عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۴۶۵
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۸
سخنران حرم مطهر رضوی گفت: انسان مومن با سخنانش آرامش را به دیگران هدیه می کند.
عقیق: حجت الاسلام والمسلمین «صداقت زاده» در سلسله جلسات «پیام آسمانی» که با حضور زائران و مجاوران بارگاه منور رضوي قبل از مغرب و عشاء در صحن جامع رضوي برگزار شد، به تبيين آداب سخن گفتن ار منظر اسلام پرداخت و ابراز كرد: سخن گفتن آداب خاصی دارد كه خداوند در قرآن به آن اشاره كرده است و به عبارتي خداوند آداب سخن گفتن را در قرآن به ما آموخته است.
اين كارشناس ديني افزود: از منظر اسلام سخن گفتن آداب خاصي دارد كه بايد رعايت شود چرا كه كلام انسان بر روي شنونده تاثير گذار است.

انواع کلام از منظر قرآن
وي تصريح كرد: با مروري بر آيات قرآن متوجه مي شويم كه قرآن انواع مختلفي از سخن گفتن را بيان كرده است كه نشان مي دهد كه انسان در هر موقعيتي بايد متناسب با آن موقعيت سخن بگويد.
اين كارشناس ديني با اشاره به اينكه در قرآن نمونه هاي كلامي مختلفي وجود دارد، ابراز كرد: كلام انسان دايره وسيعي دارد و گاهي آرامش بخش و تسكين دهنده است، اما گاهي سبب ايجاد تفرقه و اختلاف مي شود.
وي عنوان كرد: يكي از انواع سخن گفتن كه در قرآن به آن اشاره شده «قولا معروفا» است كه به معناي سخني است كه براي مخاطب شناخته شده و قابل فهم باشد.
سخنران حرم مطهر رضوي ادامه داد: بسياري از اختلافات در جامعه بر اثر سوء برداشت ايجاد مي شود و چنانچه سخن انسان قابل فهم و به دور از ابهام باشد اين مشكل به وجود نخواهد آمد.
«قولا سديدا» از ديگر انواع سخن گفتن در قرآن است كه این کارشناس دینی به آن اشاره و تصريح كرد: قول سديد به معناي سخن استوار و محكم است.
صداقت زاده ادامه داد: اين نوع سخن گفتن در برابر يتيم مورد استفاده قرار مي گيرد و در قرآن جايي كه از شان يتيم سخني به ميان آمده است از قول سديد يعني سخن محكم و همراه با حكمت استفاده شده است.
از منظر اين كارشناس ديني «قول بليغ» كه به معناي گفتار اثر بخش است، یکی دیگر از روش های سخن گفتن  و به معنای کلامی است كه در دل طرف مقابل حاكم شود. اين نوع سخن گفتن در برابر كساني كه مي خواهند مسلمانان را به انحراف بكشند، استفاده مي شود.
وی «قول کریم» را یکی دیگر از انواع سخن در قرآن کریم دانست و ابراز کرد: قول کریم به معنای سخن کریمانه است که در برابر پدر و مادر مورد استفاده قرار می گیرد.
صداقت زاده اذعان کرد: رفتار فرزندان با پدر و مادر باید به گونه ای باشد که قبل از آنکه آن ها خواسته خود را به زبان بیاورند آن را برآورده کنند به این نوع حرف زدن سخن کریمانه می گویند.

آفت های کلامی
وی در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد که در برخي از كتب هزار و 200 انحراف كلامي بيان شده است که از جمله آن دروغ، تهمت و غيبت است.
این کارشناس دینی دروغ را از بزرگترین آفت های کلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: طبق روایات اسلامی اگر تمام زشتي ها در يك خانه باشد كليد آن دروغ است.
وی با بیان اینکه دروغ فضای عمومي جامعه را آلوده می کند و بوی عفونت آن موجب آزار ملائکه آسمان می شود، ابراز کرد: دروغ گفتن در واقع تجاوز به حقوق طرف مقابل است.
وی یادآور شد: نقطه مقابل دروغ صدق است که یکی از مقامات انسانی محسوب می شود و نبی مکرم اسلام(ص) وقتی مراتب اسلام را بر مي شمرد اولين مقام، مقام صدق بود.
گفتنی است؛ ویژه برنامه «پیام آسمانی» هر روز یک ساعت قبل از برگزاری نماز مغرب و عشاء در صحن جامع رضوی برگزار  می‌ شود.  


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین