عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۶۹۳
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
تقرب و نزدیکی به خدا غایت آروزهای انسان مومن است که راه های مختلفی دارد؛ امام رضا (ع) راهی آسان برای برآورده شدن این آرزو توصیه کرده اند.
عقیق: سجود یکی از برترین حالت آدمی است که که به زیبایی عبد بودن بنده را به تصویر می کشد. برای همین است که به کرات در قرآن بر آن توصیه شده و خداوند در آیه 77 سوره مبارکه حج می فرماید: «اى كسانى كه ايمان آورده ايد! ركوع كنيد و سجده كنيد و پروردگارتان را بپرستيد و نيكى كنيد شايد رستگار شويد».
پیامبر اکرم (ص) نیز می فرمایند: «زمينى كه مؤمن بر آن سجده مى كند نورش تا آسمان مى رود.»
امیرمومنان علی (ع) فرموده اند: «[بنده را] به خداى سبحان نزديك نكند مگر سجود و ركوع بسيار.»
امام رضا (ع) می فرمایند: «نزديكترين حال بنده به خداوند عزّ و جلّ زمانى است كه در سجود است و اين سخن خداوند تبارك و تعالى است، آن جا كه مى فرمايد: «سجده كن و [به خدا] نزديك شو» .
پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «اگر مى خواهى خداوند تو را با من محشور فرمايد، در پيشگاه خداى واحد قهّار سجده طولانى كن.»
امیرمومنان علی (ع) نیز در این باره فرموده اند: «سجده را طول دهيد؛ زيرا هيچ چيز براى ابليس سخت تر و نا خوشايندتر از اين نيست كه فرزند آدم را در حال سجده ببيند؛ چرا كه به او فرمان سجده كردن داده شد، اما سرپيچى كرد.»
امام صادق (ع) می فرمایند: «سجده كردن بر تربت حسين عليه السلام حجاب هاى هفتگانه را از هم مى دَرد.»
البته در مواردی نیز از سجده نهی شده است همچون زمانی که انسان برای ریا سجده می کند، آنچنان که امیرمومنان علی (ع) در این باره می فرمایند: «رسول خدا صلى الله عليه و آله مردى را ديد كه پيشانى اش زخم شده است. فرمود: «هركه در صدد غلبه بر خدا بر آيد، خداوند او را مغلوب كند و هركه از دَرِ فريب با خدا درآيد، خداوند فريبش دهد . چرا پيشانى ات را از زمين دور نمى دارى و چرا صورتت را زشت كرده اى؟!»

پی نوشت ها:
بحارالانوار
مستدرک الوسائل
خصال
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین