عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۹۴۷
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۷
بنابر تصریح قرآن و روایات قیامت روزی است که بندگان سخت به رحم و مهربانی خداوند نیاز دارند اما تنها کسانی خاص از این عطوفت بهره مند می شوند.
عقیق:مهربانی و دلرحمی از صفات پسندیده و مورد توصیه و سفارش اسلام است که علاوه بر دیگران، برای شخص مهربان نیز برکات و عوایدی دارد.
پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «خداى رحمانِ خجسته و والا، به مردمانِ دلرحم رحم مى كند. به ساكنان زمين رحم كنيد تا آن كه در آسمان است به شما رحم كند.»
ایشان همچنین می فرمایند: «هر كه حتى به لاشه گنجشكى رحم كند، خداوند در روز قيامت بر او رحم آورد.»
از رسول خدا (ص) است که: «سوگند به آن كه جانم در دست اوست، وارد بهشت نمى شويد تا اينكه به همديگر رحم كنيد.» عرض كردند: اى رسول خدا! همه ما دلرحم و مهربانيم. حضرت (ص) فرمودند: «نه اينكه به يك فرد خاصى رحم كنيد بلكه به عموم مردم رحم و مهربانى كنيد، به همه مردم رحم كنيد.»
علاوه بر این، در آموزه های دینی ما حتی کسانی که مستحق مهربانی و دلرحمی هستند نیز تصریح شده اند.
رسول اکرم (ص) می فرمایند: «به عزيزى كه خوار گشته و توانگرى كه تهيدست شده و دانشمندى كه در روزگار نادانان تباه گرديده است، رحم و مهربانى كنيد.»
ایشان همچنین فرموده اند: «اى انس! با كودكان مهربان باش و بزرگسالان را احترام گذار تا از رفيقان من باشى.»
امیرمومنان علی (ع) نیز می فرمایند: «شايسته است كه افراد پاكدامن و بهره مند از سلامت ، با گنهكاران و اهل معصيت ، مهربان باشند و سپاسگزارى [از خداوند] بر جان آنان چيره باشد.»
و فرموده اند: «با كودكان خانواده ات مهربان باش و بزرگان خانواده ات را احترام گذار.»
امام صادق (ع) می فرمایند: «من به سه كس ترحّم مى كنم كه شايسته مهربانى اند: عزيزى كه به خوارى افتاده و توانگرى كه نيازمند گشته و دانشمندى كه خانواده اش و مردمانِ نادان ، او را خفيف و بى قدر مى شمارند.»

پی نوشت ها:
بحارالانوار
کنزالعمال
میزان الحکمه

منبع:قدس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
روح الله
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
0
0
عالی
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین