عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۰۶۴
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵
جایگاه زکات در اسلام/
اگر در کشورهای اسلامی، افراد متمکن به وظایف اسلامی و انسانی خود عمل کنند و خمس و زکات اموالشان را بدهند می‌توانند در فقرزدایی و نشان دادن چهره اصلی اسلامی که مبنی بر از بین بردن هرگونه فقر و گرسنگی است، نقش مهمی ایفا نمایند.
عقیق:زکات آن‌چنان جایگاه مهمی دارد که در صدر اسلام به‌خاطر اهمیتی که رسول خدا(ص) به امر زکات می‌داد، اخذ زکات از مسلمین اجباری بود و با هر روستا یا قیبله‌ای که از دادن زکات امتناع می‌کردند، می‌جنگیدند و آن‌ها را مجبور به دادن زکات می‌کردند زیرا زکات علاوه بر این‌که یک واجب دینی است که رتبه‌اش بعد از نماز است، آثار مثبتی برای جامعه مسلمین به ارمغان می‌آورد.

از بین بردن فقر در جامعه مسلمین

اسلام برای از بین بردن فقر در جامعه مسلمین و برای جلوگیری از خوار و ذلیل شدن عده‌ای از مسلمانان دستور داد که زکات پرداخت شود، واقعاً اگر همه مسلمانانی که زکات دامن آن‌ها را می‌گیرد زکات بدهند، آیا فقیری در جامعه باقی می‌ماند؟ حتی اسلام برای ایجاد عدالت در بین فقرا و زکات گیرندگان، دستور داده است که به هر فقیری بیشتر از مخارج یک‌سالش پرداخت نشود تا مبادا به عده‌ای از فقرا زیاد و به عده‌ای کم بدهند.

پاک نمودن اموال مسلمانان از آلودگی‌ها

چون زندگی مسلمانان باید از هرگونه آلودگی پاک باشد، با دادن زکات اموالی که زکاتش پرداخت شده برای او پاک و پاکیزه می‌شود و استفاده از آن‌ها در روح و روان خانواده اثر مثبتی دارد و برعکس کسانی‌که زکات نمی‌دهند وقتی که از اموال زکات نداده استفاده می‌کنند گویا مشغول خوردن مال دزدی می‎باشد شاید برخی از افراد به‌دلیل آشنا نبودن با مسئله زکات و جایگاه زکات در اسلام از پرداخت زکات مال خود ابا دارند و نمی‌دانند که کسی‌که زکات ندهد نمازش قبول نیست، او نمی‌داند که دارد حق فقرا را می‌خورد.

بهره‌مندی همه مردم از مواهب زندگی

چرا باید همیشه عده‌ای از مسلمانان در رفاه و سیری و خوشی باشند و عده‌ای در فقر و گرسنگی و گرفتاری مالی؟ مگر همه انسان نیستند و مگر خدا نفرموده که همه در پیشگاهش برابرند مگر افرادی‌که تقوایشان بیشتر است؟ آری باید به‌وسیله اشاعه فرهنگ زکات در جامعه مسلمین، محیطی پدید آید که همه از مواهب زندگی استفاده کنند.در دین اسلام همه انسان‌ها حق دارند تا از نعمت‌هایی که خدا به آن‌ها کرامت کرده بهره‌مند گردند.

جلوگیری از به‌وجود آمدن جُرم

به گفته کارشناسان دین و کارشناسان غیر دینی، یکی از عوامل بزهکاری در جامعه، فقر می‎باشد دزدی و فحشا و مواد مخدر و بیکاری و قاچاق همیشه قربانی گرفته است گاهی انسان چشمش به پسر جوانی می‌افتد که به‌خاطر دزدی باید سال‌های سال از عمر گران‌قدر خود را در زندان سپری نماید همچنین زنانی که به‌خاطر فقر، گوهر گرانبهای خود یعنی عفت خود را در مقابل مبلغ ناچیزی به حراج می‌گذارند.
در به‌وجود آمدن این بزه‌ها، افرادی‌که باید زکات بدهند نقش دارند، کسانی‌که متکمن هستند و اموال خود را در راه فقرزدایی صرف نمی‌کنند مقصر هستند، سرمایه‌دارانی که می‌توانند با سرمایه‌گذاری در کشور ایران، کارخانه و محل‌های اشتغال‌زایی ایجاد نمایند ولی سرمایه خود را به خارج از کشور منتقل کرده و در آن‌جا پول خود را صرف می‌کنند، آن‌ها هم در ایجاد جرائم مقصر هستند.

کمک به پُررنگ شدن نقش دین

در جهان کنونی متاسفانه در کشورهای مسلمان فقر بی‌داد می‌کند بیش از 50 درصد مردم پاکستان در زیر خط فقر زندگی می‌کنند در افغانستان، عراق، بنگلادش، مصر، سودان و ده‌ها کشور اسلامی فقر و گرسنگی در سطح بالایی وجود دارد اگر در این کشورها، افراد متمکن به وظایف اسلامی و انسانی خود عمل کنند و خمس و زکات اموالشان را بدهند و علاوه بر ان صدقات مستحب و انفاق‌های نیکوکارانه را انجام دهند، می‌توانند در فقرزدایی از کشورشان و نشان دادن چهره اصلی اسلامی که مبنی بر از بین بردن هرگونه فقر و گرسنگی است، نقش مهمی ایفا نمایند.

دیدگاه قرآن در رابطه با زکات

خداوند متعال در آیه 60 سوره توبه در این رابطه فرموده است: «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاء وَالْمَسَاکِینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِی الرِّقَابِ وَالْغَارِمِینَ وَفِی سَبِیلِ اللّهِ وَابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَةً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ؛ صدقات تنها به تهیدستان و بینوایان و متصدیان [گردآورى و پخش] آن و کسانى که دلشان به دست آورده می‌‏شود و در [راه آزادى] بردگان و وامداران و در راه خدا و به در راه مانده اختصاص دارد [این] به‌عنوان فریضه از جانب خداست و خدا داناى حکیم است».
همچنین در آیات یک تا چهار سوره مؤمنون در این رابطه آمده است: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ﴿۱﴾ الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ﴿۲﴾ وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ﴿۳﴾ وَالَّذِینَ هُمْ لِلزَّکَاةِ فَاعِلُونَ؛ به‌راستى که مؤمنان رستگار شدند، همانان که در نمازشان فروتنند، و آنان که از بیهوده رویگردانند و آنان که زکات می‌‏پردازند».
در آیه 56 سوره نور نیز آمده است: «وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ؛ و نماز را برپا کنید و زکات را بدهید و پیامبر [خدا] را فرمان برید تا مورد رحمت قرار گیرید».
همچنین در آیه 41 سوره حج در این رابطه آمده است: «الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ؛ همان کسانى‌که چون در زمین به آنان توانایى دهیم نماز برپا می‌‏دارند و زکات می‌‏دهند و به کارهاى پسندیده وامی‌‏دارند و از کارهاى ناپسند باز می‌‏دارند و فرجام همه کارها از آن خداست».
همچنین، آیات 6 و 7 فصلت، 54 و 55 مریم(س)، 72 و 73 انبیاء، 15 تغابن نیز به مسئله زکات اشاره دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی صرفی‌پور، از کارشناسان مذهبی در رابطه با اهمیت پرداخت زکات با بیان این‌که ندادن زکات نشانه شرک است، گفت: امام صادق(ع) فرموده است: «دزدها سه دسته‌اند، ا.ل کسی‌که زکات نمی‌دهد، دوم کسی‌که مهریه زنش را نمی‌پردازد و سوم کسی‌که قرض کرده ولی قرضش را نمی‌پردازد».

وی افزود» امام محمدباقر(ع) فرموده است: «خداوند سبحان در قرآن‌کریم زکات را با نماز آورده پس هرکه نماز بخواند ولی زکات ندهد مثل این است که نماز نخوانده است».

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: پیامبراکرم(ص) فرموده است: ای علی! ده گروه از امت من کافر شوند از جمله کسی‌که زکات نمی‌پردازد».

وی در رابطه با آثار زکات به مواردی از جمله زیاد شدن رزق، بیمه شدن مالف رفع مشکلاتف برطرف شدن غضب الهی، پس‌انداز مطمئن، خواب راحت، شیرین شدن زندگی اشاره کرد و گفت: زکات آن‌چنان جایگاه مهمی دارد که در صدر اسلام واجب شده بود چراکه زکات اموال مسلمین را پاک می‌کند و اجازه نمی‌دهد مسلمانان فقیر به گدایی رو بیاورند.


منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین