عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۱۵۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹
در آستانه ایام سوگواری سالار شهیدان برگزار می شود؛
آیین طشت گذاری اردبیلی ها در آستانه ایام سوگواری سالار شهیدان، امام حسین علیه السلام، یک شنبه، نوزدهم مهرماه در مسجد امام زمان (عج) تهران برگزار می شود.
عقیق:آیین طشت گذاری اردبیلی های مقیم تهران، در آستانه سوگواری سالار شهیدان، امام حسین علیه السلام، یک شنبه، نوزدهم مهرماه از ساعت 14 در مسجد امام زمان (عج) تهران برگزار می شود.
در این مراسم، حاج حسین هوشیار، منصور زمان شعار و تعدادی دیگر از مداحان ترک زبان به مدیحه سرایی و مرثیه سرایی در عزای حضرت اباعبدالله علیه السلام و خاندان و یارانش می پردازند.
این آیین سنتی، در مسجد امام زمان (عج) (آق قلعه) در میدان راه آهن، 20 متری جوادیه، کوچه شهید حاتمی برگزار می شود.
آیین تشت‌گذاری یکی از قدیمی ترین سنت ها و مناسک  ایرانیاست که جمع کثیری از مردم ترک زبان، با این آیین، سوگواری های محرم را شروع می‌کنند. این مراسمی سنتی عمدتا در شهرستان ادربیل برگزار می‌شود؛ و طشت‌های آب را که رمزی ازفرات ا ست در مساجد وحسینیه ها  می‌آورند و این سنت به پیروی از اقدام امام حسین علیه السلام و یادآور رفتار جوانمردانه او در مقابل سپاه حر است که به روایتی آن حضرت، در روز ۲۷ ذی حجه، آب مشک ها را در تشت ها ریخته و تمام لشکر حر و اسبان آنها را سیراب کردند.
آیین تشت گذاری در استانهای ترک زبان، از ریشه دارترین آیین های محرم است که در روزهای پایان ماه ذی الحجه برگزار می‌شود و در حقیقت، آماده شدن حسینیان برای برگزاری مراسم سوگواری سالار شهیدان است.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین