عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۴۱۳۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹
نگاهی به پرفروش‌های محرمی «زیر بازارچه کتاب»
یکی از دلایل پرفروش شدن کتاب‌ها اتفاقات و مناسبت‌های تقویمی است و ماه محرم همیشه تاثیر خودش را بر بازار کتاب می‌گذاردف در این گزارش به پرفروش‌های کتاب‌های محرمی نگاهی کرده‌ایم.
عقیق:«زیر بازارچه کتاب» در هفته سوم مهر 94 بوی محرم گرفت و بخش قابل توجهی از کتاب‌های پرفروش این هفته شامل کتاب‌های مرتبط با واقعه عاشورا بود. این رویه‌ای است ثابت که مناسبت‌های تقویمی در باراز کتاب نیز تاثیر می‌گذارند، نکته جالب توجه در این کتاب‌ها، تکرار کتاب‌هایی است که اغلب پرفروش می‌شود و نشان می‌دهد که کتاب خوب همیشه پرفروش می‌شود.
از این رو در این گزارش به معرفی اجمالی کتاب‌هایی که طی هفته گذشته در کتاب‌فروشی‌ها پرفروش شده بودند پرداخته‌ایم.

*کاهش قیمت یک کتاب آن را پرفروش کرد
«نامیرا» داستانی شخصیت‌محور است؛ رمانی با خرده روایت‌هایی از تغییر روش، هدف، آرزو و عاقبت آدم‌ها. این روزگار است که آدم‌ها را در محک انتخاب شدن و انتخاب کردن می‌گذارد و نویسنده‌ نامیرا فقط تصویرساز صادق این رویدادهاست. نویسنده‌، کتاب را به سبک رمان‌های کلاسیک با شروعی آرام آغاز می‌کند، تصویرسازی می‌کند، شخصیت‌ها را یک‌به‌یک وارد داستان می‌کند، آن‌ها را معرفی می‌کند و با داستان پیش می‌برد. «نامیرا» اسیر اختلاف روایت‌های تاریخی نشده و البته از عقبه‌ تحقیقی درستی بهره برده است. این کتاب را صادق کرمیار نوشته است.
شاید دلیل اصلی‌ای که این کتاب توانسته پرفروش شود کاهش قیمت این کتاب از 17 هزار تومان به 6 هزار تومان باشد و همین موجب استقبال مخاطبان از آن شده است.

*نَفَس آیت‌الله العظمی بهجت در بازار کتاب دمیده شد
«رحمت واسعه» عنوان کتابی است که از سوی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس‌سره با در نظر گرفتن اهمیت ویژه این موضوع، با محوریت موضوع حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام و واقعه عظیم عاشورا، برگرفته از گفتار و سیره آن عالم عارف منتشر شده است.
این کتاب با توجه به مدت زمان اندکی که از ورودش به بازار کتاب می‌گذرد اما توانسته مورد توجه قرار بگیرد و در میان پرفروش‌های برخی کتابفروشی‌ها خودنمایی کند.

*رمان نویسنده سنی‌مذهب پرفروش شد
«شهید عشق» رمانی است که نویسنده سنی‌مذهب اهل ترکیه در ارتباط با قیام عاشورا نگاشته که مورد توجه مخاطبان در کشور ترکیه قرار گرفته است. این اثر در 16 چاپی که در کشور ترکیه از آن منتشر شده، بیش از 250 هزار نسخه فروش داشته است.
این اثر ماجرای کربلا را از دریچه‌ای کاملا متفاوت از آنچه تاکنون بدان نگاه شده و در قالب یک رمان مورد بررسی قرار داده است. نویسنده «شهید عشق» با نگاهی که تلفیقی از عرفان اسلامی، تاریخ اسلام و شرایط اجتماعی دوران امامت امام حسین (ع) است، تلاش نموده تا از دیدگاه شاهدی زنده و از بعد انسانی و احساسی به بررسی و انعکاس واقعه کربلا پرداخته و به خوانندگان خود منعکس نماید. «شهید عشق» کتابی است که انتشارات کتابستان معرفت راهی بازار کتاب کرده است.

*خادم ارباب کیست؟
کتاب «خادم ارباب کیست» به قلم سیدعلی اصغر علوی از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده است. نگارنده در ابتدای کتاب با عنوان «پیش نوشتی برای منشور خادمین هیأت» آورده است: به جای نوشتن از اساسنامه و شرح وظایف و رسالت برای خادمین هیأت، کافیست خادم خود امام حسین (علیه السلام) معرفی شود.
خادمی که عمری پا به پای امام زیسته و آئین نوکری آموخته و هم البته می‌آموزد. کسی که با امام به کربلا آمده و خون سیاهش با خون‌های مطهر اصحاب عجین شده است. همان غلامِ سیاه اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، جناب جَوْن (علیه السلام) …
این کتاب نیز از جمله کتاب‌هایی است که پس از انتشارش توانسته به جایگاه خوبی دست پیدا کند.

*کربلا مبارزه با پوچی‌ها
کتاب حاضر حاصل مجموعه‌ای از سخنرانی‌های علی‌اصغر طاهرزاده است که تحت ‌عنوان «کربلا؛ مبارزه با پوچی‌ها» در محرم سال‌های 1419 و 1420 ق (1377 و 1378 ش) بیان و از نوار پیاده شده است.
در عین تنظیم و ویرایش، سعی بر آن بوده که فضای سخنرانی و حالت حضوری آن محفوظ بماند، تا خواننده صِرفاً نظاره‌گر حادثه نباشد، بلکه خود را در صحنه و در کنار امام‌حسین(ع) و سایر یاران حضرت احساس کند.
کربلا واقعه‌ای است که پس از توجه به متن تاریخی آن، باید به بررسی ریشه‌ها و نتایج آن پرداخت. زیرا تحلیل هر حادثه‌ای نتیجه حقیقی آن‌ را به ما ارائه می‌دهد. لذا کتاب حاضر صِرفاً به نقل حادثة کربلا نپرداخته، بلکه سعی بر نگرش تحلیلی به واقعه دارد. در کتاب سعی شده به بسیاری از سؤالاتی که ممکن است نسبت به حادثة کربلا پیش آید، جواب داده شود. این کتاب از سوی انتشارات «لب‌المیزان» راهی بازار کتاب شده است.

*ویرایشی دیگر از نفس‌المهموم به روایت «کتاب آه»
«کتاب آه» حاصل بازخوانی و ویرایش مقتل «نفس المهموم» اثر حاج شیخ عباس قمی است. کتابی که اغلب نقل‌های صحیح مقاتل و کتب تاریخ را در خود گرد آورده و جزءجزء حادثه شهادت حسین بن علی(ع) را از 6 ماه پیش تر تا روز حادثه عاشورای حسینی ثبت کرده است. «نفس المهموم» بیش از 50 سال پیش به فارسی ترجمه شده است.
حجازی در مقدمه «کتاب آه» می‌نویسد: من در این بازخوانی، خط حادثه را پررنگ کردم و به ترتیب و توالی وقوع حادثه‌ها دقت کردم و و گشتم آدم‌هایی را که اسمشان در اول حادثه یک چیز بود و در اثنای حادثه یک چیز و در انتها یک چیز دیگر، یکی کردم و نقل‌های پراکنده در جای جای کتاب را تجمیع کردم و رد نقل‌هایی را که با هم نمی‌خوانند، در کتاب های دیگر گرفتم تا نقل معقول تر و مشهودتر را بیاورم و تاریخ‌ها را همخوان کردم. این کتاب را انتشارات جام طهور منتشر کرده است.

*شرح سفر!
«پنجره‌های تشنه» شرحی است بر آنچه در جریان سفر 18 روزه انتقال ضریح مطهر حرم امام حسین (ع) از قم به کربلا گذشته است.
این کتاب، روزنوشت‌های مهدی قزلی از چگونگی همراه شدن با این کاروان و آنچه در طول این 18 روز دیده است را شامل می‌شود که در نوع خود تجربه‌ای بکر و تکرار ناپذیر به نظر می‌رسد. «پنجره های تشنه» روایتی است جزیی‌نگر و بسیار ساده که نمایانگر وسواس نویسنده در مورد ثبت جزیی‌ترین رفتارهای و رویدادهایی است که در طول این سفر رخ داده است. این کتاب را انتشارات سوره مهر راهی بازار کتاب کرده و اربعین سال گذشته از تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب نیز رونمایی شد.

*مقارنه دو سخنرانی از سال‌های دور
کتاب «قیام حسینی»، مقارنه دو سخنرانی رهبر انقلاب در سال‌های 1361 و 1363 با موضوع علت قیام عاشورا است که از سوی «موسسه فرهنگی ایمان جهادی(صهبا)» روانه بازار نشر شده است.
تحلیلی که رهبر انقلاب از علت قیام امام حسین (ع) ارائه می‌دهند، آن‌قدر شیوا، مستدل، منطقی، دقیق و کاربردی است که گفتار پنجم از سلسله گفتارهای صهـبا، با عنوان «قیـام حسینی»، به این موضوع اختصاص یافته است. سخنرانی سال 1361 در توضیح و تحلیل قوی‌تر است و دیگری در مثال‌ها و روایات تاریخی.

*پای درس مرحوم آقا مجتبی تهرانی
کتاب «خلاصه مباحث سلوک عاشورایی»، گزیده‌ای از مباحث مطرح شده توسّط مرحوم حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی است که در ایّام محرّم و صفر سال‌های اخیر در جلسات عمومی ایراد شده است. این مباحث، بررسی عالمانه و دقیق و چندبُعدی گوشه‌هایی از حرکت عظیم و جهانی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است که در نوع خود کم نظیر بوده و در برخی موارد، کاملاً بی سابقه است.

*اشک باید رازدار باشد
«اشک باید رازدار باشد» در برگیرنده گزیده‌ای از بیانات رهبر فرزانه انقلاب پیرامون محرم الحرام و نهضت عاشورای حسینی که بین سال‌های 1361 تا 1385 و در جمع‌های مختلف مبلغان دینی، مداحان اهل بیت(ع)، واعظان و خطیبان و قشرهای مختلف مردم است. این کتاب را انتشارات میراث اهل قلم منتشر کرده است.

*توصیه‌های امام خمینی(ره) به هیات‌های مذهبی
کتاب «قیام اشک» سخنان و توصیه‌های امام خمینی (ره) به هیات‌های مذهبی است. اگر امام خمینی (ره) زنده بودند و به رسم این سال‌های بیت رهبری، جلسه‌ای با مداحان اهل بیت (ع) برگزار می‌شد، چه توصیه‌هایی به منبری‌ها و مداحان و هیات‌های حسینی می‌کردند؟ قیام عاشورا را چگونه ترسیم و تبیین می‌کردند؟ از هیأتی‌ها چه می‌خواستند؟ پاسخ این سوالات را از زبان خود امام (ره) در کتاب «قیام اشک» بخوانید. این کتاب از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است.

*آذرخشی دیگر از آسمان کربلا» در بازار کتاب
کتاب «آذرخشی دیگر از آسمان کربلا» بخشی از سخنرانی‏‌های آیت‌الله مصباح یزدی است که در ایام محرم سال 1421 ایراد شده است. برخی از محورهای مورد بحث عبارت است از: شبهاتی پیرامون عاشورا و بزرگداشت آن، در این قسمت از علل گرامی‏داشت عاشورا و عزاداریِ امام حسین علیه‏ السلام و روش‏ های عزاداری بحث می‏‌شود. زمینه‏‌های قیام عاشورا، در مباحث این بخش پیشینه تاریخی واقعه عاشورا و زمینه‏‌های اجتماعی انحراف جامعه و عوامل انحراف عمل‏کرد معاویه و علل انفعال جامعه در برابر فعالیت‏‌های معاویه بررسی شده است. هدف قیام، در این بخش پس از بحث از مفهوم اصلاح و تصریح به این حقیقت که هدف اصلی قیام امام حسین علیه‏ السلام اصلاح مفاسد بوده است، درباره اموری چون اصلاح مطلوب و امر به معروف مطالبی عرضه شده است. این کتاب را انتشارات موسسه امام خمینی(ره) منتشر کرده است.

*احیای سنت مقتل‌خوانی به روایت آقاتهرانی
مرتضی آقاتهرانی در جدیدترین اثر خود به سراغ مقتل‌نویسی رفته و مقتلی خاص حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) به رشته تحریر درآورده است. ایشان که پیش از این «یاران شیدای حسین بن علی علیه‌السلام» را در کارنامه عاشورایی خود داشته و با استقبال بی‌نظیر مخاطبان مواجه شده بود، این‌بار با هدف احیای سنت حسنه مقتل‌خوانی ظهر عاشورا، در یک اثر متفاوت و مستند از نظر منابع، نیمروزی از حیات حسین بن علی علیه‌السلام – از صبح عاشورا تا لحظه شهادت – را روایت کرده است.
حجت‌الاسلام آقاتهرانی که خود سال‌هاست اهتمام جدی به مقتل‌خوانی ظهر عاشورا دارد، در مقدمه کتاب، انگیزه اصلی خود را برای نگارش تازه‌ترین اثر خود، احیای سنت حسنه مقتل‌خوانی ظهر عاشورا عنوان کرده و مخاطب اصلی این اثر، روحانیون، مبلغان دینی و مداحان اهل بیت علیهم‌السلام هستند که می‌توانند با تکیه بر یک متن مستند، این سنت حسنه را احیا کنند. از نظر ظاهری نیز این کتاب در راستای سهولت این امر طراحی شده و این کتاب از سوی انتشارات برادر شهیدم راهی بازار کتاب شده است.

*روایت‌های زرویی از ماه بنی‌هاشم همچنان پرفروش‌
«ماه به روایت آه» عنوان اثر ابوالفضل زرویی نصرآباد و روایت او از زندگانی و شخصیت حضرت ابوالفضل العباس(ع) – ماه بنی هاشم – است. نویسنده در این کتاب کوشیده تا از زبان دوازده راوی، ناگفته‌هایی از قبل و بعد از شهادت پرچمدار کربلا را با امانتداری، پایبندی به مستندات تاریخی و روایی و پرهیز از اغراق، روایت کند. بر خلاف انتظار، در کتاب به شکل و شیوه ی شهادت حضرت ابوالفضل(ع) اشاره‌ای نشده و نویسنده عمده همت خود را صرف بازگویی و رازگشایی از اموری کرده که با وجود جذابیت برای مخاطب، متاسفانه کمتر بدان ها پرداخته شده است.یکی از جذابیت‌های این کتاب، ذکر تاریخ شمسی تمامی رخدادهاست که خواننده فارسی زبان را با زمان وقوع حوادث در روز و ماه و سال هجری شمسی آن وقایع آشنا می‌کند.

*سیدمهدی شجاعی و نثر دینی او انتخابی برای همیشه
«کتاب پدر، عشق و پسر» دیگری از سید مهدی شجاعی است که در آن فرازهایی از زندگی حضرت علی‌اکبر بن الحسین علیهما السلام به تصویر کشیده می‌شود. وقایع از زاویه‌ اول شخص و از زبان اسب آن حضرت یعنی «عقاب» روایت می‌شود و مخاطب راوی در داستان، لیلی بنت ابی‌مرّه مادر گرامی حضرت علی‌اکبر (ع) است.

* مقتل لهوف همیشه پرفروش
قتل «لهوف» نوشته «سید ابن طاووس (ره)» یکی از کتاب‌های پرفروش در زمینه کتب عاشورایی است. ترجمه کتاب «لهوف» انتشارات «نبوغ» از روی نسخه‌ای به تحقیق شیخ فارس تبریزیان (حسون) چاپ انتشارات اسوه صورت گرفته است و سعی شده ترجمه‌ای روان و مطلوب داشته باشد. مترجم در این اثر ترجمه عنوان‌های مثنوی را انتخاب کرده به نوعی که با این کار راه دستیابی به مقتل مورد نظر را فراهم کرده است.



منبع:فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین