عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۸۳۹
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
حجت الاسلام مومنی؛
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این مطلب که تئورسین های غربی برای نابودی اسلام از جیب اسرائیل پول خرج می کنند که فرهنگ ما را به نابودی بکشانند، گفت: ذکر آل الله شعائر دینی را تثبیت می‌کند.
عقیق:حجت الاسلام حسن مومنی صبح دوشنبه در دومین روز همایش فرصتی برای عاشورایی شدن که با حضور مسئولان هیئات مذهبی و مداحان شهرستان شاهرود در تکیه یزدی های این شهر برگزار شد، ضمن تاکید بر این که دشمن فهمید برای دستیابی به اهداف شوم خود در ایران باید فرهنگ غرب را با استفاده از برنامه ها و نرم افزارها وارد کشور کرده و فرهنگ ما را نابود کند، افزود: آن ها حتی با تجهیزات نظامی نتوانستند ملت ایران را شکست دهند چون شعائر اسلامی در جامعه برپا می شد و همین اعتقاد و باور آن ها را مایوس می کند.

وی یکی از حربه های دشمن برای از بین بردن فرهنگ اسلامی – ایرانی را ضربه زدن به هیئات مذهبی دانست و خاطر نشان کرد: هیئتی که جهت فکری و خوراک مذهبی مناسب نداشته باشد، مداحش شعر بی محتوا و روضه نادرست بخواند، جوانان را برای آمدن به هیئت سست کرده و باعث دشمن شاد شدن ما می شود.


دشمن به دنبال ترویج سبک های مبتذل مداحی در هیئات مذهبی

مقتل شناس عاشورا ضمن تاکید بر این که دشمن برای چنین هیئت هایی هزینه می کند و رواج سبک های مبتذل مداحی را جزء لاینفک این هیئات قرار می دهد، تصریح کرد: شعرهای مبتذلی که امروز در دست عده ای مداح قرار گرفته که فقط صدای مداحی دارند نه سوادش را ریشه اسلام را می زند، و امام (ره) فرمود «ما هرچه داریم از محرم و صفر داریم» مواظب باشید دشمن در تلاش است محرم و صفرها را از ما بگیرد.

مومنی با اشاره به کلام امام خمینی که جبهه های جنگ حق علیه باطل را روضه نگاه داشت، عنوان کرد: باید ببینیم چقدر اشعاری که می خوانیم با معارف اهل بیت نزدیک است، شعر هنرمندانه، مرثیه صحیح اثرش از دو ساعت منبر بالاتر است مثل مرثیه های مرحوم جوادی که اثر زیادی دارد.

به گفته وی، مداح و هر انسانی که می خواهد وارد کاری شود باید اول نسبت به موضوع و هدف آن کار علم پیدا کند معرفتی که وسط راه بر اثر شدائد و سختی ها کار را رها نکرده و به اصطلاح کم نیاورد، کسانیکه هدف را نشناخته اند و اهمیت کار را نمی دانند مشکلات به راحتی آن ها را از پا در خواهد آورد.

استخراج روضه از روضه وظیفه مداح هنرمند

استاد حوزه علمیه فم با بیان این که اهتمام شیعه نسبت به زیارت قبور ائمه و برپایی شعائر دینی و در راس آن ها عزای سید الشهدا موجب بقای شیعه تا امروز شده است، ابراز داشت: ما باید برنامه داشته باشیم که چه چیز دشمن را به رعب و وحشت می اندازد و همان کار را انجام دهیم، معرفتمان را نسبت به اهل بیت بالا ببریم، اعتقادمان را قوی کنیم، پیامبر (ص) فرمود «علی صراط مستقیم است از دور او متفرق نشوید»، یا فرمود «ما را از مقام ربوبیت پایین بیاورید»، حالا برخی دارند همان کارهایی که نباید انجام دهند، بیشتر انجام می دهند، برخی اشعار جسارت به ساحت اهل بیت است نباید اصلا به زبان بیاید، مواظب باشیم چه می خوانیم.

مومنی با یادآوری این مطلب که هر مدحی که خوانده می شود دشمن رصد می کند که آیا با مقاتل همخوانی دارد یا نه و بعد همان را پتکی بر علیه اسلام می کند، اظهار داشت: باید مقتل بخوانیم اما نه هر مقتلی، کتابی که متقن باشد، آنقدر مقتل معتبر و نوحه و روضه معتبر هست که نیاز به تولید روضه نداریم.

به گفته وی کتب مقتل جامع، شهادتنامه آیت الله ری شهری، مقتل الحسین مقرم عبدالرزاق مقرم از مقاتل معتبر است که مداح هنرمند می تواند با استخراج روضه از دل روضه با توسل به نکاتی دست پیدا کند و روضه ای بخواند که هم صحیح باشد و واقعیت هم دل های آماده را بلرزاند به تقرب برساند.

این همایش که به بایدها و نبایدهای نوکری اباعبدلله علیه السلام می پرداخت به همت هیئت الشهدای شهرستان شاهرود ویژه مداحان و مدیران هیئات این شهرستان در تکیه یزدی ها برگزار شد.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین