عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۴۷۷
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
دهه اول محرم برگزار می شود؛
بزرگترین عزاداری منظم عاشقان اباعبدا...الحسین (ع) در حرم مطهر رضوی با ساماندهی هیأتهای مذهبی و زائران بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) از هفته آینده در مشهد مقدس برگزار می شود.
عقیق:معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، با اعلام این مطلب در نشست خبری با اصحاب رسانه هاگفت: آستان قدسی علی بن‌موسی‌الرضا(ع) با فرارسیدن ماه محرم و ایام شهادت اباعبدا... الحسین(ع) ویژه‌برنامه‌های گسترده‌ای متناسب با این ایام در نظر گرفته تا فضای لازم را برای سوگواری زائران و عاشقان حضرت فراهم سازد.

  اهتزاز پرچم عزا بر فراز گنبد حرم مطهر رضوی
حجت الاسلام حسینی همچنین از تعویض پرچم گنبد و پوشش ضریح منور حضرت رضا(ع) همزمان با فرارسیدن ماه محرم خبر داد و گفت: در آخرین روز ذی الحجه، پرچم گنبد و پوشش ضریح حرم مطهر رضوی طی مراسمی خاص با حضور خادمان بارگاه امام رضا(ع) و قرائت صلوات خاصه و مرثیه‌سرایی مداحان اهل بیت(ع)و عزاداری زائران و مجاوران تعویض می‌شود.
وی افزود: در این مراسم پرچم گنبد مطهر رضوی به نشانه آغاز محرم تعویض شده و به رنگ مشکی در ‌می‌آید و این پرچم تا سوم ربیع (سه روز پس از شهادت امام رضا(ع)) بر گنبد بارگاه منور رضوی برافراشته خواهد بود.

  اعلام عزای سالار شهیدان در آیین سنتی «صلات»
وی با اشاره به حضور پررنگ خادمان بارگاه منور رضوی در اقامه عزای سالار شهیدان در ایام محرم و صفر افزود: مراسم سنتی و معنوی «صلات» روز اول محرم‌الحرام با حضور زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی توسط خادمان رضوی برگزار می‌شود.
به گفته حسینی، این مراسم هرساله به عنوان اعلام عزای سالار شهیدان در حرم مطهر حضرت رضا(ع) با شکوه خاصی در حضور زائران و عاشقان اهل بیت علیهم السلام برگزار می‌شود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: افزون بر
 مرثیه سرایی مداحان و ذاکران در این آیین، خادمان بارگاه منور رضوی(ع)بر بلندای گلدسته‌های صحن آزادی، شعر معروف محتشم کاشانی (باز این چه شورش است که در خلق عالم است ) را همخوانی می‌کنند.

  تسلیت یابن الحسن، تسلیت
 یابن الحسن
وی درباره ویژگی‌های اجرای این برنامه اظهار داشت: در این مراسم براساس سنت هر ساله، صبح نخستین روز از ماه محرم، خادمان حرم مطهر رضوی در رواق دارالحکمه گرد آمده و پس از تلاوت قرآن کریم و مرثیه‌سرایی، با طنین انداز کردن نوای«این هلال ماه غم، یا هلال زینب است، اهل عالم را همه واحسینا برلب است، تسلیت یابن الحسن، تسلیت
 یابن الحسن»، به سوی گلدسته‌های حرم ملکوتی امام هشتم(ع) حرکت می‌کنند.
در آستانه ماه محرم ویژه برنامه آیین صلات خوانی و مراسم تعویض پرچم گنبد منور و پوشش ضریح مطهر رضوی از ساعت 30/15 تا 17 روز چهارشنبه 22 مهر(امروز) در صحن آزادی برگزار می‌شود.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه تعویض پرچم گنبد منور و پوشش ضریح مطهر رضوی در طول سال در سه نوبت برگزار می‌شود، افزود: در ایام عزا رنگ پرچم و پوشش مشکی و در ایام اعیاد و شادمانی اهل بیت(ع) و سایر ایام سال به رنگ سبز است.

  حضور زائران و مجاوران در عزاداری اهل بیت(ع)
وی تأکید کرد: همه ساله در سه تاریخ 30‌ ذی‌الحجه، سوم ربیع‌الاول و اول ذی‌القعده مراسم تعویض پرچم بارگاه منور رضوی به‌صورت رسمی در حرم مطهر رضوی با حضور خادمان، زائران و مجاوران رضوی برگزار می‌شود.
وی افزود: در مراسم فوق حجت‌الاسلام حسین حلوائیان در ارتباط با موضوع استقبال از ماه محرم، شناخت ابعاد عاشورا و درک فضایل معنوی این ماه سخنرانی می‌کند و در ادامه علی ملائکه از مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به عزاداری و مرثیه‌سرایی می‌پردازد.

  پخش زنده عزاداری حرم امام رضا(ع)
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی همچنین گفت: مراسم عزاداری و سخنرانی‌های مذهبی صحنها و رواقهاي حرم مطهر رضوي از اتاقهای گفت و گوی مرکز اطلاع رسانی آستان قدس و نیز «رضوی. تی. وی» آستانه مقدس و برخی شبکه‌های سيماي جمهوري اسلامي ايران به طور زنده پخش خواهد شد.
وی افزود:بر اساس تقاضای رسانه‌های بین المللی، افزون بر صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، اتحاديه راديو و تلويزيونهاي كشورهاي اسلامي نيز بخشی از مراسم را براي شبكه‌های بين المللي از جمله شبكه هاي كربلا، الاشراق، الغدير، الصراط، onfour تركيه، هدهد فارسي و عربي، ثامن و هدايت انگليسي به صورت زنده و مستقيم روی آنتن خواهند برد.

  آماده برگزاری عزاداری حسینی هستیم
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی نیز با تأکید بر تعامل بین زائران و خادمان بارگاه منور رضوی برای فضایی توأم با آرامش و امنیت گفت: با حضور خادمان بارگاه منور رضوی در هیأتهای مذهبی و اجرای موقوفات مربوط به عزاداری سید الشهدا(ع) در حرم ثامن الحجج(ع) آماده برگزاری هر چه باشکوهتر عزاداری حسینی در حرم مطهر رضوی هستیم. سیدخلیل منبتی، با تاکید بر تعامل هر چه بیشتر و سازنده با هیأتهای مذهبی ایرانی و خارجی خاطرنشان کرد: توسعه فرهنگ عزاداری و چگونگی تشرف عزاداران به حرم مطهر، اعزام سخنران و مداح به مساجد و حسینیه‌های سطح شهر، مراسم تقدیم پرچم متبرک به هیأتهای مذهبی و تکریم پیرغلامان سیدالشهدا(ع) از برنامه‌های تدارک دیده شده ویژه ایام عزاداری سید و سالار شهیدان در حرم مطهر رضوی است.

  فرصتهای هم افزایی و هماهنگی
وی با اشاره به اینکه با ایجاد فرصتهای جدید حرکتهای گسترده و برجسته ای انجام خواهد شد، عنوان کرد: رویکرد جدید آستان قدس رضوی، موجب هم افزایی و هماهنگی بیشتر شده و فرصتها و ظرفیتهای بی‌نظیری را به وجود آورده است.
وی اختصاص فضای ویژه برای زائران آذری زبانی که در ایام محرم و صفر به حرم مطهر رضوی مشرف می شوند، اجرای برنامه‌های فرهنگی در هیأتها و حسینیه‌ها، پذیرایی هر شبانه روز پنج هزار شام و صبحانه واقامت کاروانهای پیاده را از جمله تلاشهای آستان قدس رضوی برای برگزاری شایسته عزاداری امام حسین (ع)توصیف کرد.


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین