عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۴۲۵
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷
آیت الله مکارم شیرازی
يكي از مراجع تقليد گفت: در مناسبت‌هاي مختلف مي‌توان براي مردم در بقاع متبركه برنامه‌هاي فرهنگي اجرا كرد تا سرانجام آستان مقدس امامزادگان به كانون تبليغ فرهنگ شيعي ناب تبديل شوند.
عقیق:حضرت آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي در ديدار مديركل اوقاف و امور خيريه استان قم با اشاره به اين حقيقت كه مردم در نظام جمهوري اسلامي خواستار فعاليت‌هايي كامل و جامع از سازمان اوقاف هستند، اظهار كرد: اوقاف بايد تحولي عظيم در فعاليت‌هاي خود به وجود بياورد.
وي افزود: تحول اوقاف بدان معناست كه فعاليت‌هاي فرهنگي گسترده‌اي داشته باشد و اين انتظاري است كه از چنين سازماني بعد از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌رود.
اين مرجع تقليد با اشاره به فعاليت‌هاي صورت گرفته توسط سازمان اوقاف و اداره كل استان قم افزود: تمام كارهايي كه صورت گرفته خوب هستند و نكته حائز اهميت اينكه نيروي بالفعلي در بقاع متبركه وجود دارد كه مردم را به سمت خود جذب مي‌كند و اوقاف مي‌تواند از اين ظرفيت به بهترين نحو استفاده كند.
وي ادامه داد: لازم است اين نيروي آماده و بدون نياز به دعوت، در مسير صحيح آموزش داده شود و هدايت شود زيرا روحيه كساني كه به بقاع متبركه مراجعه مي‌كنند براي پذيرش حقايق و معارف بسيار آماده است و قصد و نيت آن‌ها معنوي است.
حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي با بيان اينكه ميليون‌ها زائر در طول سال به قم مراجعه مي‌كنند و بقاع متبركه قم هم هزاران زائر دارند، گفت: از طرق مختلف مانند حضور مبلغان و همچنين توزيع جزوه‌هاي فشرده كه شامل تاريخ و سابقه امامزادگان و بقاع متبركه و همچنين سلسله روايات و دستورات اخلاقي است، مي‌توان به كار فرهنگي پرداخت.
استاد حوزه علميه قم افزود: در مناسبت‌هاي مختلف مانند اعياد و وفيات هم مي‌توان مردم را در بقاع متبركه گرد هم آورد و برنامه‌هاي فرهنگي براي آنها اجرا كرد تا سرانجام آستان مقدس امامزادگان به كانون تبليغ فرهنگ شيعي ناب تبديل شوند؛ تاكنون حركت‌هايي در اين زمينه صورت گرفته ولي به عقيده من كامل و جامع نبوده و ظرفيتي به مراتب بيش از مقدار كنوني وجود دارد.
طرح جامع اوقاف براي استفاده از ظرفيت امامزادگان براي ارتقا فرهنگي محلات قم
مديركل اوقاف و امور خيريه استان قم نيز در اين ديدار گفت: برنامه‌ريزي بسيار جامعي صورت گرفته تا از ظرفيت امامزادگان در ارتقا فرهنگ ديني محلات قم استفاده كنيم.
حجت‌الاسلام سيد اسماعيل حسيني مقدم با اشاره به عنايات ويژه اين مرجع تقليد به مسئله اوقاف اظهار كرد: توفيق شده كه در قم مسئوليتي به اينجانب واگذار شود تا بار ديگر بتوانيم شما را زيارت كنيم.
وي افزود: از آغاز سال جاري، بخش‌هاي مختلف اوقاف قم توانسته‌اند به توفيقات خوبي دست يابند كه در ابعاد مختلف فرهنگي و اجتماعي مي‌توان به آن‌ها اشاره كرد.
مديركل اوقاف و امور خيريه قم با اشاره به اجراي طرح آرامش بهاري در نوروز امسال با حضور ۵۰ روحاني مبلغ گفت: استان قم از نظر اجراي اين طرح جزو موفق‌ترين استان‌هاي كشور بوده است.
وي ادامه داد: در بوستان‌ها هم همكاري خوبي ميان اوقاف و ساير مراكز فرهنگي صورت گرفت ولي عمده فعاليت‌هاي اوقاف مربوط به بقاع متبركه و اماكني همچون مسجد اهل بيت(ع) در ورودي قم از سمت تهران، ورودي شاه جمال و همچنين كوه خضر نبي(ع) بوده است.
حجت‌الاسلام حسيني مقدم به طرح «ياس نبوي» اشاره كرد و گفت: در اين طرح هم دستاوردهاي خوبي حاصل شده است.
مديركل اوقاف استان قم با اشاره به رشد چهار برابري افراد زير پوشش طرح‌هاي اوقات فراغت اوقاف در تابستان امسال خاطرنشان كرد: امسال ۲۱۰۰ نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر در بقاع متبركه زير پوشش برنامه‌هاي اعتقادي، اخلاقي، تربيتي و ورزشي قرار گرفتند و ۸۳ نفر از روحانيون متخصص در امور تبليغي، كلاس‌هايي را براي آن‌ها برگزار كردند.
وي عنوان داشت: هيئتي مذهبي از ميان دانش‌آموزان شركت‌كننده در اين طرح تشكيل شد كه در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در قالب دسته‌اي از آستان مقدس شاه احمد قاسم(ع) تا حرم مطهر حضرت معصومه(س) به عزاداري پرداختند.
حجت‌الاسلام حسيني مقدم به طرح‌هاي حفظ قرآن اوقاف قم پرداخت و افزود: حدود ۶ هزار نفر در كلاس‌هاي طرح حفظ قرآن در بقاع متبركه تشكيل شده و ۲۰۰ مربي خواهر و برادر اداره كلاس‌ها را بر عهده دارند.
مديركل اوقاف و امور خيريه استان قم به مبحث احياي موقوفات اشاره كرد و گفت: اميد است با حمايت مراجع عظام تقليد، بتوانيم اين مأموريت مهم را هم در قم به بهترين نحو انجام دهيم؛ سامانه جامعي به تدبير رئيس سازمان اوقاف راه‌اندازي شده و تاكنون ۵۱۰ هزار برگه وقفي و ديگر اسناد مورد بازنگري قرار گرفته و در سامانه به ثبت رسيده است.
وي افزود: در بخش بقاع متبركه نيز، با توجه به تأكيدات رهبر معظم انقلاب مبني بر تبديل آن‌ها به قطب فرهنگي و همچنين اشاره ايشان به اهميت امامزادگان قم، وظيفه داريم بقاع متبركه را به بهترين نحو سامان‌دهي كنيم و فعاليت‌هاي عمراني و فرهنگي خوبي در آن‌ها به راه بيندازيم.
حجت‌الاسلام حسيني مقدم گفت: برنامه‌ريزي بسيار جامعي صورت گرفته تا از ظرفيت امامزادگان در ارتقا فرهنگ ديني محلات قم استفاده كنيم؛ بنا داريم در همه بقاع متبركه شاخص، هيئت‌هاي مذهبي ويژه نوجوانان و جوانان تشكيل دهيم و علاوه بر اين، برنامه‌هاي مختلفي نيز براي خانواده‌ها تدارك ديده شده است.

منبع:حج
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین