامت مرهون خون سید الشهداء (علیه السلام)» است.

«آبیاری درخت معرفت و عبادت با خون امام حسین (علیه السلام)» در فصل دهم مطرح شده، و «اشراق آفتاب اباعبدالله الحسین (علیه السلام)» و احیای قلوب و تنفس عقل با نور وحی در فصل یازدهم آورده شده است.

تبیین و تعظیم و حفظ «شعائر حسینیه» در مجلس دوازدهم گفته شده و سیزدهمین فصل درباره «وظیفه مبلغان، طلب اصلاح امت» است و مهیا نمودن زمینه اثر گذاری منبر و مراتب آغاز و پایان سخنرانی مطرح شده است.

رد شبهه وهن بودن عزاداری و مذمومیت سست نمودن شعائر حسینی در بخش چهاردهم با عنوان «مصباح هدایت و کشتی نجات» آورده شده و «دهه اربعین و چهار مرکز عوالم وجود» و مطالبی پیرامون پیامبر (صلی الله علیه و آله)، امام حسن (علیه السلام)، امام حسین (علیه السلام)، امام رضا (علیه السلام) و امام زمان (علیه السلام) در فصل پانزدهم ذکر شده است.

مقام والای زیارت در شانزدهمین فصل با عنوان «زیارت امام حسین (علیه السلام)، زیارت خدا» بیان شده، و «ختم قضیه مباهله به نَفَس سید الشهداء (علیه السلام)» در مجلس هفدهم مطرح شده است.

«اهل بیت (علیهم السلام) سبیل اعظم پروردگار» عنوان هجدهمین فصل کتاب مصباح الهدی است و فصل نوزدهم به «منزلت قمر بنی هاشم (علیه السلام) در مقام عند اللهی» اختصاص یافته است.

مقام  والای کربلا و محرم و عزا در فصل بیستم با عنوان «کربلا عرش خدا» ذکر شده و فصل بیست و یکم تحت عنوان «جراحت پلک دید از اشک بر سید الشهداء (علیه السلام)» به بیان عظمت اشک بر مصیبت آن حضرت پرداخته است. «احیا نفوس بشر» در فصل بیست و دوم مطرح شده، و غوغای عالم خلقت در عاشورا و جزای منکر فضیلت اشک در «اشک بر مصیبت سید الشهداء (علیه السلام)» در فصل بیست و سوم ذکر شده است.  فصل بیست و چهارم بیانگر حرکت یگانه سید الشهداء (علیه السلام) در «بذل خون دل» است و بیست و پنجمین فصل با عنوان «پناه فطرس ملک» به تبیین مطالبی درباره امام حسین (علیه السلام) و امام زمان (علیه السلام) پرداخته است.

فصل بیست و ششم به منزلت حضرت اباالفضل العباس (علیه السلام) اختصاص یافته و بیانگر «سلام خدا بر قمر بنی هاشم (علیه السلام)» است. آخرین فصل کتاب با عنوان «اصحاب امام حسین (علیه السلام)، ربانیون و خاصان خدا» بیانگر منازل اصحاب اباعبدالله (علیه السلام) است.

کتاب «مصباح الهدی» در 560 صفحه وزیری تدوین شده و انتشارات مدرسه باقر العلوم(علیه السلام) آن را چاپ و منتشر کرده است. برای تهیه کتاب می توانید با شماره 02537733413 – 02537744988 تماس حاصل فرمایید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین