عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۷۵۷
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶
درجلسه فعالان قرآنی عنوان شد
در جلسه نقد و بررسی طرح تشکیل سازمان قرآن کریم به مزایا و معایب تشکیل این سازمان اشاره شد و هر کدام از مسئولان و فعالان قرآنی به بیان نظرات خود درباره تشکیل آن پرداختند.
عقیق:دومین جلسه نقد و بررسی طرح تشکیل سازمان قرآن کریم با حضور «لاله افتخاری» رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس، «سید علی سرابی» رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، «حسن محمدی» مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، «محمد حسین فریدونی» عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، «مجتبی رحماندوست» «سید محمد حسین میرمحمدی»، «احمد آریایی‌نژاد» نمایندگان مجلس شورای اسلامی، «محمد مهدی بحرالعلوم» معاون آموزش سازمان دارالقرآن الکریم، «عباس سلیمی» معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، «محمد بنیادی» مدرس قرائت قرآن کریم و «رضا سلامت پناه» کارشناس قرآن کریم دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این جلسه حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه  «سیدعلی سرابی» در خصوص طرح تشکیل سازمان قرآن کریم و همچنین در خصوص شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیون‌های تخصصی شورای توسعه توضیحاتی را ارائه و در ادامه وظایف و ساختار شورای توسعه و نیز کمیسیون‌های شورا را تشریح کرد.

«لاله افتخاری» نیز در خصوص پیشینه تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ضرورت تشکیل و اعضای این شورا، توضیحاتی ارائه کرد و پس از آن هریک از اعضا به بیان نظرات موافق و مخالف در خصوص تشکیل این سازمان پرداختند.

«محمدحسین فریدونی» با اشاره به اهمیت موضوعاتی از این دست، پیشنهاد داد که این جلسات به صورت مستمر ادامه داشته باشد و به وفاق در فعالیت‌های قرآنی منجر شود.

 در ادامه «مجتبی رحماندوست» با بیان نظر مخالف خود در خصوص تشکیل سازمان قرآنی، گفت: این طرح بیش از آنکه برای فعالیت‌های قرآنی دارای آثار و فواید مثبت باشد، نقش منفی در این حوزه ایفا خواهد کرد.

 همچنین «آریایی نژاد» با اعلام نظر موافق خود در خصوص تشکیل چنین سازمانی، دغدغه نمایندگان مجلس  در خصوص کمرنگ بودن مفاهیم قرآنی در کشور را انگیزه مطرح شدن چنین طرحی دانست و گفت: به نظر می‌رسد دلیل طرح این سازمان احساس کمبود مفاهیم قرآنی در مقابل فرهنگ غربی در بین مردم  و نمایندگان مجلس است.

«عباس سلیمی» نیز با تأکید بر دغدغه دیرینه جامعه قرآنی  در خصوص هدایت و حمایت جامعه قرآنی توسط مسئولان، خاطر نشان کرد: فعالیت‌های قرآنی نباید رنگ و بوی دولتی پیدا کند و  باید از طریق فعالیت‌های مردمی و داوطلبانه ادامه پیدا کند.

وی در ادامه با اعلام نظر مخالف خود در خصوص تشکیل این سازمان گفت: فعالیت‌های داوطلبانه مردمی، بدون چشم‌داشت و توقع در حوزه حمایت و بودجه صورت می‌گیرد و اگر قرار بود فعالیت‌های قرآنی توسط دولت و حاکمیت صورت بگیرد، اکنون در چنین جایگاهی نبود و قطعا ضعیف‌تر صورت می‌گرفت.

 «محمد بنیادی» دیگر عضو این جلسه، به عنوان موافق اجرای این طرح تصریح کرد: شاید یکی از مهمترین فواید و آثار مثبت  این طرح، تشکیل جلسات کارشناسی و جمعی  است که حساس شدن طراحان این طرح و هم انسجام نیروهای کارشناس قرآنی را در پی دارد.

وی با اشاره به اینکه این سازمان می‌تواند پل ارتباطی میان مجلس و شورای توسعه فرهنگ قرآنی باشد، گفت: نظام پاسخگویی دستگاه‌ها باید اصلاح شود و این سازمان می‌تواند موجبات تحقق این امر یعنی پاسخگویی دستگاه‌های قرآنی در ارتباط با وظایف و فعالیت‌ها را فراهم کند.

«میر محمدی» نیز با بیان اینکه همیشه در کشور دچار دو مقوله  تمرکززدایی و تمرکزگرایی بوده‌ایم، افزود: ما باید دلایل طرح موضوعات را احصاء کنیم و مطالعات تطبیقی در مورد فعالیت‌ها داشته باشیم.

وی ابا اشاره به اینکه بدنه اجرایی باید با سیاست‌گذاری قرآنی هماهنگ شود، خاطر نشان کرد: اگر اولویت نظام فعالیت‌های فرهنگی باشد  ولی در بدنه دولت اعتقادی به آن وجود نداشته باشد، امور به سرانجام نخواهد رسید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اعلام نظر مخالف خود در خصوص این طرح تصریح کرد: تشکیل این سازمان هم اکنون ضرورتی ندارد بلکه ارتقای سطح فعالیت‌های شورا و فعال‌تر شدن شورا برای ایجاد اولویت ترویج فرهنگ قرآنی در کشور ضرورت دارد.

«مجتبی رحماندوست» نیز با اشاره به نقش نظارتی مجلس گفت: به هر حال نقش نظارتی جزء وظایف اصلی نمایندگان است که از شیوه‌های مختلفی از جمله نطق نمایندگان، صدور بیانیه، تحقیق و تفحص و ... می تواند  به نوعی نظارت بر شورای توسعه فرهنگ قرآنی را به دنبال داشته باشد.

«بحرالعلوم» با بیان اینکه باید از رد شتابزده این طرح جلوگیری شود، گفت: این طرح شتابزده مطرح شده و بنابراین نباید شتابزده رد شود.

«محمد حسین فریدونی» دیگر عضو حاضر در این جلسه با تاکید بر عدم شتابزدگی در بررسی این طرح، اظهار داشت: این جلسات باید بصورت مستمر ادامه داشته باشد تا معضلات عدم هماهنگی و انسجام جامعه قرآنی حل شود.

«رضا سلامت‌پناه» نیز  با اشاره به ضرورت پاسخگویی دستگاه‌ها با نهادهای ناظر، عنوان کرد: در طرح تشکیل سازمان قرآنی، باید موضوع عاملیت و ساختار را مجزا ببینیم، نباید فکر کنیم اگر ما در موضوع عاملیت دچار مشکل هستیم، تغییر در ساختار می‌تواند این مشکل را حل کند.

وی افزود: باید این گونه طرح‌ها مورد اجماع نظر کارشناسان و تجلیل خبرگان قرار بگیرد تا مشخص شود که بر هم زدن ساختارهای موجود  در قبال ایجاد یک ساختار جدید به صرفه هست یا خیر.

کارشناس قرآنی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه با ارائه پیشنهادی، مخالفت خود را با تشکیل این سازمان اعلام و گفت: سیاست‌گذاری باید به صورت واحد و توسط یک دستگاه صورت بگیرد، اما نهادهای مختلف باید در حوزه  اجرا و عملیات در حوزه قرآن وارد شوند و نباید  این کار موجب سکولار شدن دستگاه های دولتی بشود.

سلامت‌پناه با تاکید بر حضور دستگاه‌های مختلف در حوزه وظایف ساختاری خود، دیدگاه شبکه‌ای را  در فعالیت‌های قرآنی مناسب دانست و گفت: نگاه سنتی متمرکز گرایانه و نگاه  هرمی، نگاه دقیق و صحیحی نیست بلکه باید نگاه شبکه‌ای به حوزه اجرای فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم.

«سیدعلی سرابی» نیز در ادامه با تاکید بر نقش  چشمگیر شورای توسعه در روند رو به گسترش فعالیت‌های قرآنی یک دهه اخیر کشور، خاطر نشان کرد: قبل از تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شورای عالی قرآن به دلایل  مختلف در حوزه‌های مختلف قرآنی ورود داشت، اما از زمانی که شورای توسعه  تشکیل شده، تحولات چشمگیری در حوزه قرآن اتفاق افتاده است که در مقایسه با  گذشته بسیار چشمگیر است، هرچند در مقایسه با چشم انداز تشکیل این شورا  و نقشی که از شورا  در ترویج فرهنگ قرآنی انتظار می رود، فاصله‌ای بسیار وجود دارد.

وی با ذکر مثالی نقش شورای توسعه را در ترویج قرآن کریم و ساماندهی حوزه‌های ساختاری پررنگ خواند و گفت: در عرصه ارتقای ساختارها، بعد از تشکیل شورای توسعه، اتفاقات خوشایندی رخ داده است، از جمله ارتقای مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی به معاونت قرآن و عترت در وزارت ارشاد، ارتقای مرکز برگزاری مسابقات قرآن به مرکز امور قرآنی در سازمان اوقاف و همچنین در وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم که همه این‌ها بر اساس تدابیر شورای توسعه  بوده است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور افزود: در عرصه بودجه فعالیت‌های قرآنی، اختصاص بودجه نیم درصدی به فعالیت‌های قرآنی، برای نخستین بار در تاریخ، پس از تشکیل این شورا و پیگیری‌ها و اقدامات اعضای آن به فعالیت‌های قرآنی اختصاص یافت بنابراین شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بسیاری از مسائل  موفق بوده است.

در ادامه این جلسه نیز «محمد بنیادی» در  واکنش به سخنان قائم مقام شورای عالی قرآن؛ گفت: به هر حال نقد دوستانه و دلسوزانه  به  شورای توسعه وارد است و در این زمینه پیشنهاد می‌شود نامه‌ای از مجلس به شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر لزوم پاسخگویی  فعالان قرآنی شورای توسعه، به این شورا ارسال شود.

وی همچنین حضور نمایندگان این شورا در جلسات فراکسیون قرآن و عترت مجلس را ضروری دانست.

در پایان این جلسه لاله افتخاری به جمع بندی مباحث مطرح شده  پرداخت و گفت: با مطرح شدن تشکیل این طرح،  مجلس با مسئله‌ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش‌تر با تشکیل شورای توسعه با آن مواجه شده، رو به رو است و این موضوع برخلاف قانون است.

وی با اشاره به نادرستی طرح ادغام وزارتخانه‌ها، تصریح کرد: تشکیل این سازمان در حوزه اجرا نیز باعث تجمیع و ادغام دستگاه‌های فعال این حوزه خواهد شد که با توجه به تجربه نادرست ادغام وزارتخانه‌ها، این مسئله نیز به صلاح فعالیت‌های قرآنی نیست.

میر محمدی نیز در پایان پیشنهاد داد: جلسات فراکسیون قرآن و عترت  جهت تعامل و هم افزایی جامعه قرآنی، در شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شود.

عباس سلیمی نیز افزود:  نباید کشوهای دیگر را در فعالیت ه‌ای قرآنی خود قرار دهیم، فعالیت‌های ما در اغلب حوزه های قرآنی بسیار جلوتر و پیشرفته تر از سایر کشور هاست.

در پایان این جلسه نیز مقرر شد این جلسات با حضور مستمر و مداوم  ساختارهای مردمی ادامه یابد.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین