عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۱۶۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶
سیدیحیی یثربی؛
مترجم و مفسر قرآن کریم گفت: جهان هستی هیچ گاه بدون امام نخواهد بود، تا جهان باقی است خداوند برای انسان‌ها امامی تعیین کرده که اطاعت از او سبب سعادتمندی و مخالفت با او سبب شقاوت است.
عقیق:سید یحیی یثربی استاد بازنشسته فلسفه درباره کتاب «فلسفه امامت» که به چاپ پنجم رسیده است، عنوان کرد: در مکتب تشیع امامت اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد و در واقع اصل اعتقادی پیروان اسلام محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امامت مربوط به استعداد ویژه‌ای است که محصول عنایت خداوندی است، توضیح داد: بنابراین اکتساب امامت توسط مردم معنایی ندارد، چرا که امام امدادهای غیبی و الهام آسمانی دریافت می‌کند و چنین چیزی اکتسابی نیست بلکه براساس شایستگی و استعداد خود فرد توسط خداوند اعطا می‌شود.

یثربی با بیان اینکه امام دارای عصمت از گناه و خطا است، توضیح داد: بنابراین در هر عصری عادل‌ترین و با تقواترین فرد به عنوان امام انتخاب می‌شود چرا که فضیلت آن را کسب کرده است و کارهای خارق‌العاده‌ای نیز به می‌تواند در قالب معجزه و کرامت داشته باشد.

وی در ادامه توضیح داد: جهان هستی هیچ گاه بدون امام نخواهد بود چرا که تا جهان باقی است دنیا هم بدون امام نیست بنابراین اطاعت از این امام سبب سعادتمندی و مخالفت با او سبب شقاوت ما خواهد بود.

این استاد بازنشسته فلسفه درباره تفاوت‌های بین نبی و امام توضیح داد: همانطور که در این کتاب نیز توضیح دادم امامت باطن نبوت است و به اعتقاد امام رضا (ع) یک تفاوت بین نبی و امام این است که مقام نبوت ملک را مشاهده کرده و سخن گفته است اما امام کلام ملک را می‌شوند اما او را نمی‌بیند.

وی با اشاره به اتصال بین نبی و امام گفت: امامان وارثان به حق کتب انبیا هستند، چرا که از همه کتاب‌های آسمانی نازل شده آگاه هستند چنین نکته‌ای در احادیث ما نیز به کرات تکرار شده است.

وی با تأکید بر برخی نکاتی که در کتاب فلسفه امامت نیز آمده است، گفت: مباحث مربوط به فلسفه امامت و شبهات در این زمینه و ویژگی‌های امام در این کتاب تشریح شده است امامان مترجمان وحی و شریک نبی اکرم (ص) هستند.

یثربی با اشاره به اینکه دیدن کرامت از امامان هیچ گاه خلاف عقل و منطق نبوده است، گفت: کراماتی از جمله حرکت درخت توسط حضرت موسی بن جعفر (ع)، عصار در دست امام محمدتقی (ع)، اعجاز ید بیضاء توسط امام رضا (ع)، شفای بیمار و غیب گویی و ... در تاریخ درباره ائمه (ع) ثبت شده است.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین