عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۷۲۱
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷
گفتاری از حجت‌الاسلام جوان‌آراسته
زندگی امام موسی صدر سراسر سیاسی بود، وی در رابطه با نقش شیعیان در مقابل ظلم و جور اشاره می‌کند که آموزه‌های مذهبی و میراث تاریخی و جایگاه عدالت و ولایت مشوق حماسه آفرینی شیعیان در دنیاست.

عقیق:حجت‌الاسلام حسین جوان‌آراسته (عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه): سید موسی صدر در 14 اسفند 1307 شمسی در عصر حکومت ستم شاهی در قم متولد شد،‌ حکومتی که مردمش حتی در محدوده خانه و کنار سفره خانه‌شان نیز جرأت گفتن سخنی ضد رژیم را هم نداشتند.

با همه اینها سید موسی به دور از فرعونیان زمان ، فعالیت خود را آغاز کرد، اجداد پدری او عالمان و مجاهدان سخت کوش بودند که هر یک در عصر خود طلایه‌دار و مبشر نور و معرفت بودند. وی با گذراندن درس‌های دبیرستان به دروس حوزه هم اشتغال داشت و از سال 1320 شمسی فعالیت جدی او آغاز شد. تحصیلات او در حوزه قم یک دهه طول کشید.

آیات عظام علوی اصفهانی، محقق داماد، سید احمد خوانساری،‌ حجت کوه کمره‌ای، امام خمینی (ره)، سیدصدرالدین صدر و علامه طباطبایی اساتید او را تشکیل می‌دادند.

این روحانی مجاهد را باید به حق متفکری بزرگ، سیاست مداری بلند آوازه، رهبر شیعیان لبنان و جبل آمل و یکی از مفاخر شیعه و عوامل سربلندی شیعه در جهان اسلام به شمار آورد.

زندگی او تماماً سیاسی است، وی در رابطه با نقش شیعیان در مقابل ظلم و جور اشاره می‌کند که آموزه‌های مذهبی،‌ میراث تاریخی و اهمیت جهاد در اسلام و جایگاه عدالت و ولایت از سوی دیگر همه مشوق فرزندان شیعیان هستند تا باز هم صحنه‌هایی بزرگ و حماسی را خلق کنند.

وی می‌گوید که شکی نیست دوران طولانی ظلم و ستم بسیاری از شیعیان را رنجور ساخته تا مدتی را به آرامی زندگی کنند، با این همه وی یقین دارد که فاجعه فلسطین برای شیعیان منطقه و جهان و پاره‌ای مشکلات دیگر محلی و منطقه‌ای سرانجام فرزندان این طائفه را بر آن خواهد داشت تا انشاءالله در پیشاپیش مبارزان راه حق، شرف و عدالت قرار گیرند.

امام موسی صدر اضافه می‌کند که براساس مطالعاتی که انجام داده نه در لبنان و دیگر نقاط جهان عرب، هیچ مبارزه‌ای را نمی‌یابد مگر آنکه شیعیان در صف اول مبارزان حضور داشتند به طور مثال نهضت رهایی بخش عراق از دست استعمار انگلستان توسط مراجع بزرگ شیعه از جمله آقاسید محمدکاظم طباطبایی یزدی و شیخ محمدتقی شیرازی رهبری شد یا عالم بزرگوار مرحوم شیخ محمد صدر که شخصا در نبردها شرکت جست.

این موارد نشان می‌دهد که هم روحانیت شیعه، بدنه و مجموعه کسانی که دغدغه دین دارند اساساً نمی‌توانند در برابر ظلم و ستم و استبداد و اختناق و استعمار و تجاوز اسرائیل به یک کشور اسلامی سکوت کنند و باید در متن صحنه حضور داشته باشند.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین