عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۳۱۱
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۸
درمحضرمراجع
طبق نظر مراجع تقلید شخصی که در حال احرام از دنیا رفته حنوط ندارد.
عقیق:پاسخ مراجع عظام تقلید به چند سئوال فقهی پیرامون نحوه تدفین و نیز تعلق گرفتن حق بیمه جانباختگان منا را تقدیم می‌کند.

*تفاوت تجهیزمیتی که در مسیر حج از دنیا برود با بقیه اموات
می‌دانیم در مورد میت، پنج عمل لازم است: 1- غسل؛ 2- حنوط (مالیدن کافور به مواضع هفتگانه بدن که در سجده بر زمین گذاشته می‌شود)؛ 3- کفن؛ 4- نماز؛ 5- دفن.
افرادی که از نظر احکام پنج‌گانه تفاوتی ندارند.
فقط یک استثنا در این زمینه وجود دارد و آن این است که چنانچه شخصی در حال احرام بوده و از دنیا رفته، نباید او را «حنوط» نمود.

*مجروحین و تفاوت آنان با افراد سالم در انجام اعمال حج  
کسانی که در حال انجام مناسک، مجروح یا بیمار شده‌اند، با اشخاص سالم تفاوتی ندارند، از این جهت که موظف به اتمام اعمال خود می‌باشند؛ چراکه قرآن مجید، ناقص گذاشتن مناسک را جایز ندانسته و می‌فرماید: و أتمواالحج‏ والعمرة لله‏  بقره/196
تفاوت این افراد با اشخاص سالم در این است که انسان غیرمعذور موظف می‌باشد اعمالش را خودش انجام دهد، ولی شخص معذور هر مقدار از اعمال را که بتواند خودش انجام می‌دهد و آن بخش از افعال را که توانایی ندارد، نایب می‌گیرد.

 *حق بیمه:
می‌دانیم اشخاصی که از ایران عازم حج می‌شوند «بیمه» هستند. اینک سؤال این است که پولی که جهت بیمه پرداخت می‌شود، از آن کیست؟
پاسخ: چنانچه شخص بیمه‌شده زنده است، امتیازات بیمه به خود شخص بیمه‌شده تعلق می‌گیرد، اما اگر شخص بیمه‌شده از دنیا رفته است، آنچه پرداخت می‌شود، «دیه» محسوب شده و به ورثه می‌رسد.

تنظیم: حجةالاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی


منبع:حوزه
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین