عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۸۱۳
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۶
یک عضو مجلس خبرگان رهبری در مازندران معتقد است در دهه اول محرم باید امر به معروف و نهی از منکر را آموخت.
عقیق:ماه مُحَرّم یا محرم‌الحرام نخستین ماه تقویم اسلامی (هجری قمری) و به اعتقاد مسلمانان از جملهٔ ماه‌های حرام است. ‌همان‌گونه که پیش از ظهور اسلام، در دوره جاهلیت، جنگ و خونریزی در این ماه‌ها ممنوع بود، پیامبر اسلام نیز همان را تأیید کردند. محرم نخستین ماه از ماه‌های دوازده گانه قمری و یکی از ماه‌های حرام است که در دوران جاهلیت و نیز در اسلام، جنگ در آن تحریم شده بود.
آیت‌الله علی معلمی عضو مجلس خبرگان رهبری در مازندران در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که «فرا رسیدن ماه محرم و دهه اول آن فرصتی برای باز‌شناسی و برای رسیدن به هدف نهضت و قیام سالار شهیدان اباعبدالله‌الحسین(ع) است، اظهار کرد: هدف آقا اباعبدالله(ع) مقابله با ظلم و قدرت استکباری زمان و دفاع از ارزش‌های دین خدا بود در این مسیر بود که آن همه مصائب سنگین را را تحمل کرد.
وی افزود: با توجه به مصائبی که اهل بیت(ع) تحمل کردند، سزاوار است مومنین عزادار باشند و با توجه به هدفی که تعقیب می‌کردند لازم است آن هدف شناسایی و در زندگی روزمره رعایت شود.
وی به دهه اول عاشورا به عنوان دهه امر به معروف اشاره کرد و گفت: سالار شهیدان فرمودند که هدفم امر به معروف و نهی از منکر است و آیا نمی‌بینید حق علیه باطل شد. امام حسین(ع) برای دفاع از حق و برای زدودن باطل مقابله کرد. حتی در این زمینه استقامت و پایداری کرد، تا این‌که تاریخ بشریت را عزادار خود ساخت.
امام جمعه قائم‌شهر ادامه داد: هر کس بشناسد اباعبداالله را و از هر نژاد و اندیشه‌ای که باشد اگر از هدف و مصایب او را باخبر شود قطعا برای او اشک خواهد ریخت.
وی با اشاره به این‌که «این ایام فرصتی است برای پی بردن به این مسائل مهم و تاریخی که در همه ادوار جریان دارد است»، خاطرنشان کرد: وظیفه علاقه‌مندان به اباعبدالله است که حق را حمایت کنند.
وی با اشاره به این‌که «مراسم عزاداری و باید به گونه‌ای باشد که معنویت عزاداری را حفظ کند»، تأکید کرد: آرایش مراسم نباید از معنویت آن بکاهد و صورت ظاهری سرگرم‌کننده بینندگان شود. مراسم عزاداری و حتی نوحه و مرثیه خوانی باید به گونه‌ای باشد که حامل پیام آقا اباعبدالله باشد.
این عضو مجلس خبرگان هم‌چنین با اشاره به این‌که «محرم برای همه اهل ایمان درس زندگی است»، تصریح کرد: سزاوار است متصدیان امر عزاداری از ورود چیزهایی که موجب غفلت از پیام عاشورا می‌شود خودداری و حرمت عزای امام حسین(ع) را حفظ کنند.


منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین